Oscilloskop och funktionsgenerator

gylto

Oscilloskop och funktionsgenerator

Inlägg av gylto »

Hej.

Dags för ett nytt oscilloskop nu känner jag, undrar om någon av er har några bra råd på vad man ska tänka på när man köper nytt i dag, helt nollad när det gäller moderna plattskärms-oscilloskop.

Behöver inte vara det värsta som finns, duger väl med ett i mellanklassen för användning inom service/reparation av lite äldre industriell elektronik.

Även nyfiken på ny funktionsgenerator, finns det inte något allt-i-ett set, med både det ena och det andra i samma låda, oscilloskop och funktionsgenerator mm?

Glad för förslag, m.v.h Henrik.
Användarvisningsbild
ViktorSigg

Re: Oscilloskop och funktionsgenerator

Inlägg av ViktorSigg »

Jag köpte ett pc oscilloskop från pico technology, då jag alltid har en laptop eller liknande brevid arbetsbänken. Dessutom funderar jag på att skaffa en surface pro padda att koppla den till för mer fältmässigt arbete. Jag valde 2207A, och är grymt nöjd. Det finns även då en arbitär funktionsgenerator där man kan rita upp en kurva själv som den sedan gör efter önskad frekvens. Enda nackdelen är väl att man måste ha en dator, men det är samtidigt en stor fördel med en högupplöst skärm att titta på. Har inte träffat på många oscilloskop hittils som har varit smidigare att använda. :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Köp dig ett scope ur Rigols DS1000Z-serie. Lågt pris, bra prestanda, gott om funktioner, trevligt att använda.

Finns även med inbyggd funktionsgenerator om du så vill det.
Har själv ett DS1074Z-S med inbyggd funktionsgenerator, skulle dock rekommendera dig att köpa en lös generator istället om du inte har någon specifik anledning till att ha det inbyggt.

Lite begränsat gränssnitt då man saknar dedikerade knappar (siffror, knappar för olika vågformer etc, blir mer menybläddrande) samt begränsad amplitud på utsignalen, klarar inte mer än +-5V.
Personligen köpte jag den för att det var vad som fanns i lager då jag inte ville vänta, och ångrar mig inte precis, men hade jag kunnat välja helt fritt hade jag hellre köpt en lös funktionsgenerator som sagt.

Men visst, vill man inte ta upp för mycket plats på bänken eller kunna ta med sig "allt" enkelt så, och det kan vara bekvämt att bara behöva knappa på en maskin. :)
gylto

Inlägg av gylto »

Tackar så mycket för råden, ska studera dom.

Stor skärm har man ju till datorn, så visst skulle det nog lämpa sej med ett pc oscilloskop, har aldrig testat något bara, hmm, får ta mej en funderare :roll:
Håller med och att det nog är bäst med en funktionsgenerator för sej, men det är ju lite smidigare med allt i ett när man ev. ska ta med sej det, men det är ju frågan om man behöver :-)
gylto

Inlägg av gylto »

Vad tror du Klas-Kenny om det här?

Rigol MSO1074Z-S

http://www.instrumentcenter.se/sv/50-15 ... erator.php
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Personligen hade jag nog hellre köpt en lös logikanalysator att koppla till datorn istället..

Ska man kolla på många kanaler samtidigt tycker jag att det är en stark fördel med den stora skärm och höga upplösning man kan få på en PC, att krama in 16 digitala kanaler på en sån liten display är i mina ögon inte riktigt optimalt.. Och då tillsammans med något begränsat minne osv.

För oscilloskop föredrar jag personligen "riktiga" framför PC-baserade, men hos en logikanalysator har man så väldigt många fördelar på en PC.
Skriv svar