Hjälp med instuderingsuppgifter
Hjälp med instuderingsuppgifter
Jag har under något år försökt lära mig pic microcontroller. Hade innan ingen erfarenhet alls av elektronik. Har gått helt okej men vill alltid lära mig mera. Därför hoppde jg på en kurs i Elektroteknik för att lär mig mer.
Nu sittter jag med ett gäng instuderingsuppgifter som jag fastnat på. Hade hoppats någon vill hjälpa till. Har fått så mycket hjälp här tidigre med mina projekt och lärt mig massor.
Här kommer den första uppgiften som jag behöver hjälp med. Uppgift a och c har jag löst. Fick dessa till -14.6 V resp 12.0 V. Men strömmen får jag ingen ordning på. Jag har provat med I=Uut/(RA+RF). Men det blir fel. Hoppas någon kan hjälpa mig!
Mvh
Nu sittter jag med ett gäng instuderingsuppgifter som jag fastnat på. Hade hoppats någon vill hjälpa till. Har fått så mycket hjälp här tidigre med mina projekt och lärt mig massor.
Här kommer den första uppgiften som jag behöver hjälp med. Uppgift a och c har jag löst. Fick dessa till -14.6 V resp 12.0 V. Men strömmen får jag ingen ordning på. Jag har provat med I=Uut/(RA+RF). Men det blir fel. Hoppas någon kan hjälpa mig!
Mvh
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Re: Hjälp med instuderingsuppgifter
Ja säkert något jag missar. Men kan inte komma på hur jag ska göra.
En liten ledtråd. På den här kopplingen kommer spänningen på + och - ingångarna att vara lika på grund av den negativa återkopplingen.
Fundera över vad du har för potentialskillnad (spänning) över RA.
En sak som brukar underlätta är om man helt enkelt ritar om nätet. Ingångarna på OP-stärkaren går det i princip ingen ström genom.
Du får då att strömmen IA går genom RA, RF, Ri, E, RF och RA.
Då kan du räkna ut att IA(RA+RF+Ri+Rf+Ra)+E=Uut
Du får då att strömmen IA går genom RA, RF, Ri, E, RF och RA.
Då kan du räkna ut att IA(RA+RF+Ri+Rf+Ra)+E=Uut
Jätte stort tack för all hjälp! Så jag kan tänka som så att jag utgår från Uut och går hela slingan till GND och använder kirchoffs spänningslag. Nu tror jag att jag förstår och det stämmer överens med facit!
Tipset om att det är samma spänning på både + och - kan vara användbart också, men det gäller bara om det är kopplat med återkoppling (d.v.s. förstärkarkopplingar, men inte komparatorkopplingar).
Att det inte går nån ström i dem gäller dock i princip alltid (det går ju en pytteliten ström, men med normala komponentvärden är den försumbar). Däremot går det nästan alltid en ström genom utgången (in eller ut).
Att det inte går nån ström i dem gäller dock i princip alltid (det går ju en pytteliten ström, men med normala komponentvärden är den försumbar). Däremot går det nästan alltid en ström genom utgången (in eller ut).
Tack för jätte bra förklaringar! Jag fortsätter slänga upp lite uppgifter som jag fastnat på så är det bara hjälpa till om ni känner för det. Nästa uppgift är en MCU med multiplexer. Uppgift a och b har jag löst. Men för c och d har jag faktiskt ingen aning om hur jag ska gå till väga. Hittar inga bra formler att använda.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det handlar ju om tidskonstant för uppladdning av kondensatorn, då måste komma närmare "målspänningen" är det angivna felet så att säga. Hur lång tid tar det?
Okej. Känner mig fortfarande helt lost. Så jag börjar med att ta fram tidkonstaten? Den bör väl bli tau=Rmux*C eller tänker jag fel?
Vad blir nästa steg?
Danei: Jag använde IA=Uut-E/(RA+RF+Ri+Rf+Ra)
Vad blir nästa steg?
Danei: Jag använde IA=Uut-E/(RA+RF+Ri+Rf+Ra)
Ditt tips fungerar inte vid komparatorkopplingar:) Det fungerar väl inte heller om förstärkaren är överstyrd?
Jag har inte räknat på uppladdning av kondingar på år och dar tyvärr, men det är väl en exponentiell funktion.
Googlade lite snabbt och hittar
\(V_c = V_s (1-e^{-\frac{t}{RC}})\)
Jag har inte räknat på uppladdning av kondingar på år och dar tyvärr, men det är väl en exponentiell funktion.
Googlade lite snabbt och hittar
\(V_c = V_s (1-e^{-\frac{t}{RC}})\)
Det var varken komparatorkoppling eller överstyrt i uppgiften. Så vad har det med saken att göra?