Styra en 2-vägs ventil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
antefjante

Styra en 2-vägs ventil

Inlägg av antefjante »

Jag har en 2-vägs ventil på 12v 500mA som jag vill styra.

letar efter en enhet som kan ändra riktning på ventilen och bryta när strömmen blir över ett inställt värde. Har letat febrilt efter detta men hittar inget. Någon som vet vad detta heter eller hur man kan få fatt på enheten?

8)
Användarvisningsbild
konig7070

Re: Styra en 2-vägs ventil

Inlägg av konig7070 »

Du behöver ge mera info, vad är det för typ av ventil, på vilket sätt ska den styras?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

antefjante: Välkommen till forumet.

Det är snudd på omöjligt att svara på din fråga pga. den mycket bristfälliga information.

Vad vi vet:
* Du har en 2-vägs ventil som ska styras, den behöver 12V & 500mA.

Vad vi inte vet:
* Är det tala om en linjär eller digital styrning?
* Ska polariteten växlas eller är det två ingångar?
* "Inställd värde"??? 5V? 300V? 2mV?
* Ska det vara hysteres på växlingen?

När dessa parameter är kända blir det hela ofantligt mycket enklare att svara på.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Ventil.

Då tänkte jag direkt på vatten eller luft, möjligen olja.

Ventilen drar 500mA, men när blir strömmen högre så det ska brytas?
Eller är det en strömventil med någon sorts överlastskydd?

IceCap:
Kan ju vara en monostabil ventil så det bara är ström eller inte ström.

Vi kommer säkert att få mera information så dimman kommer att klarna.

Protte
antefjante

Inlägg av antefjante »

Tack :P

jag försöker igen
Det är en "vanlig" kulventil

Vad vi inte vet:
* Är det tala om en linjär eller digital styrning?
* Ska polariteten växlas eller är det två ingångar?
Polariteten skall växlas, jag har bara 2 tråd från ventilen.

* "Inställd värde"??? 5V? 300V? 2mV?
* Ska det vara hysteres på växlingen?

Är inte så hemma på det andra punkterna men jag har lyckats lista ut att ventilen "stänger" av sig automatiskt när den går i ändläge därav kanske det är onödigt att övervaka strömmen som jag satt och funderade på.

Då den skall vara på en tanktömning så behöver jag 2 växlande kontakter för att klara av polvändningen så jag kan stänga igen,
Vore kul att ha 2 växlande reläer via en timer så det inte glöms bort att stänga.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Skulle du möjligtvis kunna skriva en modellbeteckning för ventilen eller helst länk till tillverkarens webbsida/datablad? :)

Som jag tolkar det så vill du ungefär ha detta:

En grej som kan växla polaritet och ev. slå av/på strömmen, och som har kortslutnings/överströmsskydd?

I så fall är det nog en H-brygga du letar efter. Man kan bygga dem själv eller köpa en färdig krets. Om du bygger själv så kan du göra det enkelt för dig genom att mata kretsen med en färdig spänningsregulator som ger 12V och som har en strömgräns på 1A. (Exempelvis klassikern 7812). Om du då använder lite starkare transistorer i H-bryggan så kommer den tåla kortslutning även om den fortsätter att mata ut så mycket ström den "får" inom de "drygt 1A" som regulatorn ger.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

OK, nu klarnar det för mig. Jag läser det som:
Du har en motordriven ventil som ska kunde stängas och öppnas. I den stängning/öppning ska ingå ändstopp.

Och då är frågan: har du fysiska ändstopp (en brytare för varje ändstopp) eller kan du bara gå efter strömmen?

De fysiska ändstoppen är att föredra i alla lägen.

Och är det fysiska ändstopp är det hela enkelt och kan lösas med ett par reläer.
antefjante

Inlägg av antefjante »

Icecap skrev:OK, nu klarnar det för mig. Jag läser det som:
Du har en motordriven ventil som ska kunde stängas och öppnas. I den stängning/öppning ska ingå ändstopp.

Och då är frågan: har du fysiska ändstopp (en brytare för varje ändstopp) eller kan du bara gå efter strömmen?

De fysiska ändstoppen är att föredra i alla lägen.

Och är det fysiska ändstopp är det hela enkelt och kan lösas med ett par reläer.
http://www.ebay.com/itm/New-1-2-to-2-El ... 2334a1243d

Här är min ventil. =)
Den kommer ju att ställa sig i ändläge för att sedan sluta dra ström som jag har tolkat det som, därigenom blir övervakningen och det jag yra efter onödigt.
Då borde man ju kunna bygga detta med reläer alt brytare och sen mata med 12v och en liten säkring framför?

En finess vore ju att ha en återfjädrande knapp som styr detta. Typ öppnar ventilen i 3 minuter och sen stänger.

ursäkta om det är lite snurrigt =)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det verkar som om det mesta är automatiskt inne i ventilen.

H-brygga är alltså vad du behöver, och den behöver inte ha överbelastningsskydd (mer än för att skydda sig själv om t.ex. kabeln blir sönderskavd eller nåt sånt). Reläer går också bra, ett tvåpoligt växlande relä funkar. (Om du vill köpa "på macken" / i bilaffären så är tvåpoliga kanske svåra att hitta, då kan du ta två enpoliga).

Men nu är frågan vad du vill ha för funktion? För att köra tre minuter så kan du antingen bygga elektronik själv eller ta något färdigt tidrelä (finns både som "industrigrej" och för belysning i trappor i flerfamiljhus).
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

antefjante: faktisk är den länk till ett antal olika ventiler. Jag får dock anta att det rör sig om CR2 01 versionen.

Om du ska fjärrstyra den (som i "icke manuell brytare") kan det göra på ett av två sätt:
1: En H-brygga. Det behövs egentligen bara en polyfuse eller liknande som överströmsskydd.
2: Två mindre reläer med mins en växlande kontakt. Polyfuse duger fint som överströmsskydd där med.

Om du vill ha en återmatning av om den drar ström eller inte är det inte svårt heller, det kan klaras med ett tungelement och några varv koppartråd.

Jag får säga att du är bra på att hålla tillbaka information. Det är konstigt att det ska till så många inlägg innan du ger den nödvändiga information - och fortfarande är det lite kvar:
* Ska det vara manuellt styrd eller automatisk?
Skriv svar