Icecap skrev:En dimmerfunktion kan inte fungera med noll-genomgångsstyrning.
Alltså blir det en PWM-funktion för att minimera störningarna.
En cykeltid på 1-2 sekunder räcker alldeles OK.
En fråga!
Om man bygger en 'dimmer-funktion' med hjälp av bla. triac och mcu skickar man då inte en signal vid noll-genomgången till mcu'n för att den ska kunna räkna ut (fördröjning) när det är dags att skicka trigger-signal till triacen. Eller är jag helt fel ute?
Knåpade ihop on-off-reglering och den verkar fungera som den ska. När jag beställde delarna passade jag även på att köpa en triac, optokopplare och diverse annat för en triac-styrning av samma ir-värmare då jag är intresserad av hur det funkar. Som 'Olle61' sa så blir det en del störningar som bör filtreras.
Nu funderar jag på hur man beräknar ett lämpligt filter?
När jag googlad hittade jag ett exempel på en induktans (22uH) i serie med min last och en kapacitans (0,1uF) parallellt över triac och induktans. Varför just dessa värden användes förklarades inte.
Nån som kan förklara hur man gå tillväga för att filtrera på lämpligt sätt?
Jag gissar att min ir-värmare är att betrakta som en resistiv last eller har jag fel där?
Vad är det för typ av IR-värmare? Kortvågiga IR-lampor har ganska låg resistans när de är kalla så startströmmen blir hög. Det måste man ta hänsyn till när man väljer triac.
Är det ett enstycksprojekt eller skall du ta fram en produkt som skall säljas?
Det är sant, och jag har redan gjort en on-off reglering med 'triggning' vid nollgenomgång
Som jag skrev ovan var jag ändå intresserad av att knåpa ihop en triac-styrning för att lära mig något nytt.
Iden med en effektstyrning via triac är väl att inte skicka trigger-signalen till triacen vid 0-genomgång. Om man inte vill ha max uteffekt villsäga men då blir det inte mycket till effektstyrning.
Precis. All effektreglering handlar om att reglera "medelvärdet". Men över vilken periodtid man gör det varierar.
Klassisk triacstyrning byggde ju på att man enkelt (med en spänningsdelande potentiometer och en diac eller zenerdiod) kunde tända triacen vid en viss momentan spänning och därmed reglera hur stor del av en halvperiod man släppte igenom. Det ger då en reglerperiod på en halvperiod (d.v.s. 0,01 sekunder).
Men med de allra flesta laster kan man istället välja hur många halvperioder av spänningen man släpper igenom under en kortare tidsperiod.
Med 1 sekunds periodtid får man 100 steg, de räcker för de flesta tillämpningar men vill man högre kan man alltid köra 2,56 sekunder (eller avrunda till 3 sekunder för säkerhets skull).
En IR-värmare är relativ trög så slår du på 100% i 1 sekund och av i 1 sekund blir resultatet av den reglering 50% - eller hur?
Ok, så man ska använda triacen som ett relä och bara trigga på t.ex varannan halvvåg för 50% uteffekt. Det blir väl ungefär samma lösning som jag har gjort med ett halvledarrelä, denna lösning blir ioförsig billigare utan detta halvvledarrelä.
Men den "normala" principen med att styra med hjälp av en triac är väl ändå att trigga med lämplig fördröjning på varje halvvåg även om det i detta fall fungerar pga av att det finns en tröghet i ir-värmaren.
klöver knekt: Med IR-värme har du en tröghet så att börja jiddra om varannan halvvåg är bara löjligt.
Det "vanliga" med effektreglering är att man anpassar regleringscykeln till det som ska regleras. Med en glödlampa är man tvungen att ha snabba pulser varför man dummer puls för puls.
Med värme brukar värmelementet att ha en termisk massa som gör att en cykeltid på ett par sekunder definitivt sällan är ett problem. Alltså räknar vi (i detta fall) inte en cykeltid på 20ms men istället 2 sekunder.
Så en effekt på 1% är på i 0,020 sek och av i 1,98 sek.
En effekt på 10% är på i 0,20 sek och av i 1,80 sek.
osv.
Hittade exemplet nedan på nätet (se bild).
Funderar på om man kan få denna koppling att trigga vid nollgenomgång då det inte bör gå någon ström genom 470R-motståndet vid nollgenomgång?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.