Fanuc på bäddfräs?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
tkgb

Fanuc på bäddfräs?

Inlägg av tkgb »

Jag ska ev få en ny fräs till jobbet, det är en bäddfräs med styrt huvud.
Frågan är vilket styrsystem jag ska välja till den.
Det verkar som i stort sett alla väljer haidenhain till denna typen av maskin och att det är det bästa systemet om man ska programmera vid maskinen är jag helt med på.
Problemet är att jag har programmerat maskiner med Fanuc g-kod i 20 år och kan inte säga att jag är jättesugen på att lära mig ett helt nytt system hur bra det än är :humm:

Så frågan är om man är helt körd om man beställer den med Fanuc styrning?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Fanuc på bäddfräs?

Inlägg av grym »

fanuc är trevligt det med, skillnaden för ca 10 år sedan då jag byggde så var skillnaden mellan fanuc och siemens inte så stor
Användarvisningsbild
Noxin

Inlägg av Noxin »

Jag var också inbiten Fanuc-fanatiker ända tills jag fick en Heidenhain-maskin i händerna.
Nu är jag väldigt förtjust i Heidenhain.
Inget att vara rädd för!
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Vad blir det för fabrikat på fräsmaskinen?
tkgb

Inlägg av tkgb »

Det är en Eumach FBE vi tittat på mest.Det är en Taiwan tillverkad maskin men själva fräshuvudet kommer från en spansk tillverkare.

Man har ju blivit lite idiotförklarad när man nämnt att man kanske vill ha den med Fanuc styrning av dom man frågat som kör liknande maskiner.

Om man som jag aldrig programmerar vid maskinen utan alltid med cam-program eller direkt i g-kod har man då så stor nytta av haidenhain?
Siemens har jag iallafall valt bort totalt :)
Användarvisningsbild
Noxin

Inlägg av Noxin »

Jag vill verkligen höja ett varningens finger för att välja ett styrsystem som maskinleverantören inte säger är förstahandsvalet.
Det kan ställa till det hur mycket som helst.
Säger maskinbyggaren att det är bäst med Siemens så skall man välja det. Säger de Heiden så skall man ta det...
Användarvisningsbild
Noxin

Inlägg av Noxin »

Om man alltid använder CAM så spelar det inte så stor roll vilket system det är i maskinen, såklart.
Då är det nog viktigare att CAM-leverantören kan fixa fram en bra postprocessor.
Själv använder jag aldrig (nåja... ibland) CAM.
persa

Inlägg av persa »

Håller med till 100% om att välja det styrsystem som maskintillverkaren helst levererar. Är det en maskintillverkare som säger att det går lika bra med flera olika styrsystem tycker jag personligen att det verkar halvt oseriöst. Dom har garanterat mer erfarenhet och kunskap om ett styrsystem än om dom andra

Sedan är det alltid dåligt med annat än Heidenhain på denna typ av maskin om man tycker att högt andrahandsvärde är viktigt
tkgb

Inlägg av tkgb »

Det borde ju funka med Fanuc men det blir ju en udda fågel då Haidenhain verkar dominera marknaden totalt för denna typen av maskin.

Enligt tillverkaren är styrsystemet helt valfritt mellan Haidenhain, Fanuc och Siemens men det kanske hade varit bäst att ta Haidenhain trots allt :humm:
persa

Inlägg av persa »

Jag skulle nog välja Heidenhain om jag var ute efter en sån maskin. Hur stor är maskinen i rörelser ?
tkgb

Inlägg av tkgb »

Tack för alla bra råd :)
Storleken är inte helt bestämd än men det lutar åt 3000 mm X 1000 mm Y och 1500 mm Z
tkgb

Inlägg av tkgb »

En liten uppdatering så här 1 år senare :)
Bäddfräsen blev beställd med heidenhain och den blev installerad nu i januari.

Hade ganska svårt att ställa om mig från fanuc till heidenhain :doh: men det var ju bara att gilla läget.

Först tyckte jag att heidenhain var ren dynga men nu går det helt ok.
Har varit rätt körigt med jobb så jag har i stort sätt bara programmerat via cam program.
Men jag ska väl försöka lite mer med dialogprogrammeringen om jag får tid nån gång.

mvh tommy
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
persa

Inlägg av persa »

Allting är ju en vanesak. Hade varit minst lika knöligt gå åt andra hållet

Använder man inte dialogen i Heidenhain så utnyttjar man ju inte det man betalar för (antar att det kostade en del mer än Fanuc). Men vitsen med att välja Heidenhain på en bäddfräs är ju att det blir ett helt annat och bättre andrahandsvärde om man skulle vilja sälja av maskinen. Det är ju kanske inget argument för dig om inte du har pytsat upp för maskinen, men väl för ägaren

Och även om du svurit åt systemet många gånger så får du garanterat nytta av Heidenhain (speciellt om du också lär dig dialogen) genom ett mer meriterande CV om du vill söka dig någon annan stans någon gång. Kan du både Heidenhain och Fanuc bör det vara klart attraktivt på vissa verkstäder. Finns många ställen där någon maskin med ett av systemen står stilla eftersom den betraktas som udda av operatörer som inte vill/orkar sätta sig in i något annat än det dom är vana med
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Vem tillverkade huvudet på maskinen?
Spanska Correa?
tkgb

Inlägg av tkgb »

Det är ett Spansk Emena huvud med 2.5 graders indexering på B och C axel.

Dom flesta säger att det är mycket svårare att gå från Heidenhain till Fanuc än tvärtom.
Och det klart har man stått med Heidenhain dialogen i 10 år så kan det ju bli lite jobbigt att börja skriva g-kod i Fanuc :)
Skriv svar