Min tanke är 240v in i en likriktarbrygga (S250-SLIM DIOTEC). på andra sidan sätter jag en konding för att ta bort det mesta av rippelspänningen. Men sen då?
Kan jag göra en spänningsdelare där och ta ut spänningen mitt mellan resistorerna? och vilka värde ska jag ha ? Om jag räknat rätt så ska jag kunna göra en spänningsdelare på 2.7kOhm och 47 Ohm och däremellan plocka ut ca 5v. (Räknat på 311V likriktat)
Kondingen måste vara så pass stor att när ac-spänningen bryts så ska jag kunna driva ca 50mA i 2-3 sekunder.
Det ska bli en sändare för nexa-systemet som enbart drivs av ac. När den får spänning i sig och startar upp så skickar den iväg en tänd-signal och när ac-spänningen bryts så ska där vara tillräckligt kvar i kondingen för att orka skicka iväg en släck-signal.
Jag måste få plats med allt på ca 20x20x5 mm. Där är 2 kort till (digispark och 433mhz transmitter ) som ska få plats och allt ska in i en vanlig taklampskontakt (kjell.com #39396)
Har ni några idéer på nåt som är bättre eller lämpligare så dela gärna med er innan jag gör nåt farligt.
//Nybörjaren

Optokopplare i all ära men jag vill inte ha nån annan strömkälla än AC.