varma stegmotorer...
varma stegmotorer...
mätte upp dem till 72°...
är det ett tecken på överbelastning eller kan man hänga på kylare/fläktar?
strömmen är succesivt ökad för att få dem att sluta tappa steg...
det är 12Nm nema 34...
kan kanske labba med mjukare acceleration...
är det ett tecken på överbelastning eller kan man hänga på kylare/fläktar?
strömmen är succesivt ökad för att få dem att sluta tappa steg...
det är 12Nm nema 34...
kan kanske labba med mjukare acceleration...
Re: varma stegmotorer...
Som tecno skriver, 72° är normalt sett ingen fara.
Om du ligger under märkström ska du såklart öka strömmen men om du tappar steg vid en hastighet på mer nått/några varv/sekund ska du öka spänningen istället.
Datablad på motorn?
Om du ligger under märkström ska du såklart öka strömmen men om du tappar steg vid en hastighet på mer nått/några varv/sekund ska du öka spänningen istället.
Datablad på motorn?
tror nog de når 80° om den får gå ett tag till, vilket är max enl specen...
de är ju hermetiskt tillslutna? om man skulle borra ett hål i gavlarna och fixa lite luftgenomströmning...?
rotorn blir ju varmast??
de är ju hermetiskt tillslutna? om man skulle borra ett hål i gavlarna och fixa lite luftgenomströmning...?
rotorn blir ju varmast??
Som H.O säger, skriv gärna här vilken spänning du matar med och vilken hastighet som motorerna snurrar med nominellt.
> de är ju hermetiskt tillslutna? om man skulle borra ett hål i gavlarna och fixa lite luftgenomströmning...?
Tycker jag INTE du ska göra. Det är kraftiga magneter innuti så de nästan "suger" i sig spån och metalldamm. Luftspalten mellan rotor och stator är väldigt liten så det krävs inte mycket skräp innan det börjar krångla.
> rotorn blir ju varmast??
Lindningarna sitter i statorn så det är nog där den mesta värmen bildas - skulle jag tro.
Tycker jag INTE du ska göra. Det är kraftiga magneter innuti så de nästan "suger" i sig spån och metalldamm. Luftspalten mellan rotor och stator är väldigt liten så det krävs inte mycket skräp innan det börjar krångla.
> rotorn blir ju varmast??
Lindningarna sitter i statorn så det är nog där den mesta värmen bildas - skulle jag tro.
tänkte givetvis på nipplar/slangar/filter...
men visst sitter spolarna i statorn, då är det meninslöst...
spänning? nätdelarna ger max 70V, drivarna har bara ströminställningar?
är spänningen e.g. relevant?
ström? tror de går på 3A och halvering vid stopp.
hastigheten senast var väldigt låg 20mm/min och 2.5mm/r
men visst sitter spolarna i statorn, då är det meninslöst...
spänning? nätdelarna ger max 70V, drivarna har bara ströminställningar?
är spänningen e.g. relevant?
hastigheten senast var väldigt låg 20mm/min och 2.5mm/r
> spänning? nätdelarna ger max 70V, drivarna har bara ströminställningar?
OK, 70V är ju en del, men det säger inte så mycket utan datablad på motorn.
> är spänningen e.g. relevant?
Spänningen har i allra högsta grad betydelse. Ju högre spänning desto längre upp i varvtalsområdet behåller motorn sitt moment.
Om du får 12Nm hållmoment med 3A betyder det att motorn måste ha en väldigt hög induktans. För att kunna köra någorlunda fort krävs då en väldigt hög drivspänning. Högre drivspänning är det enda sättet att "motverka" den inverkan som induktansen har.
Har motorn fyra eller åtta trådar? Om åtta trådar, har du lindningarna i serie eller parallellkopplade?
Återigen, datablad på motorn?
OK, 70V är ju en del, men det säger inte så mycket utan datablad på motorn.
> är spänningen e.g. relevant?
Spänningen har i allra högsta grad betydelse. Ju högre spänning desto längre upp i varvtalsområdet behåller motorn sitt moment.
Om du får 12Nm hållmoment med 3A betyder det att motorn måste ha en väldigt hög induktans. För att kunna köra någorlunda fort krävs då en väldigt hög drivspänning. Högre drivspänning är det enda sättet att "motverka" den inverkan som induktansen har.
Har motorn fyra eller åtta trådar? Om åtta trådar, har du lindningarna i serie eller parallellkopplade?
Återigen, datablad på motorn?
Som med det mesta så ska det väl hållas någorlunda kallt för längsta hållbarhet. En bensinmotor ska ju upp i en viss temperatur för att jobba optimalt, men en stegmotor jobbar väl inte sämre om den är närmre rumstemp?
Det är ju många som kyler sina stegmotorer antingen med luft eller vatten, så det borde väl finnas mer info om att man inte ska kyla dem om de mår dåligt av det?
Jag kör kylning på mina stegmotorer, det är 60mm fläktar som går tyst och halv-långsamt bara för att blåsa lite över motorerna, de blir ju lite kallare inuti och efter någon timmes användande är de inte ens varma när man stänger av fläktarna, så det verkar ju fungera bra
Det är ju många som kyler sina stegmotorer antingen med luft eller vatten, så det borde väl finnas mer info om att man inte ska kyla dem om de mår dåligt av det?
Jag kör kylning på mina stegmotorer, det är 60mm fläktar som går tyst och halv-långsamt bara för att blåsa lite över motorerna, de blir ju lite kallare inuti och efter någon timmes användande är de inte ens varma när man stänger av fläktarna, så det verkar ju fungera bra

Stegmotorn går såklart inte bättre för att den blir varm (om man nu inte tänker sig att fettet i lagren blir lite mindre "trögt" och därmed minskar förlusterna). Fråga är hur mycket längre livstid en motor får om man håller den vid 30°C istället för 65°C och om det är värt besväret, jag hävdar nej. Aktiv kylning kan jag tänka mig om/när motorn används i en miljö med förhöjd omgivningstemperatur och därmed riskerar att överhettas. Men bättre då är nog att använda en något överdimensionerad motor vars temperaturökning därmed blir lägre. YMMV så klart.