Ändra frekvens på PWM
-
Ändra frekvens på PWM
Jag har köpt en färdigbyggd liten PWM-styrning på Ebay som jag vill ändra frekvensen på. Det finns inget datablad på den, det enda jag kan få fram är att den är för 12V, klarar 3A och har idag en frekvens på 500Hz.
Jag är starkt begränsad i mina elektronikkunskaper, men har fått fram att man tydligen kan ändra frekvensen genom att byta kondensatorn. På den jag har köpt är kondensatorn på 100 mikroF, kan man på något sätt räkna ut vad kondensatorn istället ska vara om jag vill ha ner frekvensen till 1Hz?
Jag är starkt begränsad i mina elektronikkunskaper, men har fått fram att man tydligen kan ändra frekvensen genom att byta kondensatorn. På den jag har köpt är kondensatorn på 100 mikroF, kan man på något sätt räkna ut vad kondensatorn istället ska vara om jag vill ha ner frekvensen till 1Hz?
Re: Ändra frekvens på PWM
tandkramstub: du kan vara 100% säker på att den 100µF kondensator intet har med frekvensen att göra!
Kan ju även vara bättre att säga vad du ska och har tänkt att göra så finns det nog en bättre lösning här bland forumisterna.
-
Tackar för snabbt svar!
Jag har tyvärr ingen bild just nu, men kan fixa det senare om det behövs. Det jag vill göra är att styra ett värmeelement som ska värma en mäskgryta för hembryggning av öl, jag har tänkt ha ett halvledarrelä mellan PWM'en och elementet. Det finns ingen anledning processmässigt att ha en högre frekvens än i storleksordningen 1Hz. Effekten på elementet är 2kW och matas med 230V, enfas.
Jag har tyvärr ingen bild just nu, men kan fixa det senare om det behövs. Det jag vill göra är att styra ett värmeelement som ska värma en mäskgryta för hembryggning av öl, jag har tänkt ha ett halvledarrelä mellan PWM'en och elementet. Det finns ingen anledning processmässigt att ha en högre frekvens än i storleksordningen 1Hz. Effekten på elementet är 2kW och matas med 230V, enfas.
Du kan nog ha ännu lägre frekvens i så fall tror jag. Du behöver även något sett att mäta temperaturen och styra det hela.
Anledningen till att man nästan alltid har en frekvens på värmeelement på minst 100-tal herts är man vill slippa lågfrekvensfiltreringen man annars behöver. Filtreringen blir nästan omöjlig om man skall klara flicker EN 61000-3-3, med så höga effekter som 2 kW.
gkar: hur kör du med "minst 100-tal Herts" på en 50Hz AC med triac?
-
Jag behöver inte följa några direktiv då detta är privat och ett beprövat sätt att lösa det på. Dock har jag inte sett någonstans om man kan räkna ut frekvensen baserat på den indatan jag har, utan folk verkar pröva och hoppas på det bästa, men det känns skönt i min teknikersjäl att veta.gkar skrev:Anledningen till att man nästan alltid har en frekvens på värmeelement på minst 100-tal herts är man vill slippa lågfrekvensfiltreringen man annars behöver. Filtreringen blir nästan omöjlig om man skall klara flicker EN 61000-3-3, med så höga effekter som 2 kW.
Ja jag kan gå ner mot 0.2Hz också om det skulle behövas.Miramithe skrev:Du kan nog ha ännu lägre frekvens i så fall tror jag. Du behöver även något sett att mäta temperaturen och styra det hela.
Jag behöver dock inte mäta och styra automatiskt i det här fallet, det var jag som uttryckte mig oklart i tidigare inlägg. Normalt kör man mäskningen med en PT-100 givare och en PID som styr elementet, dock är det tydligen svårt att få ett jämnt kok med PID-reglering så därför är det praxis att köra just en PWM med en enkel vridpotentiometer istället. I första läget kommer jag dock att köra manuellt med en PWM även för mäskningen.
Det känns som att det lättaste är att göra som andra, att pröva och hoppas på det bästa, i värsta fall får man väl byta konding ytterligare en gång.
-
Hittade en bild på en likadan förresten.
Kondensatorn som är på 100 mikroF är alltså den svarta, alldeles bredvid den vänstra plinten.
Kondensatorn som är på 100 mikroF är alltså den svarta, alldeles bredvid den vänstra plinten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Och den 100µF kondensator har fortfarande inget med timingen att göra!
Däremot finns det två epoxidoppade kondensatorer (gula) som helt säkert har med timingen att göra.
Men utan att veta vilken krets det är är det omöjligt att ge råd.
Sedan är det inte svårt att få bra kok med en PID-reglering. Men ska det starta "lugnt" kan det vara vettigt att ha en dubbel PID i kaskadkoppling där den första ger bör-värde till den andra, detta ger minimalt overshoot.
Det finns såklart andra tekniker som kan klara detta.
Däremot finns det två epoxidoppade kondensatorer (gula) som helt säkert har med timingen att göra.
Men utan att veta vilken krets det är är det omöjligt att ge råd.
Sedan är det inte svårt att få bra kok med en PID-reglering. Men ska det starta "lugnt" kan det vara vettigt att ha en dubbel PID i kaskadkoppling där den första ger bör-värde till den andra, detta ger minimalt overshoot.
Det finns såklart andra tekniker som kan klara detta.
-
Ok jag tror dig angående kondensatorn, det är jag som har missförstått hur andra har gjort, ska kolla närmare på detta.
Jag tvivlar inte på att det inte går att få ett bra kok med PID, det görs ju industriellt, så varför inte. Dock finns det ingen vinning för mig att hålla på att labba med kaskadkopplade PID'ar när det räcker utmärkt med en vridpotentiometer, men kanske i framtiden.
Jag tvivlar inte på att det inte går att få ett bra kok med PID, det görs ju industriellt, så varför inte. Dock finns det ingen vinning för mig att hålla på att labba med kaskadkopplade PID'ar när det räcker utmärkt med en vridpotentiometer, men kanske i framtiden.
50 helperioder, ger 100 halvperioder vilka du switchar sönder.Icecap skrev:gkar: hur kör du med "minst 100-tal Herts" på en 50Hz AC med triac?
Kolla vad det står på din IC krets så börjar vi där blir lättare då, har hittat de som ser lika ut och med taskiga bilder får jag fram LM324N, men kolla på din så man slipper vara på fel spår.
-
Stämmer bra! Jag har kollat litegranna och det verkar vara olika hur dom är byggda, men en variant verkar ha kondingen mellan pin 13 och 14. Frågan är ju vad den har för värde och vilket värde som kan vara lämpligt att byta med.Miramithe skrev:Kolla vad det står på din IC krets så börjar vi där blir lättare då, har hittat de som ser lika ut och med taskiga bilder får jag fram LM324N, men kolla på din så man slipper vara på fel spår.