några snabba frågor om 3d printer problem!

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

några snabba frågor om 3d printer problem!

Inlägg av teljemo »

hastighet?
Vilken hastighet är lagom att printa i?
känns ibland som att det går för snabbt.
Om man ändrar hastigheten, behöver man ändra fler paramatrar som tex hur snabbt filamantet matas eller följer det i procent av hastigheten?

varför kloggar sig filament i extrudern?
har haft en del problem med att filamnet kloggar sig och jag måste skruva bort munstycket o köra rent. det jobbigaste med det är att man måste justera in Z måttet varjegång då man inte är 100% säker att skruven är åttragen exakt lika högt upp..
varför kloggas det?? det är en tids tjuv..

värme?
printar med PLA för tillfället.. läser att det ska vara mellan 180-220 grader. man tycker att det borde komma med ett värde på rullen där tillverkaren rekomenderar en temp för deras filament.. men inte på mina iallafall.. velleman och printrbot filament..
kör på 200 grader nu och det ser ok ut men det ser ok ut på 195 också.. och på 210..
men inte perfekt..

Warping?
Har haft stora problem med warping..
inte bara att botten kan lyfta syg från printen utan om jag har en spets som går ut från deltaljenkan den också bli deformerad.. har detta nåt med ovansående probelm att göra kanske.. temp o hastighet?
Användarvisningsbild
Kulla
Kontakt:

Re: några snabba frågor om 3d printer problem!

Inlägg av Kulla »

Hastighet beror på storlek av objektet, men mellan 20-40 på "normala" 3d skrivare, kossel upp till 70 mm/s. Om du ändrar hastigheten slicer ska fixa resten, du behöver inte tänka på det.

Det kan bero på flera anledningar, till exempel dålig munstycke, dålig hotend, brukar hända ganska ofta på kopior, sen testa att kyla hotenden när du skriver ut, kolla hur det ser ut på E3D hotend, men många med J-Head hade samma problem. För Z du kan altid fixa autobed leveling så du behöver inte justera den varje gång när du skriver ut.

Jag skiter i vad står på rullen för temperatur, utan testar i olika temperaturer med olika test objekter, jag brukar skriva ut i pla med 180-190 grader, allt över funkade dålig.

Många hade samma problem, vet inte vilken skrivare är det, men finns många olika lösningar, hotbed med 50 grader temp + tejp, lim/vatten, 3dlac, hårspray, buildtak.

Jag har haft bästa resultat för pla med buildtak, 3dlac och tesa outdoor tejp.
svanted

Inlägg av svanted »

deformerade spetsar beror troligen på att munstycket rör sig runt på en liten yta och strålningsvärmen smälter flera lager som smetas ut...
jag har åckså det problemet...
det finns en parameter som saktar ner skrivningshastigheten på små ytor?
vilket är rakt motsatt till vad man skulle vilja ha,
nämligen att den skriver ett lager...-> går ifrån och låter det kallna i typ 15 sek(inställbart)-> och sen återgår och skriver nästa lager-> går ifrån e.t.c.
ngn som vet om sånt finns??

att botten lyfter kan bero på att plattan är för kall och plasten krymper och sliter loss vida objekt i kanterna som böjs upp...
Användarvisningsbild
olalofberg

Inlägg av olalofberg »

Speed: Jag kör det som slic3r har default type 30 för perimeters och 60 för infill.

Klogged extr.: Min har satt igen nån gång. Jag tror det berodde på att värmen gick upp för långt i röret (varit slarvig med att kyla detta med fläkt). Det var ett aber att fixa till. Det vara bara att skruva isär den när allt var varmt.

Värme: Kör min svarta PLA från Kjell på 195 grader och får bra resultat.

Warping: Så länge jag har hyfsad värme på bädden funkar det. Kör mellan 50 och 60 grader för PLA. ABS är det petigare (och varmare) med har jag hört.
Kör direkt mot glas.

Små areor: Jag får också att plasten inte hinner kallna mellan lagren, så jag försöker vara med manuellt och sakta in i Pronterface.
Dock kan man ju kila in egen G-kod för varje lager, som går ut en runda och låter lagret stelna... ,men det är ju lite jobbigt kanske.
Gjorde nyligen egen g-kod som gick ifrån objektet en runda för att jag skulle hinna pausa och byta färg. :D
RogerJoensson

Inlägg av RogerJoensson »

Jag kör med Orbitech Premium PLA 90 som är bra på att inte warpa så mycket (Min Rapman har ingen värmebädd). Den är relativt värmestabil. Finns tyvärr bara i vitt.
Orbitech Premium PLA 45 warpar nästan inte alls, men tål värme dåligt och är mjuk. Det räcker med värme från ett sommarsoldränkt fönster, för att den ska mjukna lite väl mycket och bli sladdrig.
http://www.orbi-tech.de/shop/3D-Filamen ... 2_107.html
Användarvisningsbild
Kulla
Kontakt:

Inlägg av Kulla »

På min K8400 jag har ingen värmebädd och där finns buildtak på glas och funkar hur bra som helst. Jag har inte fått wraping någonsin på den.
Skriv svar