Beställa fårn AliExpress.com

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33067
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Beställa fårn AliExpress.com

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ska jag vara grinig, måste jag inflika att det finns tull- och momstrådar redan, i vilka vi utförligt utrett vad som gäller och vad som "gäller". Och fan vet om inte vi avhandlat AliX förut också. En sökning på forumet ger en del intressanta träffar med info.
elf98
Inlägg: 829
Blev medlem: 28 oktober 2008, 10:07:11
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Beställa fårn AliExpress.com

Inlägg av elf98 »

http://www.lag24.se/a/de-olika-tull--oc ... ngsbrotten

Dvs det är olagligt att begära att att en försändelses värde ska skrivas ner och/eller att en försändelse ska märksas som gåva när den inte är det.

Fängelse i straffskalan, visserligen lär det aldrig bli aktuellt för småförsändelser, men det visar ändå på att lagstiftarna har ansett att det är ett allvarligt brott.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Beställa fårn AliExpress.com

Inlägg av Glenn »

Fast nu skriver ju kineserna ner värdet eller kallar det "gift" helt utan att man ber om det..
elf98
Inlägg: 829
Blev medlem: 28 oktober 2008, 10:07:11
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Beställa fårn AliExpress.com

Inlägg av elf98 »

Så du har bett dem att skriva rätt, men de gör det inte?

Det är du som importör som är ansvarig, och att skylla på någon annan skulle sannolikt inte hålla vid en rättslig prövning.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Beställa fårn AliExpress.com

Inlägg av Glenn »

Du måste ju förstå att det är stor skillnad på att be säljaren att skriva ner värdet, eller att be säljaren att INTE skriva fel värde.

I fall ett finns det uppsåt, i fall två finns det inte uppsåt.

Dessutom står inte det du skriver i klartext på sidan du länkar till ? är det din tolkning ? skriv det isåfall.
Senast redigerad av Glenn 19 mars 2015, 10:23:26, redigerad totalt 1 gång.
elf98
Inlägg: 829
Blev medlem: 28 oktober 2008, 10:07:11
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Beställa fårn AliExpress.com

Inlägg av elf98 »

När du vet att de brukar skriva ner och inte gör något åt det är sannolikt gränsen om uppsåt passerad.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Beställa fårn AliExpress.com

Inlägg av Glenn »

Hur ska jag kunna veta ifall kinesen jag beställer ifrån den här gången kommer att skriva felaktigt värde eller inte ? när jag inte handlat med honnom förut ?

Tycker du man ska klumpa ihop alla asiater i en klump och kalla dom för brottslingar "för det är så dom är därborta" ?
Senast redigerad av Glenn 19 mars 2015, 10:26:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Beställa fårn AliExpress.com

Inlägg av Glenn »

elf98 skrev:När du vet att de brukar skriva ner och inte gör något åt det är sannolikt gränsen om uppsåt passerad.

Vad baserar du det på ? har du pratat med en jurist ? med tullen ?
SeniorLemuren
Inlägg: 7859
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Beställa fårn AliExpress.com

Inlägg av SeniorLemuren »

Du ser ju att elf använder ordet sannolikt. Det innebär att han inte vet, utan gör som så många andra här på forumet gissar vilt, i stället för att knipa igen när man inte är säker. Det är sådant som skapar falska rykten om både det ena och det andra här i världen.
elf98
Inlägg: 829
Blev medlem: 28 oktober 2008, 10:07:11
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Beställa fårn AliExpress.com

Inlägg av elf98 »

:P

Jag importerar varor för ett par miljoner per år och har hyfsad koll på tull och import. Jag har även läst en del juridik på universitetsnivå. Är dock inte jurist.

Låter länkarna tala för sig själva så slipper ni tro att det är jag som hittar på:

http://www.tullverket.se/innehallao/i/i ... 00776.html
Vad ska jag göra om jag köper en vara och märker att företaget som fraktat varan inte debiterar mig för tull och moms?
Du meddelar Tullverket att du tagit emot en oförtullad vara. Ring TullSvar, 0771-520 520.
Notera särskilt "ska". Det är därmed inte frivilligt.

http://www.lag24.se/a/de-olika-tull--oc ... ngsbrotten
1. Tullbrott. Innebär att ett villkor för eller förbud mot in- eller utförsel av en vara överträds genom att varan inte anmäls till tullbehandling eller uppgifter i tullbehandlingen saknas eller är oriktiga, och att detta leder till en fara för att tull, skatt eller avgift undandras det allmänna.
Det är den som importerar varor som är ansvarig för att uppgifterna är korrekta. Inte den som säljer.

Vet man om att en majoritet av säljarna vanligvis ljuger om värdet och inte gör något åt det lär det knappast hålla vid en juridisk prövning.

MEN tullverket vill troligvis inte bli nerringda av personer som fått försändelser för små belopp som slunkit igenom utan att förtullas, oavsett om det är felaktiga uppgifter eller slapphet hos speditören.

Det minskar dock inte underlåtenheten från importören att se till att förtullningsuppgifterna är korrekta.
elabbe
Inlägg: 787
Blev medlem: 5 augusti 2014, 19:32:24
Ort: Sthlm

Re: Beställa fårn AliExpress.com

Inlägg av elabbe »

En viktig distinktion, som dock ofta verkar gå förlorad här :), är mellan verksamhet och hobby/konsument. I det sistnämnda fallet, med enstaka varor, blir det svårt att bevisa uppsåt, precis som Glenn skriver. Massimport däremot...

ps. Kan inte något mod redigera titeln? :D
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4702
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Beställa fårn AliExpress.com

Inlägg av Swech »

Följande brott kategoriseras som tullbrott:

1. Tullbrott. Innebär att ett villkor för eller förbud mot in- eller utförsel av en vara överträds genom att varan inte anmäls till tullbehandling eller uppgifter i tullbehandlingen saknas eller är oriktiga, och att detta leder till en fara för att tull, skatt eller avgift undandras det allmänna. Eftersom tullar som huvudregel inte ska betalas vid handel inom EU aktualiseras inte tullbrott vid transaktioner inom EU. Straffet är böter eller fängelse i högst två år.


står inte ett smack att "obs om det är för hobbybruk så är det helt ok"

Swech
elabbe
Inlägg: 787
Blev medlem: 5 augusti 2014, 19:32:24
Ort: Sthlm

Re: Beställa fårn AliExpress.com

Inlägg av elabbe »

Om jag ringer in och anmäler till tullverket att jag köpt en vara för $5, som sedan var märkt som gift och nersatt till $2 kommer de bry sig väldigt lite. Det var det jag syftade på.

För större summor påstod jag heller aldrig att det skulle vara lagligt för hobbybruk, bara ett det blir svårare att bevisa uppsåt om det är ett engångsköp. Däremot inte på något sätt för att rekommendera lagbrott.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14257
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Beställa fårn AliExpress.com

Inlägg av swesysmgr »

elabbe skrev:En viktig distinktion, som dock ofta verkar gå förlorad här :), är mellan verksamhet och hobby/konsument. I det sistnämnda fallet, med enstaka varor, blir det svårt att bevisa uppsåt, precis som Glenn skriver. Massimport däremot...

ps. Kan inte något mod redigera titeln? :D
Hur skall du kunna vara momsbefriad som privatperson? Skylla på "hobby" går inte.

Ebay har en ny funktion där en tredjepart tullar och skattar in allt i EU (jag tror det är till UK), då betalar du alla avgifter direkt vid köpet istället för att låta Svenska tullen ta en hög avgift för att sköta det.
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Beställa fårn AliExpress.com

Inlägg av ronnylov »

När man köper från USA på ebay så betalar man tullavgiften direkt vid köpet.
På sätt och vis är det ganska smidigt, ingen risk att drabbas av oförutsedda utgifter.
Osäker på om det finns någon beloppsgräns. När jag köpte en laptop från USA fick jag betala tull men inte när jag köpte ett tangentbord som var betydligt billigare.
Skriv svar