Hej
Jag har klantat mig och behöver nu skarva min usb-kabel men jag ska ta det från början,jag har en ratt till min dator (logitech G27 ),jag klantade mig och körde över kontakten på sladden med min skrivbordsstol,som att inte det var nog så har min katt tuggat på den också och därför behöver jag nu skarva den,den är viss fastlödd i kretskortet då man öppnar den så det känns ju inte så lätt att få loss den där,finns det någon här som kan hjälpa mig?
mvh
Peter
laga en usbkabel
-
Re: laga en usbkabel
Klipp bort den skadade delen, trä på en bit krympslang på ena änden.
Skala av lämplig bit av de båda kabeländarna och se till att spara tillräckligt med skärmfläta för att sedan kunna täcka skarven.
Trä på en bit mindre krympslang på den ena änden av varje trådpar. Skala och löd ihop paren. Om du är fiffig här så placera skarvarna omlott - då blir hela skarvbunten inte så tjock.
Trä tillbaka var och en av de mindre krympslangarna så att dessa täcker sin lödskarv och värm.
Fläta samman skärmen så att den täcker skarvbunten.
Trä tillbaka den grövre krympslangen så att den täcker skärmflätan och värm.
Klart!
Skala av lämplig bit av de båda kabeländarna och se till att spara tillräckligt med skärmfläta för att sedan kunna täcka skarven.
Trä på en bit mindre krympslang på den ena änden av varje trådpar. Skala och löd ihop paren. Om du är fiffig här så placera skarvarna omlott - då blir hela skarvbunten inte så tjock.
Trä tillbaka var och en av de mindre krympslangarna så att dessa täcker sin lödskarv och värm.
Fläta samman skärmen så att den täcker skarvbunten.
Trä tillbaka den grövre krympslangen så att den täcker skärmflätan och värm.
Klart!
Tråd om kabelskarvning på det sättet. Endast två dagar gammal 
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 13&t=76743
Men nog hade det väl varit bättre att bara skrota gamla kabeln och ersätta med en ny?
OK, den är fastlödd på kortet men kabelskarvning kräver ju också lödning.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 13&t=76743
Men nog hade det väl varit bättre att bara skrota gamla kabeln och ersätta med en ny?
OK, den är fastlödd på kortet men kabelskarvning kräver ju också lödning.
Hoppla, den såg inte jag - bra då får metoden anses vedertagen och godkänd av självaste Icecap