Temperatur-probe
Re: Temperatur-probe
krympslang på benen, sedan lite sikaflex på genen med, kiselfett på dom ställenen där man har givarna, och uppe i där kablarna kommer ut så sätter man igen det med sikaflex någon centimeter in
inget silikon för det är halvuselt i hållfastighet
vill man vara säker på att det inte blir kondens i så lägger man in några korn av silicagel inne i röret innan man limmar igen det
inget silikon för det är halvuselt i hållfastighet
vill man vara säker på att det inte blir kondens i så lägger man in några korn av silicagel inne i röret innan man limmar igen det
Tack grym!
Har bifogat hur jag tänker att man kan lyckas få in sensorns tillsammans med kiselfett utan att det skavs bort.
Det här måste ju nääästan vara enklaste sättet?
Man monterar alltså allting på en list av något slag.. skjuver in den... och sätter ännu en list bakom för att få rätt avstånd!
Sensorn ska väl ligga så nära röret som möjligt? Och att kiselfettet täcker den yttepyttelilla biten luft som eventuellt blir emellan rör och sensor?
Har bifogat hur jag tänker att man kan lyckas få in sensorns tillsammans med kiselfett utan att det skavs bort.
Det här måste ju nääästan vara enklaste sättet?
Man monterar alltså allting på en list av något slag.. skjuver in den... och sätter ännu en list bakom för att få rätt avstånd!
Sensorn ska väl ligga så nära röret som möjligt? Och att kiselfettet täcker den yttepyttelilla biten luft som eventuellt blir emellan rör och sensor?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ja, en sån lösning kan fungera, men får du in nåt fjädrande element i den lösningen? För du bör ha nåt fjädrande som ser till att trycka sensorn mot rörväggen.
Det "fjädrande" i det här fallet blir väl att den trycks mot röret med hjälp av dom två listerna. Det borde ju räcka? Jag tänker alltså att dom där listerna sitter kvar i röret.
Är det OK att använda trälister? Näeh? Vore smidigt dock. hehe.
Är det OK att använda trälister? Näeh? Vore smidigt dock. hehe.
Trälister är ju inte särskilt fjädrande. Eftersom sakerna kommer att röra på sig när temperaturen växlar kommer det byggas upp ett glapp om du inte har nåt fjädrande.
- Mizzarrogh
Jepp, som Grym säger, de jag har tittat på har ofta ett litet rör i ena änden som överensstämmer med känselkroppens diameter, skall finnas någon epoxiseal som håller för detdär, men vet inte vad den heter dock. Så länge givaren har hyfsad kontakt med höljet bör det vara grönt, men du får ha i åtanke att latensen blir något högre med rostfritt än med koppar.
Hm… Ja men precis… Man kan ju köra på sikaflex som grym säger. Då slipper man ju mecket med någon fjäderanordning eftersom den typ blir fastlimmad mot röret!
Här är en annan idé för att få den att ligga mot röret. Rörets innerdiameter är 8mm.
Montera sensor på pianotråd.
Kleta sensor med kiselfett.
Pressa in.
Otroligt bra va?
Montera sensor på pianotråd.
Kleta sensor med kiselfett.
Pressa in.
Otroligt bra va?

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
förslag på fjädrande material. silikonslang, lite bökig att montera, men den kan tänjas genom att man sträcker den, och det kan man göra genom att ha en tunn pianotråd invändigt när man monterar den
grym, ja det skulle va en bra idé. Istället för 4mm pianotråd som på senaste bilden, så sätter man en 5mm silikonslang istället som pressar allt mot röret.
- Mizzarrogh
Tror jag blir sketabra.
Du bör inte få besvärande latens med den lösningen.
Det är ingen raketvetenskap om det bara är för generell indikation.
(De kommersiella är som regel inte heller limmade, i allafall inte de jag skruvat isär)

Du bör inte få besvärande latens med den lösningen.
Det är ingen raketvetenskap om det bara är för generell indikation.

(De kommersiella är som regel inte heller limmade, i allafall inte de jag skruvat isär)
Nu har jag testat lite... Har lyckats klämma sensorn mot röret på ett bra sätt med silikonslang.
Vid temperaturhöjning:
30 C - 60 C - Släpar ca. 0.70 C - 2 C (Framför allt runt 1.20 C - 1.50 C)
60 C - 80 C - Släpar ca. 0.80 C
Jag tror anledning till att den släpar efter mindre vid högre temperatur är att det helt enkelt tar längre tid att komma upp i dom graderna, så röret hinner stabilisera sig bättre.
Termometern ska framför allt användas i ett temperaturspann runt 50 C -75 C, men ska försöka kunna använda den till så mycket olika saker som möjligt (mäta temperatur av vätska). Därför behövs det att latensen minskas så mycket det går.
Är kanske koppar den enda och sista lösningen?
Vid temperaturhöjning:
30 C - 60 C - Släpar ca. 0.70 C - 2 C (Framför allt runt 1.20 C - 1.50 C)
60 C - 80 C - Släpar ca. 0.80 C
Jag tror anledning till att den släpar efter mindre vid högre temperatur är att det helt enkelt tar längre tid att komma upp i dom graderna, så röret hinner stabilisera sig bättre.
Termometern ska framför allt användas i ett temperaturspann runt 50 C -75 C, men ska försöka kunna använda den till så mycket olika saker som möjligt (mäta temperatur av vätska). Därför behövs det att latensen minskas så mycket det går.
Är kanske koppar den enda och sista lösningen?
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det är alltså något sånt här du vill bygga själv....
http://www.alibaba.com/product-detail/D ... 82208.html
Swech
http://www.alibaba.com/product-detail/D ... 82208.html
Swech
Nej, han vill bygga ett dykrör, med två sensorer i. Thermowell tror jag det heter på engelska.
oskars, när du skriver att den släpar efter, är det i tid eller är det bara att den visar fel? Du bör ju först kalibrera den vid stabil temperatur.
Släpar den efter så är det ju inte i temperatur du ska ange eftersläpningen utan i tid.
oskars, när du skriver att den släpar efter, är det i tid eller är det bara att den visar fel? Du bör ju först kalibrera den vid stabil temperatur.
Släpar den efter så är det ju inte i temperatur du ska ange eftersläpningen utan i tid.
En ökning från 30 C till 60 C är en ökning med 30 C.
En ökning från 60 C till 80 C är en ökning med 20 C.
Jag tror det främst är skillnaden mellan de två temperaturerna som avgör eftersläpningen (om du nu mäter temperaturskillnad mot det stabila värdet vid samma tidpunkt efter temperaturändringen). Ett sätt att mäta snabbheten är att mäta stigtiden från 10% till 90%. Så om du flyttar proben från isvatten med 0 grader till kokande vatten vid 100 grader så loggar du hur den visade temperaturen förändras och mäter tiden från 10 grader till 90 grader. Eller som i fallet 30 C till 60 C så mäter du tiden från 33C till 57 C.
Men det kanske ändrar sig så fort att det blir svårt att hinna med att logga så noggrant i början (antagligen går det ändå väldigt snabbt de första 10%) så man kanske kan nöja sig med att mäta från 0 % till 90 % om det är enklare. Sedan får man väl vänta en längre stund tills det helt stabiliserat sig så man vet vad slutvärdet (alltså 100%) hamnar.
En ökning från 60 C till 80 C är en ökning med 20 C.
Jag tror det främst är skillnaden mellan de två temperaturerna som avgör eftersläpningen (om du nu mäter temperaturskillnad mot det stabila värdet vid samma tidpunkt efter temperaturändringen). Ett sätt att mäta snabbheten är att mäta stigtiden från 10% till 90%. Så om du flyttar proben från isvatten med 0 grader till kokande vatten vid 100 grader så loggar du hur den visade temperaturen förändras och mäter tiden från 10 grader till 90 grader. Eller som i fallet 30 C till 60 C så mäter du tiden från 33C till 57 C.
Men det kanske ändrar sig så fort att det blir svårt att hinna med att logga så noggrant i början (antagligen går det ändå väldigt snabbt de första 10%) så man kanske kan nöja sig med att mäta från 0 % till 90 % om det är enklare. Sedan får man väl vänta en längre stund tills det helt stabiliserat sig så man vet vad slutvärdet (alltså 100%) hamnar.