Hej !
Jag har en LG 50PZ550N som är drygt 3 år.
När jag skulle starta den i dag så gick säkringen i huset, antar att det är kortslutning i TV´n.
Demonterade bakstycket och såg att det var ett brännmärke på insidan av bakstycket.
Mitt för detta brännmärke så sitter det en komponent som om man tittar noga är sprucken i skalet.
Komponenten är en rund svart sak med beteckning DSC 15D-15 9U108.
Den sitter på kretskortet som nätingången går till.
Är detta huvudfelet eller en konsekvens av att något annat gått sönder ?
Känns ruttet att slänga en så pass ny TV.
/Erik
Trasig TV
Re: Trasig TV
Hoppas jag lyckades ladda upp bilden. Hör av dig annars!
/Erik
/Erik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det där är en thermistor som kall har en relativt hög resistans, och eftersom den värmer upp så sjunker resistansen, dess funktion är en mjukstarts strömbegränsning då dern stora kondensatorn i tomt tillstån är en mer eller mindre direkt kortslutning tills dess att den laddats till någon volt.
Att säkringen gick beror förmodligen på att switchtransistorn har kortslutit, vilket först hettade upp thermistorn tills dess att tillräckligt med ström flöt för att bränna säkringen i proppskåpet, något som den interna säkringen lödd på nätaggskortet skulle ha hindrat.
Att säkringen gick beror förmodligen på att switchtransistorn har kortslutit, vilket först hettade upp thermistorn tills dess att tillräckligt med ström flöt för att bränna säkringen i proppskåpet, något som den interna säkringen lödd på nätaggskortet skulle ha hindrat.
Hej Tekko !
Tack för info så långt.
Men vad gör jag för att TV´n ska funka igen och klarar en amatör detta med stöd från experter som ni ?
Vilka komponenter behövs bytas ut och vart köper man dom ?
/Erik
Tack för info så långt.
Men vad gör jag för att TV´n ska funka igen och klarar en amatör detta med stöd från experter som ni ?
Vilka komponenter behövs bytas ut och vart köper man dom ?
/Erik