Varningssummer i dator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
säter

Varningssummer i dator

Inlägg av säter »

Jag har en Pentium dator som processorfläkten har stannat på.
Detta verkar inte störa funktionen på datorn, men den ger ifrån sig ett envist pipande var 5:e minut.

Detta pipande är mycket störande och jag undrar hur "summern" ser ut så jag kan klippa av kablarna till den.
stoffe
Kontakt:

Re: Varningssummer i dator

Inlägg av stoffe »

Det är inte PC-speakern du är ute efter? Den sitter med en 4 pins kontakt på en header på moderkortet i de flesta fall. Annars brukar det gå att stänga av varningen i BIOS, även fast det är så gamla moderkort som socket 7. Du hittar inställningen där du kan se varvtalet på fläkten vilket i ditt fall borde visas som en röd nolla. Ändra bara till ignore och spara inställningarna så ska nog problemet vara löst.

Det skulle underlätta för oss om du skrev exakt vad ditt moderkort heter för vidare felsökning.
opampen

Inlägg av opampen »

Du bör väl återställa fläkten och ta reda på varför den stannade, det kan ju finnas risk att processorn blir överhettad, annars hade det väl inte behövts en fläkt!? Tror att det är en liten mini högtalare som är fastlödd på kortet. Har för mig att det i bland har kommit en ton från den i min dator i bland när datorn har hängt sig.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

stoffe skrev:Annars brukar det gå att stänga av varningen i BIOS, även fast det är så gamla moderkort som socket 7. Du hittar inställningen där du kan se varvtalet på fläkten vilket i ditt fall borde visas som en röd nolla. Ändra bara till ignore och spara inställningarna så ska nog problemet vara löst.

Det skulle underlätta för oss om du skrev exakt vad ditt moderkort heter för vidare felsökning.
Jag hittar ingen inställning i BIOS.
Moderkortet är märkt "AOpen AP5T".
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Hehe, jag hade en fin AMD-processor med fet kylfläns och fläkt på. Av någon anledning jag inte minns plockade jag bort fläkt och kylare. Telefonen ringde och efter ett långt samtal slog jag på datorn. Den hann boota men inte mer innan processorn dog. Stor tandagnisslan. Har inte gjort om misstaget sedan dess.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Jag hittade ingen manual för ditt moderkort men menyn ska se ut något i den här stilen.

Bild

Där så ändrar du temperaturvärdet eller i ditt fall varvtalet till ignore. Annars är en ny fläkt ingen dum idé. Så fort du belastar din processor lite hårdare så kommer den att bli varm och processorfläkten sitter där av en viss anledning. Annars kan du ta en chassiefläkt och koppla in med varvtalssignal så borde du få bort varningen.

Förövrigt så har jag nog en 300 MHz processor liggandes till det moderkortet i fall du är intresserad.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Setupen ser inte lika ut.
Jag hittade "CPU-Thermal", och slog av denna.
Vi får se om det vart tyst nu.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det verkar tammesjutton som att det vart tyst.
Det där ljudet gick mig på nerverna.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

gamla pentium är rätt hållbara temperaturmässigt, för många år sen när jag hade en IBM P90 (överklockad till P100 av mej dessutom) som "tjänstedator" där jag jobbade då så stannade chassiefläkten som också kylde CPU'n via en stor kylfläns i luftvägen, detta märkte jag för att datorn dels blev tyst, dels så blev chassiet så varmt att det blev obehagligt att ta på.

Påpekade det för min chef och han sa "låt den gå tills den pajar, för då har jag rätt att beställa en ny till dej, men funkar den så måste min chef godkänna det", sagt och gjort, jag lät maskinen gå vidare och använde den som vanligt, tre månader senare så funkade den fortfarande, men då
skulle vi flytta och då hade någon bestämt att alla med en dator äldre än nåt visst datum skulle få en ny, en P2-233 om jag minns rätt, så då skrotades maskinen ändå :)
Mr Andersson

Inlägg av Mr Andersson »

Jo gamla intelprocessorer håller i princip hur länge som helst. Till AMD var det mer kritiskt att ha fungerande kylning.
What Happens when the CPU cooler is removed? (Youtube) Väldigt störande musik, men annars en intressant jämförelse.
Hade varit intressant att se samma försök med dagens CPUer.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Vadå störande... det är ju titellåten till Amiga-spelet Project X! :D
Det spelade jag ofta och mycket.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Datorn är påslagen 24/7, och processorfläkten har suttit fast i över ett år.
Det var ljudet som var problemet.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Du har inte märkt att den blivit långsammare då, jämfört med för 2-3 år sen? Många Intel går ju ner i hastighet om det blir för varmt.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det finns en anledning till att kylfläkt används!
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag kör DOS på datorn.
Det är alltid supersnabbt på en så kraftfull dator.
Skriv svar