problem med att hitta rätt 78L15

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
modular2

problem med att hitta rätt 78L15

Inlägg av modular2 »

Hej,

håller på att bygga en modular synth och har problem att hitta rätt regulator (78L15 och 79L15 ) då det finns flera av den typen på elfa. En av dom som finns på listan är en L78L15ACD och L78L15ACZ men vilken är det som är rätt?

Synth DIY (BC547B).

tacksam för hjälp! :)
Castor

Re: problem med att hitta rätt 78L15

Inlägg av Castor »

Vilken är skillnaden mellan dem, enligt din mening? Vilken passar i synten?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

modular2: välkommen till forumet.

Skillnaden mellan de två specifika du nämnar är att den ena är i TO-92 kapsel och den andra i SO-8. Själva innehållet är det samma.
modular2

Inlägg av modular2 »

Castor skrev:Vilken är skillnaden mellan dem, enligt din mening? Vilken passar i synten?
Jag länkade lite konstigt, men man går till VCO: the necessery module och sedan så ser man kretsen (BC547B). På elfa så finns det ganska många olika typer av den komponenten, och jag vet inte vilken jag ska välja?

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 8L15&cat=0
H.O

Inlägg av H.O »

Men alltså, 78L15 är en spänningsregulator och det är det du länkar till. 78L15ACD är i en ytmonterad SO8-kapsel medan 78L15ACS är en hålmonterad TO92-kapsel.
Sen pratar du om BC547 som är en transistor, den finns i TO92-kapsel precis som 78L15ACS men där slutar likheterna.

Är det 78L15 eller BC547B du ska ha?
modular2

Inlägg av modular2 »

Det var tydligen jag som rörde ihop allt, jag hittade rätt regulator. För att göra det enklare för mig nästa gång, vad är det jag ska läsa på för att förstå en krets och dess komponenter bättre?

tack för att ni hjälpte mig!
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det bästa sättet att förstå kretsar är att själv bygga en, när man har ett schema där man kan följa hur det fungerar. Eftersom du pratar om enkla (diskreta) komponenter som transistorer mm.. så skulle jag rekommendera en transistorkoppling.

Köp ett paket med 10 st BC547B ( = NPN-transistor) , diverse motstånd med värden mellan 100 ohm och 100 kiloohm, och gör någon av följande kopplingar:

1) transistorförstärkare.

2) En bistabil vippa med NPN-transistorer

Jag hittade lite information som kan användas:

blinkfyr och sirenkrets

Modifierad LED-blinker: Hjälp mig dimensionera komponenter

Signalförstärkning (Wikipedia)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om du är beredd att lägga ned en del tid på det så är mitt tips den klassiska bokserien Elektronik för Alla.

Bokserien började med del 1-4 där 1 och 2 handlar om analogteknik och 3 och 4 om digitalteknik. Sen kom fyra böcker till med samma uppdelning, del 5 och 6 analogt och bygger på del 1 och 2. Del 7 och 8 digitalteknik och bygger på alla föregående delar.

Lite är föråldrat, den supersimpla "datorn" i del 4 är det ingen idé att bygga idag om man inte är retrointresserad. Jag tror det är nån mikroprocessorgrej även i del 8 och den är kanske också stenålder.

Men resten, typ hela analogdelen och de mer grundläggande delarna i digitaltekniken är relativt tidlöst.

OBS att det finns en allvarlig brist och det är att böckerna genomgående helt saknar allt om avkopplingskondensatorer och om jag minns rätt så saknas även teori kring vad som händer med spänningsfall/strömmar i ledningarna mellan komponenterna i ett bygge, men det kan man läsa på om på annat ställe.

Böckerna fanns åtminstone förr ofta på bibliotek o.s.v.

Det är väl en smaksak om man genomför laborationerna eller bara läser böckerna. Ett labbdäck och komponenterna som behövs för de flesta laborationerna kostar inga förmögenheter så det kan nog vara lärorikt att provbygga.
Skriv svar