batteri- & regulatoralternativ till portabel mobilladdare
batteri- & regulatoralternativ till portabel mobilladdare
Hej!
I ett större projekt tänkte jag ha en del för att kunna ladda mobiler (via lightning samt mikrousb).
Tänkte initialt använda mig av ett batteri följt av en 7805 med två kondesatorer (se bifogad bild) och sedan en mikrousb / lightning kontakt.
Mitt problem blir att hitta ett litet och tillgängligt batteri, finns massor av 3V & 3.7V alternativ vilket jag gärna vill använda men hur kan jag göra då? Finns det något annat sätt, kanske anda sorters regulatorer (stepups liknande? )
Andra tips?
I ett större projekt tänkte jag ha en del för att kunna ladda mobiler (via lightning samt mikrousb).
Tänkte initialt använda mig av ett batteri följt av en 7805 med två kondesatorer (se bifogad bild) och sedan en mikrousb / lightning kontakt.
Mitt problem blir att hitta ett litet och tillgängligt batteri, finns massor av 3V & 3.7V alternativ vilket jag gärna vill använda men hur kan jag göra då? Finns det något annat sätt, kanske anda sorters regulatorer (stepups liknande? )
Andra tips?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: batteri- & regulatoralternativ till portabel mobilladdar
Att använda en 78xx är ju tvärfel om du vill stega upp spänningen.
Leta upp någon step-up regulator, finns många på ELFA och andra ställen. Kolla vad de behöver av spänning, om dina strömkrav uppfylls osv.
Leta upp någon step-up regulator, finns många på ELFA och andra ställen. Kolla vad de behöver av spänning, om dina strömkrav uppfylls osv.
Här är en video som förklarar hur man bygger boost converter, även med ett schema på en. Finns många andra kretsar, men det här är principen bakom boost conveter.
Bra svar som vanligt!
Boost DC-DC videon hjälpte något oerhört!
Ska kolla upp lite stepups och forska vidare!
Boost DC-DC videon hjälpte något oerhört!
Ska kolla upp lite stepups och forska vidare!
finns färdiga usb step upp för laddning , kostar en hel dollar med frakt på ebay, finns dom md valbar spänning ut med för aningens högre peng
om 500 mA räcker, kommer du under 10:- inkl frakt 
http://www.ebay.com/itm/PFM-Control-Min ... 1429551020?
edit: och en laddare för en tia till
http://www.ebay.com/itm/5V-1A-Micro-USB ... 1483898858?

http://www.ebay.com/itm/PFM-Control-Min ... 1429551020?
edit: och en laddare för en tia till

http://www.ebay.com/itm/5V-1A-Micro-USB ... 1483898858?
För att fortsätta då:
Både laddare och 2 USB (2.1A och 0.5A) tillsammans med LCD för 40kr: http://www.ebay.com/itm/201248035803
Lustigt nog ... och typiskt Ebay ... så kostar det mycket mer att köpa denna PCB utan plastskalet. http://www.ebay.com/itm/220712755881
Både laddare och 2 USB (2.1A och 0.5A) tillsammans med LCD för 40kr: http://www.ebay.com/itm/201248035803
Lustigt nog ... och typiskt Ebay ... så kostar det mycket mer att köpa denna PCB utan plastskalet. http://www.ebay.com/itm/220712755881
funderade på att designa en själv men det kan ju vänta. Kan ju först testa denna:) Löda bort honkontakten och lägga på en hane mikrobs.
Vet ni föresten om det går att få tag på lödbara lightningkontakter?
Vet ni föresten om det går att få tag på lödbara lightningkontakter?
Har köpt ett par stycken olika färdiga kretsar (som tipsen nämnde i föregående kommentarer) för att ladda en mobil från ett battery (3.7V Li-ion) men problemet har varit att samtliga (olika kretskort + olika batterier) har "dött" efter bara en 20-30 minuter, lyckas få in ca 100-160mAh och snittar ca. 450-800mA. Batterierna verkar sjunka rejält snabbt i slutet ned till under 1V, därför dör kretsen ( dock så kan den enkelt startas upp igen genom att koppla ur och in batteriet igen.
Blir kretsen för varm ? Är det batterierna? Någon som varit med om detta?
Blir kretsen för varm ? Är det batterierna? Någon som varit med om detta?
mera fakta
vilka batterier, har du kontrollmätt kapaciteten på dom batterierna?
och vilken koppling? med ett nimh så kan du ha svårt att få dom att fungera, kan behöveas 2 eller 3 kolla specen på ingångspänningen
om du hadde haft stora förluster så hadde du kännt det direkt på kretskortet, då hadde du ite kunnat hålla det i handen
vilka batterier, har du kontrollmätt kapaciteten på dom batterierna?
och vilken koppling? med ett nimh så kan du ha svårt att få dom att fungera, kan behöveas 2 eller 3 kolla specen på ingångspänningen
om du hadde haft stora förluster så hadde du kännt det direkt på kretskortet, då hadde du ite kunnat hålla det i handen
Beronde på kapacitet blir det ju inte mycket laddning från ett 3,7V-batteri via en step-up-regulator. Om batterispänningen tillåts sjunka så lågt som till 1V finns väl stor risk att de går sönder?
Istället för att ha lightning-kontakt kunde du ha vanliga USB A-honor så man kan stoppa i olika laddkablar efter behov, så som t.ex. USB mikro-B, lightning mfl.
Istället för att ha lightning-kontakt kunde du ha vanliga USB A-honor så man kan stoppa i olika laddkablar efter behov, så som t.ex. USB mikro-B, lightning mfl.
Gör dig av med LiIon-batterierna utan urladdningsskydd och som har varit under 2.5 Volt polspänning så fort du kan till batteriåtervinningen - sådana vill man inte ha i hus/lägenhet längre och batterier som har varit/är under 2.5 Volt även en endaste gång är att betrakta som trasiga.
de är osäkrade brandbomber - speciellt om du försöker ladda dessa igen...
de är osäkrade brandbomber - speciellt om du försöker ladda dessa igen...
oj, många svar. Skönt att folk är så hjälpsamma:)
- Kontrollmätte spänning och ström under tiden den laddade telefonen, fick ut mellan 100-160mAh varje gång innan kretsen dog (testade 4 olika batterier med olika kapacitet.
- Kretsen blev ju varm men verkligen inte så varm att det skulle innebära så stora förluster.
- Efter en 20-30 min laddning (eller urladdning av batteriet) så droppade spänningen rejält och snabbt.
Jag gissade först på att det var Li-ion batterierna då jag testade med ett litium CR123A på 3V och det fungerade hur bra som helst (fick själv stänga av den efter 1.5h). Men har testet 5 olika Li-ion batterier med likadant resultat....
Länk till en av kretsarna
Några tips? Vill ha ett litet och platt batteri att ladda mobilen med genom en step-up konverter. Behöver inte laddas upp, vill bara ha relativt mkt kräm (runt 500mAh) och så litet batteri som möjligt som kan köras med sådana kretsar.
- Kontrollmätte spänning och ström under tiden den laddade telefonen, fick ut mellan 100-160mAh varje gång innan kretsen dog (testade 4 olika batterier med olika kapacitet.
- Kretsen blev ju varm men verkligen inte så varm att det skulle innebära så stora förluster.
- Efter en 20-30 min laddning (eller urladdning av batteriet) så droppade spänningen rejält och snabbt.
Jag gissade först på att det var Li-ion batterierna då jag testade med ett litium CR123A på 3V och det fungerade hur bra som helst (fick själv stänga av den efter 1.5h). Men har testet 5 olika Li-ion batterier med likadant resultat....
Länk till en av kretsarna
Några tips? Vill ha ett litet och platt batteri att ladda mobilen med genom en step-up konverter. Behöver inte laddas upp, vill bara ha relativt mkt kräm (runt 500mAh) och så litet batteri som möjligt som kan köras med sådana kretsar.
Tack, de va ju billiga så ska köpa ett tiotal för att se om jag kan få det att fungera