Vad drar en motor tre fas motor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
inenuttuh
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 mars 2013, 22:06:36

Vad drar en motor tre fas motor?

Inlägg av inenuttuh »

När jag har en enfas motor så med märkström 4A så vet jag självklart att det är vad den drar efter att den kommit upp till varv. Men trefasmotorer förstår jag inte.

Om det står märkström 4A så är det totala strömmen eller PER FAS som menas?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46954
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad drar en motor tre fas motor?

Inlägg av TomasL »

Per fas
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 22820
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Vad drar en motor tre fas motor?

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, du sätter en smältsäkring (eller vad du nu vill använda) för varje fas.

Du har fortfarande 4A in på huvudlinan till din elmotor, men 3 st separata sådana (för att varje fas skall bli avsäkrad (de går inte att stacka)).
Inte så svårt som det verkar när man väl sett det.
Men det är ju alltid bra att fråga om man är osäker. :tumupp:

Edit, Förtydligande, Exakt som Tomas skrev.
Senast redigerad av Mizzarrogh 16 mars 2015, 16:05:34, redigerad totalt 1 gång.
AlterEgo
Inlägg: 93
Blev medlem: 13 juni 2011, 09:39:08

Re: Vad drar en motor tre fas motor?

Inlägg av AlterEgo »

Det är som tidigare skrivits per fas.

Vid uppstart drar den betydligt mer om det direktstartas, och 4A är vid nominell belastning. Lastas den mer drar den mer (och riskerar att släppa röken), lastas den mindre drar den mindre.

Är det en "vanlig" trefasmotor för 380 eller 400V du har? Säkringsdimensioneringen beror på om du har en mjukstart/omriktare och vad för typ av last du hänger på den.
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Vad drar en motor tre fas motor?

Inlägg av xxargs »

Dock är inte strömmen linjärt kopplat med hur hårt motorn lastas utan är något som måste mätas noga och räknas ut vid varje mättillfälle

tex om motorn har sin maxbelastning med cos(fi)=0.7 på sin märkplåt så kommer strömmen knappt ändra sig vid första 1/3-del när man ökar lasten från när motorn går på tomgång och vid märklast så har strömmen bara ökat ungefär 1.4 ggr tomgångsströmmen.

För en motor som skriver cos(fi)=0.8 vid fullast på sin märkplåt så ökar strömmen till 1.77 av tomgångsströmmen - det är i slutet när motorn börja bli fullastad som det börja öka på strömförbrukningen så att det märks ordentligt och det är fortfarande inte linjärt med aktuella kraftuttaget ur motorn.

Lastar man motor typ 30% av sin märklast (cos(fi) = 0.4) så handlar strömändringen från tomgång om ca 10% höjning av strömmen - inte så lätt att se förändringen om motorerna går lågt lastat.

---

Det finns ett sätt att göra så att man ganska bra kan se på strömmen hur hårt lastad motorn är - det är att faskompensera motorn till (cos(fi)=1) med motorkondingar parallell med dess lindningar och då speglar strömförbrukningen ganska bra med förbrukade effekten.
Skriv svar