Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)
- ghost_rider
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Just det. det är den vi har, plattformen/printytan är då 350mm så det är ett litet glapp som ni ser
Monterade 4mm plastskivor som väggar på två av sidorna idag, otroligt vilken skillnad för stabiliteten det gjorde.

Borde nog ha använt 2020-profiler i stället för OpenBeams 1515 inser jag så här i efterhand, men det får väl bli till nästa bygge
Försökte mig på en utskrift av filament-fäste också, men det gick åt skogen - det lossnar från bädden hela tiden.
Ska ta med mig en glasskiva till svågern i helgen, så får han blästra den "vit & fin" som han uttryckte det. Hoppas det fäster bättre efter det, annars får jag testa en BuildTak eller liknande.

Borde nog ha använt 2020-profiler i stället för OpenBeams 1515 inser jag så här i efterhand, men det får väl bli till nästa bygge

Försökte mig på en utskrift av filament-fäste också, men det gick åt skogen - det lossnar från bädden hela tiden.
Ska ta med mig en glasskiva till svågern i helgen, så får han blästra den "vit & fin" som han uttryckte det. Hoppas det fäster bättre efter det, annars får jag testa en BuildTak eller liknande.
Se till att han använder aluminiumsilikat och inte vanlig sand. Silikatet är som nålar. Du måste låta plasten kallna ordentligt innan du försöker bända bort biten, annars losssnar flisor från glaset.
Hej har ett problem. När jag ska skriva ut mindre objekt exempel en cylinder på 10 mm diam fylld till ca 25 % så hinner aldrig plasten stelna ordentligt mellan lagren och utskriften blir förstörd, om jag skulle skriva ut två stycken går det bra för då hinner den kallna i mellan lagren. När jag läser om det ska man inte ha en fläkt till ABS plast eller? det måste gå och läsa på något sätt?
Mvh Terho.
Mvh Terho.
Skriv ut långsammare.
Jag kör med Slic3r och där finns inställningar som ordnar att den automatiskt saktar ned till en minsta tid per lager.
Jag kör med Slic3r och där finns inställningar som ordnar att den automatiskt saktar ned till en minsta tid per lager.
Okej kör Cura nu men får testa det sen. Skriver ut ett litet drev nu och har ritat en cylinder i samma höjd som är placerad breve så jag får ut drevet någongång....
- ghost_rider
Blev lite mer inställningsjobb på vår delta idag.
Jag skriver ut i 15mm/sec redan så undra hur sakta jag ska skriva för att det ska bli bra? Kanske dålig ABS plast? Större objekt blir väldigt bra.
"Okej kör Cura nu men får testa det sen." Även i Cura finns en inställning för mini tid / lager.
Om den underskrids fås retract och printhead går en bit åt sidan & väntar ett litet tag.
Om den underskrids fås retract och printhead går en bit åt sidan & väntar ett litet tag.
15mm/sec? Låter långsamt? Jag kör 70 utan större problem (förutom på första lagret, kanter och topplager)..
Hittade du något schysst fäste eller använde du min fulmoddad kossel-modell?UgloBuglo skrev:Monterade 4mm plastskivor som väggar på två av sidorna idag, otroligt vilken skillnad för stabiliteten det gjorde.
Borde nog ha använt 2020-profiler i stället för OpenBeams 1515 inser jag så här i efterhand, men det får väl bli till nästa bygge![]()
Edit:
Ser ju nu att du inte använder linjärlager. Då passar inte mitt plexifäste.
Nää, jag roterade skrivaren så bowden-slangen och kablar kommer ut på framsidan i stället, och sedan fäste jag bara plastskivorna direkt på de horisontella aluminiumprofilerna.
Visserligen blir byggytan något mindre nu (för att inte skrivhuvudet skall slå i plasten), men skulle det behövas så kan jag alltid såga upp en öppning i mitten på skivorna så inte skrivhuvudet slår i eller så kan jag flytta ut skivorna en bit från ramen med några distanser.
Visserligen blir byggytan något mindre nu (för att inte skrivhuvudet skall slå i plasten), men skulle det behövas så kan jag alltid såga upp en öppning i mitten på skivorna så inte skrivhuvudet slår i eller så kan jag flytta ut skivorna en bit från ramen med några distanser.
Hur små objekt skriver du ut då? I detta fallet handlade det om små lager som måste hinna stelna lite innan man börjar med ett nytt ovanpå.matteeee skrev:15mm/sec? Låter långsamt? Jag kör 70 utan större problem (förutom på första lagret, kanter och topplager)..
Vet inte exakt hur små lager jag kört som bäst, men spontant känns en cylinder med diam 10 och 25% fyllning som ok i den hastigheten (med 40mm/sek i ytterkanter)
Nu när jag kör Cura har jag dock alltid minst 3-5sek per lager oavsett, så det löser sig "automatiskt".
Nu när jag kör Cura har jag dock alltid minst 3-5sek per lager oavsett, så det löser sig "automatiskt".
Hej
Har en Rostock mini pro .
Kör repetier på den, har fungerar bra ett tag , nu börjar den bete sig konstigt, första lagret inga problem , men efter ca 25 % av printningen så slutar åka plasten att fästa helt plötsligt, har provat allt från 190-210 grader samma sak ,
Har provat både repetier-host samt cura fri stående .
Enligt lcd och datorn så ligger temperaturen bra . Har fläkt som kyler .
Någon som har något bra förslag ?
Tack på förhand
Har en Rostock mini pro .
Kör repetier på den, har fungerar bra ett tag , nu börjar den bete sig konstigt, första lagret inga problem , men efter ca 25 % av printningen så slutar åka plasten att fästa helt plötsligt, har provat allt från 190-210 grader samma sak ,
Har provat både repetier-host samt cura fri stående .
Enligt lcd och datorn så ligger temperaturen bra . Har fläkt som kyler .
Någon som har något bra förslag ?
Tack på förhand