Tips om begagnade instrument?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Tips om begagnade instrument?

Inlägg av lillahuset »

Någon som har tips om var man kan köpa begagnade/billiga instrument. Det vi behöver är en skaplig multimeter för mätning av spänning 1..10000Hz och en funktionsgenerator med samma frekvensomfång. Båda ska gå att hantera via RS232 eller till nöds USB.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Tips om begagnade instrument?

Inlägg av TomasL »

Ebay
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om det duger med 20-20000Hz så kan ett ljudkort vara både signalgenerator och mätare.

Med tanke på prisskillnaden mellan "riktiga" mätinstrument och ett ljudkort så kan det kanske till och med vara värt att modda ett USB-ljudkort så att det får utökad nedre gränsfrekvens. Med lite tur så räcker det att öka värdet på några kondingar. Med ännu mer tur så behövs inte ens någon moddning för att klara en bra bit lägre frekvens eller så klarar det till och med DC från början.

M.v.h. Cpt Obvious.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Jag har tänkt tanken med ljudkort som generator men som mätare är det knappast bra nog. Efter jag gjorde inlägget har jag insett att 1Hz som undre gränsfrekvens för multimeter kan vara svårt att hitta för rimliga pengar. Alltså relativt lite pengar. Snikna som vi är. Kanske får satsa på en RMS/DC-omvandlare från LTC och en 24 bits ADC. Vill helst slippa.
superx

Inlägg av superx »

Vad ska du ha det till?

Ljudkort kan ge väldigt mycket för pengarna när det gäller dynamiskt omfång och distorsion. Att hitta usb-ljudkort dom klarar ned till DC ut går. Använder själv ett Motu 828 för detta. 1Hz på ingången är knepigare. Här använder jag ett utvecklingskort för en cirus-codec med spdif ut (kopplat till ljudkortet). Det funkar ned till DC och går bra att mäta med ihop rätt insteg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Mäta upp frekvensgången och noggrannheten hos mätmoduler. Noggrannhet ~2% över frekvensområdet 1..10kHz.
Eftersom man mäter nivån från generatorn och jämför med mätmodulens resultat är noggrannheten hos generatorn inte speciellt viktig.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag har haft ungefär samma behov. Och jag har löjligt mycket instrument av massor av varianter...
Min senaste favorit är Digilent Discovery. Det är ett av de billigaste prylarna jag har men den fyller många syften och är enkel att använda. Och den kan användas som nätverksanalysator vid LÅGA frekvenser och den funkar utmärkt. http://www.digilentinc.com/Products/Det ... 98E654BA1D
Finns på Farnell och många andra ställen. Köp med BNC adapter modulen det underlättar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hur är mjukvaran till den?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Men dåså, då är det väl bara att inventera ljudkortmarknaden?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

limpan4all: Digilent Discovery verkar vara en intressant produkt. Jag kollade dokumentationen och hårdvaran är ovanligt väldokumenterad.
Vet du om det går det att få tag på dokumentation för kommunikationsprotokollet (USB)?

WaveForms™ verkar iofs vara ett mycket kapabelt program men totalt oanvändbart för oss, av två anledningar:
1. Vi vill kunna styra hårdvaran med ett eget program i produktion.
2. Jag kommer aldrig att skriva ett sådant program för windows, det är jag för korkad för. Eller bekväm/lat/okunnig/grinig.

En kul sak med ditt svar är att det fick mig att tänka, och då kom jag att tänka på Red Pitaya. http://se.rs-online.com/web/p/redpitaya/8007403/
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Mjukvaran är väldigt bra. Faktiskt bättre än jag väntade mig. Mitt behov som motiverade inköpet var möjligheten att köra den som nätverksanalysator från 0Hz och uppåt. Men resten är faktiskt mycket bra gjort det med.
Jag har inte tittat på andra möjligheter att styra den men jag skulle bli förvånad om det inte är möjligt...
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Klart det är möjligt. Frågan är bara om det finns dokumentation.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

matlab är ju en sak som den verkar kunna annvändas med
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Matlab är väl bra men jag har ingen lust att skriva kod för Matlab som hanterar instrumentet och kod som via ethernet hanterar våra mätmoduler. Och absolut inte för Windows.
Jag vill kunna styra direkt med Python eller C. Och ett riktigt OS.
Skriv svar