Att driva en LED-lampa med bilbatteri
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 21 februari 2015, 15:34:52
Att driva en LED-lampa med bilbatteri
Hej alla,
jag är totalt oinsatt i allt vad elektronik heter. Dock vill jag göra följande: på en gammal bil (1913) sitter två mässingslyktor som drivs med fotogen. Jag vill ersätta ljuslågan med LED-ljus.
Bästa ljuset har jag funnit med en 3V 20mA lampa, samma som sitter i t.ex. LED-värmeljus, och finns på restauranger, för hemmabruk mm. Jag tänker mig att det enklaste vore att köra lamporna via bilbatteriet som är på 12V. Hur ordnar man detta? Jag har förstått att man måste ha en converter av något slag, och jag vill då ha en som är absolut pytteliten, typ 10x5mm eller något sådant. Då kan den byggas in i armaturen, som på så vis blir helt färdig att anslutas till bilbatteriet via en brytare på instrumentbrädan.
Kan någon hjälpa mig med lite tips?
Veterandåren
jag är totalt oinsatt i allt vad elektronik heter. Dock vill jag göra följande: på en gammal bil (1913) sitter två mässingslyktor som drivs med fotogen. Jag vill ersätta ljuslågan med LED-ljus.
Bästa ljuset har jag funnit med en 3V 20mA lampa, samma som sitter i t.ex. LED-värmeljus, och finns på restauranger, för hemmabruk mm. Jag tänker mig att det enklaste vore att köra lamporna via bilbatteriet som är på 12V. Hur ordnar man detta? Jag har förstått att man måste ha en converter av något slag, och jag vill då ha en som är absolut pytteliten, typ 10x5mm eller något sådant. Då kan den byggas in i armaturen, som på så vis blir helt färdig att anslutas till bilbatteriet via en brytare på instrumentbrädan.
Kan någon hjälpa mig med lite tips?
Veterandåren
Re: Att driva en LED-lampa med bilbatteri
Absolut enklast är ett motstånd.
Nackdelen är att strömmen varierar något beroende på laddningen i bilbatteriet.
Med 12V från batteriet och 3V till LED:en så får du 9V kvar över motståndet. 9 volt delat på 0,02 ampere (20mA) ger 450 ohm. Närmaste standardvärde är 470 ohm, skillnaden i ström blir försumbar.
Men om batteriet har 14V över sig blir det då 23mA och när batteriet är i stort sett urladdat med 10,7V så blir det bara 16mA.
Du bör kolla hur en sådan LED "ser ut" invändigt. Antingen så är det bara en vanlig lysdiod och ett motstånd, eller så sitter det någon slags drivelektronik. Om det sitter drivelektronik så behöver du troligtvis en något mer avancerad krets än bara ett motstånd.
Lyft av locket och visa en bild på en "värmeljus-LED" om du vill använda en sådan.
Annars kan du välja orange LED som lös komponent, då fungerar motståndslösningen men då är det nog inte 3V som gäller utan en lite lägre spänning över LED:en och därmed något ändrat motståndsvärde. Tänk för övrigt på att motståndet måste tåla tillräcklig effekt.
Nu har jag räknat med att bilens batteriladdning inte har några problem att kasta bort en gnutta effekt i motståndet.
Men med dessa LED du nämner så kommer du bara få en svag positionslykta - de lär inte duga för att lysa upp väg i mörker eller liknande.
Nackdelen är att strömmen varierar något beroende på laddningen i bilbatteriet.
Med 12V från batteriet och 3V till LED:en så får du 9V kvar över motståndet. 9 volt delat på 0,02 ampere (20mA) ger 450 ohm. Närmaste standardvärde är 470 ohm, skillnaden i ström blir försumbar.
Men om batteriet har 14V över sig blir det då 23mA och när batteriet är i stort sett urladdat med 10,7V så blir det bara 16mA.
Du bör kolla hur en sådan LED "ser ut" invändigt. Antingen så är det bara en vanlig lysdiod och ett motstånd, eller så sitter det någon slags drivelektronik. Om det sitter drivelektronik så behöver du troligtvis en något mer avancerad krets än bara ett motstånd.
Lyft av locket och visa en bild på en "värmeljus-LED" om du vill använda en sådan.
Annars kan du välja orange LED som lös komponent, då fungerar motståndslösningen men då är det nog inte 3V som gäller utan en lite lägre spänning över LED:en och därmed något ändrat motståndsvärde. Tänk för övrigt på att motståndet måste tåla tillräcklig effekt.
Nu har jag räknat med att bilens batteriladdning inte har några problem att kasta bort en gnutta effekt i motståndet.
Men med dessa LED du nämner så kommer du bara få en svag positionslykta - de lär inte duga för att lysa upp väg i mörker eller liknande.
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 21 februari 2015, 15:34:52
Re: Att driva en LED-lampa med bilbatteri
Tack för utläggningen! Tror jag fattar lite mer nu.
Har tagit isär ett värmeljus och det enda som finns där förutom lampan och det platta 3V batteriet är en pytteliten strömbrytare. Denna verkar ha en extra funktion, nämligen att göra så att lågan/lampan flimrar lite. Tänkte prova att behålla den i kretsen.
Ja, ett motstånd verkar ju enklast för att minska spänningen. Vad skall jag fråga efter för typ av motstånd? Nån särskild specifikation? Jag är ju ute efter mini-format på allt, i möjligaste mån.
Har tagit isär ett värmeljus och det enda som finns där förutom lampan och det platta 3V batteriet är en pytteliten strömbrytare. Denna verkar ha en extra funktion, nämligen att göra så att lågan/lampan flimrar lite. Tänkte prova att behålla den i kretsen.
Ja, ett motstånd verkar ju enklast för att minska spänningen. Vad skall jag fråga efter för typ av motstånd? Nån särskild specifikation? Jag är ju ute efter mini-format på allt, i möjligaste mån.
Re: Att driva en LED-lampa med bilbatteri
lysdioderna i dessa elektriska värmeljus brukar ha inbyggd krets som gör att de blinkar lite bara för att likna ett levande ljus.
Denna går alltså inte att ta bort.
kanske värt att nämna iaf.
Denna går alltså inte att ta bort.
kanske värt att nämna iaf.
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 21 februari 2015, 15:34:52
Re: Att driva en LED-lampa med bilbatteri
Fantastiskt! Då behövs alltså bara LED-lampan och motståndet så är saken biff!
Laddat eller urladdat batteri blir inget problem - eftersom slutresultatet mer är för utställningsändamål, show-off, typ. Jag får väl testa.
Återstår då bara att utforma en liten lamphållare med plats för motståndet, en snygg ljuslåga att trä över lampan och nån enkel klämma som håller hela grejen på plats i den gamla fotogenlyktan. Piece of cake.
Om MiaM har nån spec på lämpligt motstånd så kan det inte bli bättre i min lilla värld!
Tack alla!
Laddat eller urladdat batteri blir inget problem - eftersom slutresultatet mer är för utställningsändamål, show-off, typ. Jag får väl testa.
Återstår då bara att utforma en liten lamphållare med plats för motståndet, en snygg ljuslåga att trä över lampan och nån enkel klämma som håller hela grejen på plats i den gamla fotogenlyktan. Piece of cake.
Om MiaM har nån spec på lämpligt motstånd så kan det inte bli bättre i min lilla värld!
Tack alla!

Re: Att driva en LED-lampa med bilbatteri
Problemet som KANSKE kan uppstå är att om den lilla kretsen som gör att ljuslågan "fladdrar" gör att lysdioden drar olika mycket ström beroende på om den är "släkt" eller lyser med full styrka, det kan då göra att det inte fungerar att endast strömbegränsa med ett seriemotstånd.
I sådana fall skulle det behövas en spänningsregulator som håller spänningen på en jämn nivå (~3v i detta fall)
I sådana fall skulle det behövas en spänningsregulator som håller spänningen på en jämn nivå (~3v i detta fall)
Re: Att driva en LED-lampa med bilbatteri
Jag har några sådana LED som imiterar levande ljus, de fladdrar massor i förbrukningen. Tror det finns någon tråd om det om någon kommer ihåg.
Re: Att driva en LED-lampa med bilbatteri
Blinkande dioder bruka var specade för upp till 15V spänning. Jag gissar att det är något liknade i detta fall. I så fall är det inget problem.
-
- Inlägg: 7067
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Att driva en LED-lampa med bilbatteri
Du tittar förmodligen inte på Discovery channel. I programmet Wheeler Dealers utrustade Mike Brewer och Edd China en gammal veteranbil med stearinljus i orginal med LED lampor. Det var väl inte så inovativt egentligen annat än deras sätt att byta ljusinsatsen som höll stearinljuset på plats med en liknande konstruktion som höll LED-lampan. Den nya insatsen skrev Edd China ut med en 3d-skrivare.
Re: Att driva en LED-lampa med bilbatteri
LaRdA och Miramithe har en poäng här.
Det kan lösas med en zenerdiod parallellt med LED'en, som begränsar spänningen till max 3V.
Gissningsvis torde 70-053-25 eller 70-064-58 fungera bra.
Vanligaste motstånden att använda är antingen kolmotstånd:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... anslutning
... eller metallfilmsmotstånd:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 2C+axiella
... men det finns egentligen inget speciellt krav på motståndet, välj det du hittar / det som är billigast av de som passar monteringsmetoden.
För en såhär enkel koppling så kan man löda allt "på frihand" och då är kanske axiella motstånd och zenerdioder enklast. Men för all del så kan ytmonterade komponenter kanske spara utrymme. Allt detta beror på hur händig du är med lödkolv och verktyg i allmänhet och hur mycket plats allt får ta.
Det kan lösas med en zenerdiod parallellt med LED'en, som begränsar spänningen till max 3V.
Gissningsvis torde 70-053-25 eller 70-064-58 fungera bra.
Vanligaste motstånden att använda är antingen kolmotstånd:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... anslutning
... eller metallfilmsmotstånd:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 2C+axiella
... men det finns egentligen inget speciellt krav på motståndet, välj det du hittar / det som är billigast av de som passar monteringsmetoden.
För en såhär enkel koppling så kan man löda allt "på frihand" och då är kanske axiella motstånd och zenerdioder enklast. Men för all del så kan ytmonterade komponenter kanske spara utrymme. Allt detta beror på hur händig du är med lödkolv och verktyg i allmänhet och hur mycket plats allt får ta.
Re: Att driva en LED-lampa med bilbatteri
Eller transistor och shuntregulator (tror jag dom heter) då kan man styra konstant ström även med varierande inspänning.
- Volvo245GLT
- Inlägg: 413
- Blev medlem: 9 januari 2012, 17:11:48
- Ort: Gävleborg
- Kontakt:
Re: Att driva en LED-lampa med bilbatteri
Kul projekt!
Personligen så hade jag fortsatt elda med fotogen, men kanske inte så praktiskt, lämpligt eller ens tillåtet på utställningar kan jag tänka...
Hur se lyktorna ut? Ungefär som traditionella fotogenlyktor? Jag tänker mig en relativt enkel lösning där man använder LED-ljusens befintliga batteri.
De brinner trots allt ganska många timmar i "originalutförande" så att säga.
Kanske går det att gömma batteri+ev. tillhörande elektronik i fotogenbehållaren? Löd sen fast LED:en på en kabel som du kan mata ner i behållaren samma väg som veken.
Ska du trots allt dra ledningar och köra med ström från bilens batteri så finns det ingen anledning att snåla med lyset tycker jag.
En liten LED kommer knappt synas i dagsljus eller i en lokal med stark belysning.
Montera en glödlampa, kanske en vanlig T10 wedge på 3-5 W? Styr den sen med någon form av elektronik som ger ett fladdrande sken. Borde finnas färdiga lösningar för detta om man inte vill bygga själv.
Jag tänker mig annars att man utgår från en vanlig fladdrande LED med inbyggd drivelektronik, som i sin tur styr ut en effekttransistor så fladdret kan överföras till en glödlampa eller fler/starkare LED.

Hur se lyktorna ut? Ungefär som traditionella fotogenlyktor? Jag tänker mig en relativt enkel lösning där man använder LED-ljusens befintliga batteri.
De brinner trots allt ganska många timmar i "originalutförande" så att säga.
Kanske går det att gömma batteri+ev. tillhörande elektronik i fotogenbehållaren? Löd sen fast LED:en på en kabel som du kan mata ner i behållaren samma väg som veken.
Ska du trots allt dra ledningar och köra med ström från bilens batteri så finns det ingen anledning att snåla med lyset tycker jag.
En liten LED kommer knappt synas i dagsljus eller i en lokal med stark belysning.
Montera en glödlampa, kanske en vanlig T10 wedge på 3-5 W? Styr den sen med någon form av elektronik som ger ett fladdrande sken. Borde finnas färdiga lösningar för detta om man inte vill bygga själv.
Jag tänker mig annars att man utgår från en vanlig fladdrande LED med inbyggd drivelektronik, som i sin tur styr ut en effekttransistor så fladdret kan överföras till en glödlampa eller fler/starkare LED.
Re: Att driva en LED-lampa med bilbatteri
Vill du verkligen modda in strömbrytare och ledningar på en bil från 1913?
Jag skulle behålla den så orginal som möjligt, dvs en batteridriven lampa som passar i gängan för "vekeshållaren" eller vad det nu heter.
Jag skulle behålla den så orginal som möjligt, dvs en batteridriven lampa som passar i gängan för "vekeshållaren" eller vad det nu heter.