Effektreglera IR-värmare
-
Effektreglera IR-värmare
Jag funderar på hur man på ett enkelt sätt skulle kunna effektreglera en IR-värmare på ca 2kw.
En dimmer verkar inte klara 2kw.
Funderade på att med en mikrokontroller (typ pic) pulsa ett solid state-relä som är kopplat till IR-värmaren.
Finns det någon bättre lösning med typ triac eller tyristor?
Jag vet att det finns färdiga moduler med typ en triac som kostar några tusenlappar men det känns intressantare att bygga något själv.
En dimmer verkar inte klara 2kw.
Funderade på att med en mikrokontroller (typ pic) pulsa ett solid state-relä som är kopplat till IR-värmaren.
Finns det någon bättre lösning med typ triac eller tyristor?
Jag vet att det finns färdiga moduler med typ en triac som kostar några tusenlappar men det känns intressantare att bygga något själv.
Re: Effektreglera IR-värmare
välkommen till forumet
ja och nej
det är inga problem att styra effekten
men, en irvärme är det bara när man har den i rätt temperatur, blir den för kall så sänder den inte ut ir längre och funkar inte som den skall
vill man ha ir funktionen så är det vettigare att steg in olika effekter av irvärmare
triacs för 20A eller däromkring är små enkla och billiga
ev kan man modda en befintlig dimmer
ja och nej
det är inga problem att styra effekten
men, en irvärme är det bara när man har den i rätt temperatur, blir den för kall så sänder den inte ut ir längre och funkar inte som den skall
vill man ha ir funktionen så är det vettigare att steg in olika effekter av irvärmare
triacs för 20A eller däromkring är små enkla och billiga
ev kan man modda en befintlig dimmer
Fasvinkelstyrning med tyristor eller liknande ger ju flanker vid tillslagen som orsakar störningar. Skall man vara seriös så måste man filtrera ordentligt.
Pulsa med solid state-relä med nollgenomgångstriggning är bättre, men det måste pulsas relativt ofta annars blir den ju mera som till/från. Det beror ju också på hur noga det är med jämn strålning.
Pulsa med solid state-relä med nollgenomgångstriggning är bättre, men det måste pulsas relativt ofta annars blir den ju mera som till/från. Det beror ju också på hur noga det är med jämn strålning.
IR-värmare brukar ha en viss massa i värmeelementen så en cykeltid på 1-1,5 sek känns helt OK.
Och jag skulle rekommendera en PWM-funktion med noll-genomgångstrigning, det ger minimalt med störningar att filtrera bort.
Och jag skulle rekommendera en PWM-funktion med noll-genomgångstrigning, det ger minimalt med störningar att filtrera bort.
-
Vad han menar är att man bara gör till eller frånslag när spänningen passerar noll.
Det finns opto-triac med sånt inbyggd, man behöver alltså bara att köpa den rätta opto"kopplare".
-
Nu blir jag förvirrad.
Menar ni att köra en typ av on-off med någon sekunds intervall via solid state-relä och slå av/på spänningen vid nollgenomgång för att minska störningar.
Eller menar ni en triac-styrning där man givetvis har koll på nollgenomgången?
Menar ni att köra en typ av on-off med någon sekunds intervall via solid state-relä och slå av/på spänningen vid nollgenomgång för att minska störningar.
Eller menar ni en triac-styrning där man givetvis har koll på nollgenomgången?
En dimmerfunktion kan inte fungera med noll-genomgångsstyrning.
Alltså blir det en PWM-funktion för att minimera störningarna.
En cykeltid på 1-2 sekunder räcker alldeles OK.
Alltså blir det en PWM-funktion för att minimera störningarna.
En cykeltid på 1-2 sekunder räcker alldeles OK.
-
Ok då förstår jag.
Men visst bör man ha koll på nollgenomgången även om man använder en triac. Hur vet man annars när man ska skicka trigger-signalen till triacen?
Men visst bör man ha koll på nollgenomgången även om man använder en triac. Hur vet man annars när man ska skicka trigger-signalen till triacen?
-
Du har säkert helt rätt men jag hänger inte med.
Hur funkar detta.
En optokopplare med "ZERO CROSSING CIRCUIT"?
Hur funkar detta.
En optokopplare med "ZERO CROSSING CIRCUIT"?
-
Efter att ha studerat/funderat/gissat antar jag att komponenten '75-204-12' väntar med att dra optokopplaren till nästa nollgenomgång.
Men behöver jag verkligen denna komponent? Om jag googlar på solid state-relän så verkar nästan alla ha denna funktion med nollgenomgång inbyggd redan.
Men behöver jag verkligen denna komponent? Om jag googlar på solid state-relän så verkar nästan alla ha denna funktion med nollgenomgång inbyggd redan.
Funktionen finns på vissa SSR - men inte på andra.
Väljer du ett SSR med funktionen behöver du självklart inte funktionen eller optokopplaren.
Väljer du ett SSR med funktionen behöver du självklart inte funktionen eller optokopplaren.
klöver knekt: om du skriver '75-204-12' utan ' ' så blir det en klickbar länk 75-204-12