Roderindikator.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Roderindikator.

Inlägg av SeniorLemuren »

Det är svårt att veta hur rodren står på båten eftersom ratten löper 7 varv mellan fulla utslag. Jag behövde en roderindikator av något slag. Jag har nu gjort en experimentlösning. En potentiometer skall anbringas på roderaxeln, den får ge information till en µC som presenterar läget på en GLCD. Bifogar en liten OREDIGERAD videosnutt på hur det ser ut.

Denna dislplay skall ersättas av en färgdisplay senare, med bättre upplösning och kopplas till en Arduino Uno som jag köpte på ebay för 29 kronor, så snart den dyker ner i brevlådan. :x

Kortet som syns på bilden är det första experimentkortet jag kopplade upp när min PIC-karriär började för några år sedan, den är bestyckad med en avdankad PIC16F887.

Att jag väljer Arduino Uno som slutlösning i detta fallet är att jag tyckte det skulle vara intressant att prova denna skapelse som det pågått ett veritabelt krig omkring här på EF. :) Den var ju dessutom billig. :tumupp:
Senast redigerad av SeniorLemuren 10 mars 2015, 19:34:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Roderindikator.

Inlägg av Icecap »

Det finns en krets som ger ut data efter vilken riktning ett inkommande magnetfält har. Det blir alltså ett beröringsfritt potentiometer och kan vara värd att kolla på för dig.

EDIT: 73-491-60
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Japp. Du har tipsat mig tidigare om denna. Den är lite onödigt dyr för mig. Jag har flera pottar som är bra kapslade och miljön där de sitter är bra så jag kör på den billiga varianten. :) Men det kan vara bra att veta att den kretsen finns, den kanske passar in i något annat sammanhang. :tumupp:
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Videosnutten har du markerat som privat på tuben.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Oj då. Jag hade gjort lite fel, men nu skall det funka. Till videon. Jag har loggat ut från youtube och jag kommer in via länken.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Nu fungerar den. :tumupp:
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Denna är billigare. Läses seriellt.
ELFA: 10-395-39

Jag använde något som liknade, den som Icecap länkade, till min bil i stället för en gasspjällspot.
Den kostade då bara några tior.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

SeniorLemuren skrev:Oj då. Jag hade gjort lite fel, men nu skall det funka. Till videon. Jag har loggat ut från youtube och jag kommer in via länken.
Nu så, ja det där ser väl riktigt bra ut. Hoppas att det grafiska strecket räcker till i bredd när det väl sitter monterat så den syns bra.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Detta är som sagt ett test med en simpel 64 x 128 pixels GLCD för att se hur man programmerar att få en visare att röra sig på detta vis.

Så snart jag får min PIC3 så skall jag göra det hela med en 240 x 320 pixels TFT med pekskärm och driva den med en Uno32. Tänkte först använda en Arduino Uno, men kom sedan på att jag vill ha in andra funktioner i displayen som kan nås via pekskärmen också och då räcker inte en Uno till.

Känner mig även mer hemma med PIC än Arduino när det gäller programmeringen. Uno32 är ju i och för sig en typ av Arduinoklon som programmeras med en Arduinoliknande toolchain (mpide), men eftersom den är bestyckad med en PIC32 µc så kan man välja att använda MPLAB X i stället.

Med den bättre färgdisplayen kommer jag att ha helt andra möjligheter när det gäller utformning av visaren m.m. Den billiga Arduino Uno jag kom över får jag väl använda till något annat roligt. :)
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

baron3d skrev:Denna är billigare. Läses seriellt.
ELFA: 10-395-39

Jag använde något som liknade, den som Icecap länkade, till min bil i stället för en gasspjällspot.
Den kostade då bara några tior.
Det som är problemet med att använda en digital givare är att det är ca 8 meter fågelvägen från rodret fram till µC och displayen, det ger kanske minst 12 meters överföringslängd. Det låter sig inte göras med 5 volts digital överföring utan då måste jag införa RS232 för att det skall funka. Det blir då fler komponenter att krångla med.

Om jag använder 5 volt analog signal så är avstånd inga problem. Därför faller digital givarlösningen även om den kan köpas billigt. Allt är inte digitalt här i världen, det gäller att ta hänsyn till omkringliggande faktorer. Till ett gasspjäll är det säker en bra lösning.

Det vore intressant om du kunde tipsa om vart du köpte en sådan givare för bara ett par tior. Det kommer säkert tider när jag behöver en sådan. :)
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Jag köpte den på ELFA, för 10 år sedan.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Tittat på ELFA:s sida....
Alla dessa nedan ger en analog signal ut.

Denna verkar det vara, MLX90316 : 73-215-40

Liknande: 73-508-46

Billig, passiv, dock en miljon cykler: 73-214-45
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Den här tråden ska jag hålla koll på! Jag behvöver också en roderindikator till min lilla skuta. Dock vill jag hellre ha en analog visning i steampunkstil, men för allt som leder fram till själva visaren kan jag hämta inspiration härifrån!
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Tjusigt med grafisk visning, nackdelen är att det behöver vara "bra" displayer som är läsbara i alla ljusförhållanden.

Sen så behöver man inte särskilt nogrann visning av roderläget. Det man vill veta är om rodret är i någorlunda raktframläge, eller lite babord/styrbord, eller mycket babord/styrbord. Det är ungerfär vad som behövs, enligt min erfarenhet vill säga.

Man skulle alltså kunna använda några microbrytare och en kamskiva som en enkel variant. :humm:

Fast analog mätning över hela utslaget är förstås bättre.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

gunne, jag hade personligen kört den indirekta lösningen men med analog utlina i ställetför en potentiometer då potentiometrar till sjöss har en tendens att slitas och oxidera (den står ju och vickar i princip hela tiden och i saltånga).
Personligen tycker jag också att en analog lina verkar mer pålitlig om man gör den med få och robusta komponenter (iaf enklare i mitt personliga tycke, sedan kan man ju ha en digital givare om man vill, vilket jag funderar på, men lina och läsarenheten analog.). Kretskort är riktigt svåra att få saltbeständiga till sjöss, men antar att du mest skall ligga vid hemmahamn och att din utrustning kommer att vara skyddad från det värsta så du är nog friare 'än vad jag är i det avseendet med en större båt.

Men, med en potentiemeter är det ju enkelt och billigt att labba. :)
Skriv svar