Fukt i kretskortslaminat?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hyperion

Fukt i kretskortslaminat?

Inlägg av hyperion »

För ett par månader sedan hjälpte jag en polare med att felsöka och laga ett kretskort från hans Mazda RX7 från 1987 eller vad det nu var för år.
När jag lödde om alla pinnar på en stor kontakt i mitten av kortet så märkte jag direkt att något inte var helt rätt! Lodsmältan pulserade och puttrade/fräste och så fort lödspetsen tagits bort och det började stelna så sa det "poff" och ett litet hål eller krater uppstod i sidan av lödpunkten.

Första gången jag varit med om detta men det var inte så konstigt att laminatet (sånt där gammalt brunt som påminner om tunn masonit nästan :) )hade dragit åt sig fukt då det sitter i en gammal bil på ett utsatt ställe precis vid fötterna på föraren.

Men så nu ikväll när jag skulle löda ihop en adapter:
adapter.jpg
Så började lodsmältan puttra och lödningarna såg väldigt risiga ut.

Detta kort har jag haft liggande i en öppen ESD påse i en skrivbordslåda i minst 6 månader.

Börjar fundera på om jag ska tillverka mig en väldigt liten "bak-ugn" för att avfukta kort och komponenter innan man löder dom.

Vet att detta är viktigt i produktion men på hobbynivå så har jag inte ens tänkt på det tidigare, det har ju funkat bra ändå. Men detta adapterkort går verkligen inte att löda utan att först driva ut fukten ur det så då kan man ju göra en vana utav att baka grejerna innan lödning.

Dela gärna med er av egna erfarenheter och tips.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Fukt i kretskortslaminat?

Inlägg av Swech »

Under tillverkningen av kort så måste laminatet torkas, om detta inte blir ordentligt gjort
så får man exakt det fenomen som du säger.

För att torka så skall korten "grillas" i temperatur något över 100° i upp till 24 timmar.
Har råkat ut för detta från både svenska och kinesiska leverantörer.
Öppen/ stängd ESD påse inverkar inte lika mycket som problem vid tillverkningen.

Swech
Skriv svar