Trasig MOSFET-controller?
- prototypen
Re: Trasig MOSFET-controller?
Normalt är inte oscilloskåpet spänningsförande.
Normalt är switchnätdelar spänningsförande, så det är väl självklart var man sätter en isolertrafo.
Till grundfrågan, finns det någon Vcc på uppemot 25-30 volt?
Protte
Normalt är switchnätdelar spänningsförande, så det är väl självklart var man sätter en isolertrafo.
Till grundfrågan, finns det någon Vcc på uppemot 25-30 volt?
Protte
- olalofberg
Ok, elsäkerhets-känsliga tittare; titta bort
:
Provade en trafo 230till24 sen vidare till en 24till230 och sen körde skåpet på det ett tag... funkade fint
(bortse nu ifrån att allt sitter i ojordad kontakt, har 230 med krokodilklämmor och hooks samt är högst bristfälligt uppkopplat
)
223V får jag när skåpet kör. 231V olastat. Funderar på att montera allt i en låda och kalla mästerverket "isoleringstrafo högst 30VA".
Kan de va nåt?

Provade en trafo 230till24 sen vidare till en 24till230 och sen körde skåpet på det ett tag... funkade fint
(bortse nu ifrån att allt sitter i ojordad kontakt, har 230 med krokodilklämmor och hooks samt är högst bristfälligt uppkopplat

223V får jag när skåpet kör. 231V olastat. Funderar på att montera allt i en låda och kalla mästerverket "isoleringstrafo högst 30VA".
Kan de va nåt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nej. 14V är allt jag ser.prototypen skrev:.Till grundfrågan, finns det någon Vcc på uppemot 25-30 volt?
Det vore ju bättre om du körde MOSFET-controllern på isoleringstrafon, men effekten kanske inte räcker till?
I just detta fall så måste du ju köra ojordat.
Ett tips är att möblera om så att du har uttagslistens strömbrytare mer åtkomlig. Om nåt går åt skogen så att grejerna på labbänken blir direkt olämpliga att vara nära (strömförande, brand, fyrverkeri, kondingar som exploderar på löpande band eller nåt sånt) så vill man kunna bryta strömmen hyggligt lätt).
Ett tips är att möblera om så att du har uttagslistens strömbrytare mer åtkomlig. Om nåt går åt skogen så att grejerna på labbänken blir direkt olämpliga att vara nära (strömförande, brand, fyrverkeri, kondingar som exploderar på löpande band eller nåt sånt) så vill man kunna bryta strömmen hyggligt lätt).
Finns ju dom som använder 10A trög till det, med lite problem som det kan medföra.
Nu har jag bytt ut både MOSFET och controllern (med exakta modeller), och nu ser jag åtminstone spänningar på sekundärsidan.
Krux: De är på tok för låga. Alla är olika, men ingen av dem är högre än ca 5V. Enligt kretskortet ska utspänningarna vara +3.5, +6, +13, +23, +33.
Har skåpat alla kondingar för att se om det finns någon AC där (vilket isåfall tyder på kassa kondingar), men det enda jag kan se är en 100mV-spik ungefär var 100µs. Inget jag reagerar över.
Feedback-nätet till optokopplaren tillbaka till controller/MOSFET ser OK ut. Optokopplaren är inte trasig vad jag kan se.
Hur kan jag gå vidare härifrån?
Krux: De är på tok för låga. Alla är olika, men ingen av dem är högre än ca 5V. Enligt kretskortet ska utspänningarna vara +3.5, +6, +13, +23, +33.
Har skåpat alla kondingar för att se om det finns någon AC där (vilket isåfall tyder på kassa kondingar), men det enda jag kan se är en 100mV-spik ungefär var 100µs. Inget jag reagerar över.
Feedback-nätet till optokopplaren tillbaka till controller/MOSFET ser OK ut. Optokopplaren är inte trasig vad jag kan se.
Hur kan jag gå vidare härifrån?
Glömde bild på sekundärsidan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ofta måste man belasta den på den spänningsåterkopplade huvud-sekundärlindningen innan slavlindningarna ger rätt spänning då dessa ofta bygger på kvotförhållande på antalet varv i lindningen på sekundärsidan.
switchade aggregat är ofta lite som hårddtrimmade motorer - ursel tomgång och innan de går 'rent' och alla spänningar sätter sig på sina normala nivåer så bör lasten vara över 20% på den spänningsåterkopplade lindningen och helst samtidigt rimlig lastnivå på flera av aggregatets olika slavlindningar.
switchade aggregat är ofta lite som hårddtrimmade motorer - ursel tomgång och innan de går 'rent' och alla spänningar sätter sig på sina normala nivåer så bör lasten vara över 20% på den spänningsåterkopplade lindningen och helst samtidigt rimlig lastnivå på flera av aggregatets olika slavlindningar.
-
Detta chafs om skyddstrafo slipper man om man istället använder differentialprob till oscilloscopet. Nu kostar ju en sådan en hel del pengar, men det gör en skyddstrafo också. Fast man kanske tycker att man får mer vikt för pengarna om man köper en sådan.MiaM skrev:Det vore ju bättre om du körde MOSFET-controllern på isoleringstrafon, men effekten kanske inte räcker till?
I de flesta fall går det bra att mäta differens med två stycken vanliga probar anslutna till två kanaler på skopet. Billigt så det förslår.
bos:
Leifline ger 2 feltips, fel på diod DS08 samt kortis i LNBP20 vid tunern.
För övrigt har du mätt dioderna på sekundärsidan i nätaggregatet ?
Då speciellt ohmmätning i backriktningen, du kanske får löda loss dioderna för att få ett riktigt värde.
M.a.o. dioderna får absolut inte läcka i backriktningen.
Kjelle
Leifline ger 2 feltips, fel på diod DS08 samt kortis i LNBP20 vid tunern.
För övrigt har du mätt dioderna på sekundärsidan i nätaggregatet ?
Då speciellt ohmmätning i backriktningen, du kanske får löda loss dioderna för att få ett riktigt värde.
M.a.o. dioderna får absolut inte läcka i backriktningen.
Kjelle