Parallel koppla nätggregat.
Parallel koppla nätggregat.
Hej undrar om det går bra att parallel koppla två nätaggregat som kommer från gammla datorer?
(det är samma modell.)

Re: Parallel koppla nätggregat.
Även om de är exakt samma märke och modell så är utspänningarna något olika, vilket kommer att trigga div skyddskretsar om de bakmatar varandra, därav dioderna.
Okej
Då har man lärt sig något nytt idag. Nätaggregaten ger ifrån sig 10A 12v och 20A 5V så borde man ha någon stor diod eller många små? Och ska dioderna då klara 10 respektive 20A ?

Nej, det fungerar inte.
Orsaken är exakt samma som att man inte ska sätta LED i parallell.
Orsaken är exakt samma som att man inte ska sätta LED i parallell.
Då kan man altså inte direkt paralellkoppla mosfets heller då, inte ens i switchande applikationer utan att använda source motstånd då altså av samma anledning.
Jo det kan man, de får ökad resistans med ökad temperatur till skillnad från dioder och bipolartransistorer.
Men jag har sett belysningslösningar med parallella dioder av etablerade tillverkare. Vad jag vet har det inte varit problem med de produkterna. Så att säga att det inte går är en viss överdrift.
Men jag har sett belysningslösningar med parallella dioder av etablerade tillverkare. Vad jag vet har det inte varit problem med de produkterna. Så att säga att det inte går är en viss överdrift.
Det har nog med att göra att tillverkarna har setat och matchat lysdioderna och parallellat de som get exakt lika många lumen vid en given ström.
Sen vad gäller parallellning av mosfets så skulle jag tro att samma sak gäller vid switchade applikationer som parallellning i linjära stärk, dvs att fetarna är matchade.
Sen vad gäller parallellning av mosfets så skulle jag tro att samma sak gäller vid switchade applikationer som parallellning i linjära stärk, dvs att fetarna är matchade.
Rent teknisk är MOSFET spänningsstyrda konstantströmsgeneratorer så de går fint att parallellkoppla.
Det finns en orsak till att man införa ett bas-motstånd när man parallellkopplar bipolära transistorer.
Det finns en orsak till att man införa ett bas-motstånd när man parallellkopplar bipolära transistorer.
Finns några LED som funkar parallellt, kolla på power LED tex 10w brukar vara 3 parallella slingor med 3 i serie, undantag finns dock. Så visst finns det men generellt är det nog no no med parallella LED.