24v på två baterier

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
FormerMazda
Inlägg: 6446
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Asby (Östergötland)

24v på två baterier

Inlägg av FormerMazda »

Tja!

Ny som skrivande på forumet, men läst det har jag gjort en del. Och ni verkar ju ha en del kunskap!

Jag har ett problem. Är en stolt delägare till en volvo c303 -75. Klart kung i skogen med den, men ibland kan man ju bli övermodig, och då är det bra att ha en vinsch till hands. Dock är det ju så att det är 24v i bilen, och vinschen är på 12v. Som jag har gjort nu så kör jag vinschen över bara ett batteri. Men det har jag blivit starkt avrådd från då det kommer förstöra bägge batterierna. Länkar till en tråd i det forum jag blivit avrådd i:

http://volvovalp.ifokus.se/Forum/Read.a ... 77227daba1

Så, läs gärna tråden och säg vad ni tror. Utan för mycket utbildning så känns det som att det ligger nåt i det de skriver. Men om det verkligen kan vara sån fara på taket? Pappa har 24v i lastbilen, skogsmaskinen och grävmaskinen. Alla de tre plockar ut 12v på samma sätt till olika förbrukare, och aldrig sitter det likadana batterier i maskinerna. Trots det håller de länge. 4-5år. Därav min tveksamhet.

I övrigt vill jag tacka för ett trevligt forum med många kunniga medlemmar! Kommer skriva en rad om mig i tråd för det. Om jag hittar den..
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26647
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Det är faktisk rätt att man inte ska belasta "snedd". Fast å andra sidan: hitta 2 batterier som är identiska .... just det, skulle inte tro det! Hitta ett batteri med identiska celler .... nähäpp, inte det heller!?!

Jag skulle ju påstå att när ett batteri börjar bli full-laddad sjunkar dess interna motstånd (Rs), detta måste därför betyda att det inte-lika-laddade batteriet får mer energi = mer laddning.

Så länge man befinner sig inom vissa gränser (inte tömmer ena batteriet helt t.ex.) tror jag inte att det blir problem, samma grej bör ju gälla cell för cell på batterierna och de lever ju....

Så det är rätt ... på sätt och vis ... men resultatet blir inte så farligt problemfylld och hinner batteriet att laddas upp ordentligt är det inget problem.

Så kör på som förut och se till att inte behöva vincha ett batteri tomt bara, det tål inget batteri.

Edit: Välkommen i övrigt.
Användarvisningsbild
FormerMazda
Inlägg: 6446
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Asby (Östergötland)

Inlägg av FormerMazda »

Så då kanske jag har rätt i det att det är ganska försumbart att vinscha loss sig emellanåt. Motorn är ju hela tiden igång och laddar batterierna, så helt urladdat kan det ju inte bli? Om man vinschar med insidan av skallen förståss..

Men man kanske skulle ha lite övervakning? Är ju inte jättejobbigt att ha en enkel voltmeter i handtaget som man styr vinschen med..
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17612
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

det som troligen tar sönder batterierna är snevriden laddning sedan
för då laddas batteriern gemensamt och det redan fulla batteriet får för hög spänning och det urladde för låg

det finns en lösning som även går att köpa
en liten sak som begränsar spänningen över varje cell eller batteri
dom som finns att köpa är ganska klena och klara inte mycket laddström
men att bygga en själv är inte särskillt svårt
i praktiken är det en transistor som börjar leda tvärs över batteriet om spänningen är över ca 14.5v, men den bör ju klara effekten 30A laddström och
14.5 v ger 435w att kyla bort, men det är ju acceptabelt
Användarvisningsbild
FormerMazda
Inlägg: 6446
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Asby (Östergötland)

Inlägg av FormerMazda »

grym:

Ahaa, så för att begränsa överspänningen så leder man bort den genom motstånd då? Men ett motstånd på 500w? Eller hur ska man ta hand om den effekten?

Med en sån lösning så kommer ju spänningen hållas på rätt nivå i det icke använda batteriet, kommer då vinsch batteriet att få sin rätta laddning?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26647
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

grym har bara delvis rätt. Ett blybatteri har ett inre motstånd som beror på laddningsgraden. Om du sätter 2 motstånd i serie och matar på 24V och dessa 2 motstånd är av NTC-typ kommer "mitt"-spänningen att lägga sig på 12V.

Om du då belastar (lite lagom) mellan mittpunktet och GND kommer 12V'en såklart att sjunka men när NTC'erna har hittat sina nya arbetstemperaturer kommer den snedbelastning att vara mindre.

Det är likadan med batterier då deras inre motstånd varierar avsevärd med laddningsgraden, dåligt laddad = hög motstånd, bra laddad = låg motstånd, detta betyder att de sämst laddade batteri får mest laddning, så enkelt är det.

En konstant snedbelastning är ett problem men lite då och då är det inte om man annars överhåller vissa marginaler och inte laddar ur batteriet osv.

Om det ska vara så petigt som grym (och andra) säger måste man ju även ha en sån spänningsutjämnare mellan de enskilda celler i ett batteri då det ju faktisk är omöjligt att göra identiska celler, även i samma batteri.

Men är det så att man måste ha kontinuerligt 12V i ett 24V system ska man såklart gå "den riktiga vägen" för att inte få kontinuerlig snedbelastning.
Användarvisningsbild
FormerMazda
Inlägg: 6446
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Asby (Östergötland)

Inlägg av FormerMazda »

Ok.

För att sammanfatta så som jag tolkar svaren:
Ska man vinscha loss sig nån gång ibland så går det bra. Det handlar ju kanske om 5min aktiv vinschning en gång i månaden. Typ.
Men att ha kontinuerlig belastning är inte lika bra.

Så vi kommer köra med ett separat batteri. Dock kräver det laddning, och för det ändamålet behövs ju en laddare driven av 24v. Skapar ny tråd om den.

Tack för svar i det här ämnet!
B1n4ry
EF Sponsor
Inlägg: 1327
Blev medlem: 30 november 2005, 20:02:50
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Anledningen till att det funkar att ta ut 12V på ett batteri till vissa förbrukare som du skriver är att det är små laster och att det alltså inte blir så stor skillnad mellan batterierna. En radio eller något sådant som drar 1-2A i medelvärde ger inga katastrofala problem för batterierna.

MEN om du kopplar in en winch som drar 100-150A på ett batteri så kommer det ur bilens synvinkel se ut som att batteri 1 är nästan kortslutet och den totala polspänningen blir kanske 15-16 volt. Detta vill bilen ladda upp till 28V(?), alltså laddas batteri 2 sönder.

//B1n4ry
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Kan man sätta 20st 7812 3A i bredd? Nä, det var kanske inte så smart, då eldar han upp effekten som blir över. :D Att köpa switchande spännignsregulator 12V 20st är ju inte gratis, hua.

Tål att tänka på. :?

[OT] är det någon som har länken på kinesen med SUV:en?
Han har en ny SUV som fastnar på en jordhög.
Så ska han loss och hamnar i 45graders lutning vid den damm.
Så ska han köra över den frusna dammen till andra sidan.
Då brister isen och bara taket och rutor sticker upp.
Så ska han vinscha sig till andra sidan samtidigt som vindrutan är "is-brytare".
Då lossnar hela bilens front med vinschen.
Så kommer en byggar med grävmaskin och lyfter ut bilen.

Man kan anta att dom skrattade gott på skroten... 8)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24618
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Kan man sätta 20st 7812 3A i bredd?

Kan kan man väl alltid men mer praktiskt hade nog varit att sätta en PNP trissa och en resistor strax innan regulatorn så att denna då släpper fram mer ström än vad 78xx:an kan ge. Mindre spänningsfall blir det då också än de 3v som spregulatorn använder -> mindre förluster då en effekttrissa bara har kanske runt 1v över sig eller någonting sådant. Finns kopplings exempel på detta i databladen till regulatorerna.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17612
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

jag skulle nog inte ha ett extra separat batteri, om man inte samtidigt satte på en extra generator och annvände det batteriet till extrautrustning

fördelen med sneladdningskyddet är att du får 30A extra från generatorn när man man winschar, inte helt fel, och det är relativt lättbyggt, svårast kan ju vara att hitta en kylfläns som klarar 500w, i och för sig så med fläkt så blir det inte så stort, resten är ju någon effekttransistor en spännings refer och en op

det finns en fulmöjlighet till som funkar, några batterifrånskiljare från biltema, och sedan kopplar man så man kan bryta seriekopplingen och parallelkoppla batterierna medans man winschar, fast då funkar inget annant under tiden, fördelen är att man får dubbel batterikapacitet


ps

http://www.universalteknik.net/
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27426
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

trissan får väl typ 14V över sig. Eller var ska du lägga de övriga 13? Stepdown eller?
Skriv svar