Eget kretskort med basic stamp.

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
tenhultan

Eget kretskort med basic stamp.

Inlägg av tenhultan »

Håller på och ska göra ett eget kretskort med en basic stamp processor på. Undrar nu hur man ska få ström till den på rätt pinnar. Någon som har kopplat den själv. enligt http://www.parallax.com/dl/docs/prod/sc ... dSchem.pdf D1, D2 så ska man ha två kondesatorer innan. Behöver man det eller kan man köra på med 5 volt direkt? Och isåfall vilka pinnar ska de till på processorn? Är det något man behöver imellan processorn och strömmen?
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag ser inga dioder alls på det schemat (utom lysdioden då).
tenhultan

Inlägg av tenhultan »

Sitter 2 kondensatorer C1 och C2 på 47uF längs upp till vänster på bilden.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Kolla på detta schemat för bara kretsen istället

Tror inte det går att missförstå. För övrigt står allt fruktansvärt tydligt i manualen! Där är även detta schema snott (delvis ;))

Bild
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jag skulle nog undvika att koppla in -4.5 volt på pinne 21 så som visas på skissen ovan.

Tror att det där första minustecknet ska bort för att undvika onödig förvirring av nybörjare.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

matseng:Bra att du märkte det. Dubbelkollade "allt" men missade detta :?
tenhultan

Inlägg av tenhultan »

ok. så som jag fattar detta så kan man köra in +9V på port 24 och minus på 23? får jag ut +4,5-+5,5 V på pinne 21 då eller? Sen vad gäller serialporten så funderar jag på ska stift 5 vara ihopkopplad med minus i systemet och sen ihop med skärmen på serialkabeln? sen om man kollar det riktiga kopplingsshemat så använder den bara 3 portar för seriell kommunikation. hur ska det egentligen vara?
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Hmm, du måste väll veta vad jord är för nått? Jord och minus spänning har ingenting gemensamt. Vss skall kopplas ihop med den andra pinnen som heter Vss, även kallad GND(ground).
tenhultan

Inlägg av tenhultan »

ehh. Var kommer jorden från då? Är lite risig på detta... Kan du förklara hur det ska vara? ska + 9V in på 24 och minus in på 21 då eller? Ska vss på bägge sidor kopplas ihop då med stift 5 och skärmen på seriellkabeln?
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Jord är det man definierar en spänning ifrån, helt enkelt noll volt. Om du tar t.ex. ett 9V batteri är plus-polen +9V och minus-polen 0V alltså jord. Seriekopplar du två batterier så kan du definiera 0V som punkten mellan dem. Då får du ut +-9V. Om du istället sätter 0V som det undre batteriets minuspol så får du ut 18V och 9V.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jord kallar en del just det punkt man mätar allting ifrån. Detta punkt heter egentligen Noll och i nästan alla scheman kallas det GND (Ground).

Tyvärr är det så att "Jord" är ett dumt namn, det kan förväxlas med Skyddsjord från el-nätet och det är inte sällan det händer.

Jag använder konsekvent GND som beteckning för "Nollan" och många missförstånd ville bli undanröjd om det fanns en "fast regel".

GND (Ground) kommer av att en hel del utrustningar använder det punkt till att ha kontakt med chassit för att ta bort störningar.
tenhultan

Inlägg av tenhultan »

Ok. så till frågan då så ska manalltså koppla ihop pinne 5 i seriellporten med skärmen i seriellkabeln med minus på kretskortet då? eller är det så att bara skärmen på kabeln ska ihop med pinne 5 i porten?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Finns det överhuvudtaget någon "minus på kretskortet" ?
Finns det inte bara en positiv spänning samt GND/jord/nollan ?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Ursäkta om jag förvillat er, minus & jord är samma sak. Man kan om man vill koppla samman de två jordarna (pinne 4 & pinne 23). Fast jag anser det onödigt då de är sammankopplade internt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Man bör generellt koppla alla pinnar som är märkta med VSS, VCC, VDD och GND till andra med samma märkning. Alltså bör man koppla ihop alla GND-pinnar med varandra osv. Grejen är att du kanske bara behöver 1 men den dagen du utökar projektet kommer man att koppla något till den andra GND-pinnen (t.ex.) och plötsligt flöder det ström genom kretsen/modulet som inte alls är designad för det, det kan vara problemfritt, problemfylld eller dyrt beroende på hur mycket ström osv.

Så koppla all GND till GND, alla VCC till VCC osv!

Sen är minus och GND _INTE_ samma sak! Det finns ett antal kopplingar som kör med negativ spänning och där är minus just minus!
Skriv svar