Pelletskamin styrkort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jespera74

Pelletskamin styrkort

Inlägg av jespera74 »

Hej vilket fint forum!
Jag har en pelletskamin vars tillverkare har gått i konkurs så jag kan inte få tag på delar/info/styrkort, jag får en felkod som har med fel på hastigheten på rökgasfläkten.
Vid uppstart blåser rökgasfläkten för fullt några sekunder för att sedan gå på lägre justerade varv. Felkoden uppstår när fläkten ibland inte går ner i varv utan fortsätter blåsa på max, det sitter en hall givare på fläkten och systemet kan hålla koll på dess varvtal. Det är som att kortet ibland inte klarar dra ner på spänningen från max spänningen 220 v til dom 175-195 v som fläkten pendlar mellan vid normaldrift och då blir det ett lam. Felet uppstår helt oregelbundet och kanske var tionde uppstart.

Efter att har läst på lite verkar triacen ha med varvtalsreglering att göra, jag har fått hjälp att mätta upp denna och visar inga fel, i allafall när den är kall och urmonterad. Jag bytte även plats på två av dessa (sitter tre, en till varje motor, rökgas, rumsfläkt och pelletsskruv), upplever att felet uppstår lite mer sällan efter platsbyte, kan vara inbildning, men felet uppstår iallfall på exakt samma sätt.

Enligt en pelletskamin reparatör jag har pratat med så uppstår detta felet på denna modellen med tiden först lite och sedan värre och värre och då syrkorten inte går att köpa så slängs hela kaminerna.

Jag tar gärna emot tips, jag kan inte mycket om hur man felsöker kondesatorer, triac eller otokopplare men jag har ett universalinstrument. Bif en bild på styrkortet och ringat in komponenterna som matar rökgasfläkten och även där hall givaren går. (obs det brännmärke som finns på en kondensator är bara jag som kom åt denna med lödkoven då triacen togs bort.)

Tack på förhand.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Pelletskamin styrkort

Inlägg av Icecap »

En triac är mycket sällan "mer eller mindre" trasig.

Jag skulle tippa på att det är styrningen av triac'en som ställer till det.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Nja, med lite för hög värme så kan en triac "hänga sig" (så att fäkten går på maxhastighet) och vad jag minns så kan detta bli sämre och sämre med tiden.

Om jag inte hade oscilloskop och liknande verktyg så skulle jag chansa på att byta triac'en.

Med lite olika belastning så kommer dels felet att uppvisa sig lite olika ofta och dels så kommer de att slitas olika hårt. Det är alltså helt rimligt att felet uppstår mer sällan men ändå kommer då och då när du bytt plats på dem. Att felet bara kommer ibland kan bero på slumpartade grejer såsom att fläkten går lite lättare eller lite tyngre från gång till gång (t.ex. olika mycket självdrag) och/eller att elnätet råkar ha en gnutta högre eller lägre spänning från gång till gång, att kretskortet är olika varmt från gång till gång o.s.v., så det är "normalt" att vissa fel bara visar sig ibland.

Den inramade triac'en på kortet verkar dessutom ha lite sämre kylning än de andra två eftersom den inramade sitter mer inklämd invid kondensatorn.

Om du byter triac så kan du (om det får plats) montera en liten kylfläns på den nya triac'en. Det blir klart bättre kylning bara av att skruva fast en liten metallbit som sticker ut någon centimeter eller två. Om kortet sitter fast monterat utan att utsättas för vibrationer o.s.v. så orkar nog triacens ben hålla upp tyngden av en liten kylfläns. Alternativt kan du kanske leta reda på någon triac som har i stort sett samma data förutom att den tål värme bättre - men det är kanske lättare sagt än gjort. Du behöver absolut inte ta till en kylfläns så stor som den på spänningsregulatorn som är limmad mot transformatorn.

Det är nog en bra idé att byta kondingen du råkade göra ett brännmärke i också när du ändå är i farten.

Optokopplaren MOC3021 är en klassiker i de här sammanhangen. (Ja, eller MOC3020 är väl klassikern men skillnaden är vad jag minns endast att MOC3021 är certifierad att uppfylla diverse säkerhetskrav men i övrigt är de lika). Det är rätt bra för det innebär att nätet är översvämmat med exempelkopplingar och förklaringar om du vill läsa på mer hur kopplingen kring triac och optokopplare fungerar.

(Erkänner att jag inte greppade varför ett område uppe till höger är inramat på din bild ?!?)

Generellt kan man väl säga att sånahär grejer är oftast tillverkade i rätt små serier (jämfört med elektroniken i t.ex. en stereo eller en bil) varpå det inte granskas av femtioelva personer, utprovas lika hårt o.s.v. och därför kan den här typen av problem uppstå.

Om du vill vara mer säker på att triac'en är boven så kan du köpa kylspray (borde finnas på t.ex. clas ohlson) och spraya lite på triac'en innan du startar kaminen, troligtvis kommer felet uppstå ännu mer sällan då. Omvänt så borde felet uppstå oftare om du blåser med hårtork på triac'en innan du startar kaminen. Fast det verkar bara vara extrajobb - enklare att bara byta triac'en.

P.S. om triac'en inte finns att köpa (enkelt) så går det ofta att ersätta med någon snarlik. Just att det är MOC3021 gör också att det går relativt lätt att avgöra om en triac med lite andra data kommer fungera.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Doseringsmotorn i en pelletskamin är definitivt inget som en triac behöver kylning för!

Jag var kraftigt involverat i elektroniken i en pelletsbrännare och den enda triac som behövde kylning var den till tändelementet (1,1kW). Men de fick alla samsas på samma kylvinge ändå.

Men TS skriver att triac'en är bytt med en av de andra och symptomen kvarstår, möjligen i mindre omfattning dock.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Fläktmotorns triac kan väl också behöva fläns?

(det är väl inte alla pelletsmojänger som över huvud taget styr en fläkt vilket kan förklara att det inte behövdes fläns på annat än den till tändningen i den styrning du var inblandad i).
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Joo - möjligen. På den gamla version av brännaren jag var inblandat i var styrningen av fläkthastigheten en dimmerfunktion och där klämdes det fast en liten kylvinge av typen som är en liten klämma i sig.

Men doseringsmotorn hade ingen kylvinge.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Den första kollen man bör göra är ju om Hall givaren ger signal ut när felet kommer.

Prova och mät med multimetern i läge pulsmätning om det finns den finessen, använd annars Dc eller Ac läge och kolla efter förändringar när felet uppkommer.

Kjelle
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Vad står det på de vita triac drivarna MOC xxx någonting.
Och vad är det för värde / färgringar på motstånden som sitter runtomkring.
Det kan vara lite för lågohmigt vilket innebär att triacen kan självtända
Har en pelletshistoria där det som original satt för låga värden och resultatet
var att triacarna brann upp / uppförde sig tokigt.
Byte till rekommenderade 330 ohm löste problemet
Swech
jespera74

Inlägg av jespera74 »

Tack för alla tips och vart och ens engagemang.

Jag ska följa rådet att skaffa ny triac och se till att kyla denna, det ska gå att få tag på har jag kollat. Nu direkt efter drift några timmar så är dock just den triacen kallast av dom tre.
Ska jag byta några fler komponenter?
Triac MAC9NG CQ615
Optokopplare MOC3023 625Q
Motstånd stora 2x guld,ljusbrun,mörkbrun,ljusbrun
Motstånd lilla guld,ljusbrun,lila,gul
Motstånd runda gul PVR7D413K
Motstånd Grå R46MKPX2SH 0,1 uF 275 svac 40/110/56 CM

Jag har mätt stömmen vid hallgivaren vid fel men det aviker inget.

Den andra röda rutan visar vart hallgivaren går in i kortet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Om du inte kan mäta, så byt dom stora elektrolyterna också.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

jespera74 skrev:Motstånd stora 2x guld,ljusbrun,mörkbrun,ljusbrun
Ser ut att vara guld, brun, svart, brun. Vänd andra vägen och läs - brun, svart, brun, guld dvs
första siffran 1, andra siffran 0, antal nollor 1, tolerans 5% - 100ohm +/- 5 %
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

jespera74: det är fortfarande mycket osannolikt att det är triac'en som strular!

Som nifelheim skriver är det en mycket bra idé att byta elektrolytkondensatorerna, det som sker kan mycket väl bero på oren strömförsörjning pga. dåliga kondingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag hävdar envist att triac:arna visst kan strula på exakt det här sättet.

Nu drar jag "jag har varit med förut"-kortet i form av att ha bytt en och annan triac och även byggt (och byggt fel) med triac:ar i discoljusanläggningar en gång i tiden.

Men visst, elektrolyterna kan också strula.

P.S. jag såg tydligen fel, jag tyckte det stod MOC3021 på optokopplarna men förstoringen visar ju 3023.
jespera74

Inlägg av jespera74 »

Tack alla.

Jag köpte en ny triac och nya elektrolyt kondesatorer. Jag bytte kondensatorerna och testade, det fungerade inte, den gick helt galet då. Jag monterade då den nya triac:en och då fungerade den perfekt. Frågan är då kanske varför jag inte bara bytte triacen. Det kan jag inte svara på :-) Men nu fungerare pelletskaminen och den är perfekt.

Hälsningar

Jesper
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Jag fick en pelletskamin där kortet sagt upp sig, troligen pga. åska men jag orkade inte felsöka utan beställde och bytte allt som hette halvledare för det facila priset av 175 spänn och den går fortfarande perfekt efter 4 år så ibland lönar det sig inte att lägga krutet på att mäta då delarna är såpass billiga. Hela bytet tog nån timma, nytt kort gick på 6000 spänn :shock: så det var bra timpenning. :D
Skriv svar