högtalare som slutat fungera.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
lachen98

högtalare som slutat fungera.

Inlägg av lachen98 »

Tja! Jag har 2 st mds gp500 6x9 högtalare som jag monterade i en båt häromdan. mds gp500 6x9 är en högtalare med diskant och låg/mellan register som du kan se på bilden om du klickar på länken nedan. när jag hade monterat dem så spelade dem jättebra och allt funkade som det skulle, men igår så slutade basen i den ena högtalaren att fungera så den spelade bara med diskanten. Så jag undrar om någon här vet vad som kan ha hänt? Kan poängtera att den inte är sprängd.
http://s3.pji.nu/product/standard/800/208068.jpg
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Re: högtalare som slutat fungera.

Inlägg av hanzibal »

Trådarna till talspolen kanske lossnat i endera infästningen? - Basen är ju väsentligen långslagigare än de andra och en lödning kan ha gett sig pga mekanisk utmattning. Detta bör man i så fall kunna se.

Kan också vara avbrott i spolen pga överbelastning vilket nog är svårare att se så det får man mäta sig fram till.
lachen98

Inlägg av lachen98 »

ingen av kablarna har lossnat och det går lika mycket ström till båda högtalarna men på den helt fungerande är det 8 ohm som det ska vara och på den med trasig bas så är det 10 ohm. Säger det dig något?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Om själv högtalarspolen i ena bashögtalaren (bortkopplat från allt annat) visade 10 och den som var hel visade 8 är det något som inte stämmer.
msjokvist

Inlägg av msjokvist »

Jag antar att det finns ett delningsfilter någonstans, t.ex. vid kabelanslutningen. Du kan testa om det är själva baselementet eller något tidigare i kedjan som strular genom att (väldigt kortvarigt) ansluta ett batteri till baselementet efter delningsfiltret, elementet ska då röra sig och knäppa till.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

lachen98 skrev:ingen av kablarna har lossnat och det går lika mycket ström till båda högtalarna men på den helt fungerande är det 8 ohm som det ska vara och på den med trasig bas så är det 10 ohm. Säger det dig något?
8 resp 10 är ju iofs ganska liten skillnad men om man antar att elementen sitter parallellt så är det ju rimligt att resistansen ökar om ett element kopplas ur.

Testet som msjokvist föreslår lär avslöja hur det ligger till.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ett 1,5V-batteri då kan väl tilläggas så ingen får för sig att ansluta något större. :D
lachen98

Inlägg av lachen98 »

jag testade med ett 1.5 volts batteri och basen rörde sig ingenting rörde sig ingenting. Det knäppte bara till lite i diskanten som fungerar.
Nerre

Inlägg av Nerre »

När du säger att ingen tråd har lossnat, var kollar du då? Du ska alltså kolla de tunna trådar som går till själva högtalarkonen.

De som kallas "Electrical leads" på denna bild
Bild

På den här bilden ser du dem på framsidan av konen (de två svarta strecken åt vänster, "ringarna" på dem är hålen där de går till baksidan), men det är alltså på baksidan du ska kolla att de inte gått av
Bild
msjokvist

Inlägg av msjokvist »

Om du anslöt batteriet efter delningsfiltret och inget hände med basen och du inte kan se eller mäta upp några kabelbrott mellan delningsfiltret och talspolen så är nog tyvärr det troligaste att talspolen är trasig. Professionella element kan man "kona om" (D.V.S. byta ut själva konen, talspolen sitter fast monterad på denna) för att fixa ett sådant fel, jag skulle dock bli förvånad om det fanns omkoningssatser att få tag i till dina högtalare, tyvärr.
lachen98

Inlägg av lachen98 »

Det är dom trådarna jag kollat hela den synliga vägen. Jag får väl acceptera att den är sönder.
lachen98

Inlägg av lachen98 »

Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Innan du kastar, klipp ena tråden (på ett reparerbart sätt) och mät resistansen över spolen - kanske sitter avbrottet någon annanstans, tex i filtret och då går det nog att fixa i alla fall.
lachen98

Inlägg av lachen98 »

Får testa det någon dag
Skriv svar