Färglös Dragon 32

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tekko

Re: Färglös Dragon 32

Inlägg av Tekko »

Kan det kanske vara så att den person som gjorde hemmahacket kanske ville ha bara svartvit bild ? Prova att plocka bort alla de addade komponenterna som ser hemmalödda ut och se vad som händer.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Alla "extra" komponenter avlägsnade - fortfarande inge färg.

Om ingen kommer med något bra tips så lägger jag ned fortsatt felsökning tills kristallen är bytt.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Kan du inte låna ett oscilloscop?
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Jag får se till att köpa ett. Frågan är (utan att förstöra denna tråden fullständigt med en ny fråga) om jag skall satsa på PC-interface eller köpa ett begagnat analogt....?
Tekko

Inlägg av Tekko »

GLÖM allt vad pc interface heter och köp endera ett hederligt analogt eller ett rigol DS1054Z.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Håller med Tekko om detta med att strunta i PC-skoper! Det kan fungera bra med PC-skop i ett testmiljö men om det är felsökning osv. kan du plötsligt ha en GND som går till fas via datorn = DYRT *poof*
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

För just den här grejen kan ju en frekvensräknare som klarar kristallfrekvensen fungera.

Bara den där lilla återstående tråden på kristallen kan nog påverka funktionen på oscillatorn.

För den som kör en svartvit skärm så är det en fördel att "döda" färgbärvågen. Bättre är dock att ta ut signalen tidigare.

De extra motstånden gör kanske så att det blir en mer användbar gråskala.

Om den används för amatörradio så kanske den tagit emot fax eller SSTV (slow scan television), då (åtminstone till SSTV) så vill man ha gråskalor om jag förstått rätt.

Jag vet inte hur färgerna är som standard på Dragon. En del hemdatorer hade ju färger som i svartvitt blev en ganska bra gråskala med jämna steg, medan det fanns säkert andra som gav en usel gråskala.

sidospår: På 8-bit-tiden var nog Atari bäst. De hade vad jag minns en palett på 128 färger varav man kunde nyttja 16 samtidigt vid lägsta upplösning, och det gick också att få en gråskala på 16 steg. Jag kanske minns fel, möjligtvis var det 8 steg.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Ja, bland alla papper i pärmen jag har nämns det bland annat Slow scan TV bandpass filter osv...

Hittade även en grej som skulle kunna förklara det hela, och det är några artiklar om att just ta bort färgsignalerna om man använder antingen en svart/vit eller "grönskärm" och högupplöst läge. Där föreslås att man antingen plockar bort LM1889 kretsen eller sätter en 0.1uF kondensator över kristallen.

Övriga motstånd och skumma saker verkar vara delar av ett hack för att invertera videosignalen... Kanske blev den bara halvt återställd inför en försäljning.

Har ett 20-tal ytterligare A4 sidor med maskinskriven text från diverse usergroups och olika utskick att gå igenom. Kanske hittar något mer kul.
Men det skall helt klart bli intressant att se om en ny fräsch kristall sparkar liv i regnbågen igen.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Fick till slut tag på en kristall, men byte av den medförde tyvärr ingen förändring. Dvs fortfarande svart/vit bild :(
Vad sjutton skall man prova nu då... kanske skulle man byta ut Opampen och transistorerna...?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Dåär det kanske mer troligt att hacket var ett repförsök för att få tillbaka färgen, som troligen funkade ett tag innan nåt mer gick sönder.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Fick du tag på exakt 4,43361875 MHz?
Kan du kolla med oscilloskop att osc. svänger? Eller du hade kanske inget?
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Kristallen (som är köpt från Velleman) är stämplad 4.433619.
Nej, jag har ju tyvärr inget oscilloskop... :oops:
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Det är rätt frekvens på din kristall. Jag vet inte var jag fick de sista decimalerna från. :humm:
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Delvis OT: Googlade lite på Dragon 32 och dess historia.

Hur kan man egentligen förklara den dator-boom som uppstod i England vid den tiden och sen spred sig till bla Sverige - var det spelen och deras tillgänglighet (kassettband=lätt att kopiera) eller vad kan man säga om fenomenet?

Minns att det fanns en enorm uppsjö av brittiska datortidningar av den typ som var förlaga för Datormagazin (DMZ).

EDIT: Hittade förresten denna sida med scannde nummer av DMZ :-)
http://www.lemonamiga.com/dmz/
Senast redigerad av hanzibal 16 mars 2015, 09:37:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

BBC
Skriv svar