Bygga Turbotimer som nybörjare?
Bygga Turbotimer som nybörjare?
Hej.
Ny på forumet och även på detta med elektronik. Har börjat med lite dioder med motstånd pottar och liknande.
Nu undrar jag om det är svårt att byga egen Turbotimer för att lära sig lite grunder?
För dom som inte vet vad en Turbotimer är så ska alltså motorn gå i ett x antal minuter efter det man vridit av tändningen.
Ny på forumet och även på detta med elektronik. Har börjat med lite dioder med motstånd pottar och liknande.
Nu undrar jag om det är svårt att byga egen Turbotimer för att lära sig lite grunder?
För dom som inte vet vad en Turbotimer är så ska alltså motorn gå i ett x antal minuter efter det man vridit av tändningen.
- prototypen
Re: Bygga Turbotimer som nybörjare?
Är det inte enklare med separat oljepump till turbon?
Men jag kan komma med grundtipset en NE555 eller den moderna 7555.
Titta på
http://www.play-hookey.com/digital/555/timer_555.html
Tredje och sista bilden, anslut inte pinne 7 och låt tändningsnyckeln kortsluta över kondensatorn.
Det kanske behövs en transistor att kortsluta kondensatorn om man vill behålla orginalfunktionen på tändningslåset.
En stark transistor på utgången kanske behövs också.
Ansluter man kondensatorn till Vcc isf GND så går inte tändningen på när man ansluter batteriet heller.
En massa avstörning av spänningsmatningen behövs också.
En massa andra frågor dyker säkert upp också.
Protte
Men jag kan komma med grundtipset en NE555 eller den moderna 7555.
Titta på
http://www.play-hookey.com/digital/555/timer_555.html
Tredje och sista bilden, anslut inte pinne 7 och låt tändningsnyckeln kortsluta över kondensatorn.
Det kanske behövs en transistor att kortsluta kondensatorn om man vill behålla orginalfunktionen på tändningslåset.
En stark transistor på utgången kanske behövs också.
Ansluter man kondensatorn till Vcc isf GND så går inte tändningen på när man ansluter batteriet heller.
En massa avstörning av spänningsmatningen behövs också.
En massa andra frågor dyker säkert upp också.
Protte
Separat oljekyl kommer jag köra med. Går ju även köpa en färdig timer för 200 kr men vill göra en egen för att lära mig lite grunder i elektronik. Fyller på med frågor allt eftersom. Tack
- prototypen
Om vi tar det från början, är det en bruksbil eller rally / rallycross / allmän lekbil ?
Svaret kommer påverka hur mycket man måste anpassa till det konventionella eller om det går med olika knep.
Protte
Svaret kommer påverka hur mycket man måste anpassa till det konventionella eller om det går med olika knep.
Protte
Personligen tycker jag turbotimers är helt värdelösa, vill du verkligen lämna bilen med motorn igång oavsett ? ..om inte, då kan du lika gärna stänga av själv.
Det allra bästa är ju dock att köra lugnt de sista kilometrarna så att turbon hinner svalna, då får den även god kylning av vattnet.
Det allra bästa är ju dock att köra lugnt de sista kilometrarna så att turbon hinner svalna, då får den även god kylning av vattnet.
Kommer vara en Gat/Banbil diesel.
Egentligen så vet jag inte om man har någon vidare användning av den men tänkte att göra en i rent utbildningssyfte.
Skulle vilja bygga ihop den med immobilizern som i samma box för att minimera antal elektriska boxar.
Egentligen så vet jag inte om man har någon vidare användning av den men tänkte att göra en i rent utbildningssyfte.
Skulle vilja bygga ihop den med immobilizern som i samma box för att minimera antal elektriska boxar.
- FormerMazda
Som rent utbildningssyfte är bra. Intresse ska inte kvävas.
Turbotimer som sådan är som glenn säger, meningslöst. Men det låter vi inte tråden handla om.
Googla på "555 off delay timer".
Jag tror du kommer hitta din lösning där. Så kika lite på det, och posta frågorna som kommer.

Turbotimer som sådan är som glenn säger, meningslöst. Men det låter vi inte tråden handla om.
Googla på "555 off delay timer".
Jag tror du kommer hitta din lösning där. Så kika lite på det, och posta frågorna som kommer.
Ha ha, det fenomenet har jag ofrivilligt på min diesel.wiseby skrev:För dom som inte vet vad en Turbotimer är så ska alltså motorn gå i ett x antal minuter efter det man vridit av tändningen.
Grymt va snabba ni är på svar.
Återkommer när komponenterna ramlar in i huset o bygget startar.
Återkommer när komponenterna ramlar in i huset o bygget startar.