3.2inch TFT LCD 240x320 RGB Touch Screen Display
- SeniorLemuren
3.2inch TFT LCD 240x320 RGB Touch Screen Display
Har just skickat efter en 3.2inch TFT LCD 240x320 RGB Touch Screen Display. Jag tänker driva den med lämplig PIC18Fxxx. Förslag på lämplig PIC önskas. Displayen skall användas som roderindikator och informationsdisplay för varvtal, temp mm på motorerna.
I spec. anges :
Power Supply: VDD = Power Supply: VDD = 1.65 V – 1.95V (non-regulated input for logic)
VDDIO = 1.4 V – 3.6V (regulated input for logic)
VCI = 2.5V – 3.6V (power supply for internal analog circuit)
Maximum Gate Driving Output Voltage: 30V p-p
Source Driving Output Voltage: 0-5V
Jag förstår inte riktigt detta med de tre olika spänningsangivelserna. Kan någon förklara?
Som jag tolkar, så vill displayen ha vad som helst mellan 1.65 V – 1.95V in på VDD för att drivas.
På anslutningarna finns ingen VDD-pinne, endast VCC. Jag antar att det är samma sak?
Den vill ha 1.4 V – 3.6V (regulated input for logic). Men vadå reglerad om den kan anta värdet mellan 1.4 V – 3.6V är den väl inte speciellt reglerad.?? Beteckningen VDDIO tolkar jag som indata utdata till och från µC??
VCI 2.5V – 3.6V (power supply for internal analog circuit). Kan det möjligen vara bakgrundsbelysningen som i så fall skall vara variabel med pot??
Slutligen, är det någon här på forumet som har erfarenhet av lämpligt lib. för drivning av denna display i MPLAB. MPLAB X eller MikroC
I spec. anges :
Power Supply: VDD = Power Supply: VDD = 1.65 V – 1.95V (non-regulated input for logic)
VDDIO = 1.4 V – 3.6V (regulated input for logic)
VCI = 2.5V – 3.6V (power supply for internal analog circuit)
Maximum Gate Driving Output Voltage: 30V p-p
Source Driving Output Voltage: 0-5V
Jag förstår inte riktigt detta med de tre olika spänningsangivelserna. Kan någon förklara?
Som jag tolkar, så vill displayen ha vad som helst mellan 1.65 V – 1.95V in på VDD för att drivas.
På anslutningarna finns ingen VDD-pinne, endast VCC. Jag antar att det är samma sak?
Den vill ha 1.4 V – 3.6V (regulated input for logic). Men vadå reglerad om den kan anta värdet mellan 1.4 V – 3.6V är den väl inte speciellt reglerad.?? Beteckningen VDDIO tolkar jag som indata utdata till och från µC??
VCI 2.5V – 3.6V (power supply for internal analog circuit). Kan det möjligen vara bakgrundsbelysningen som i så fall skall vara variabel med pot??
Slutligen, är det någon här på forumet som har erfarenhet av lämpligt lib. för drivning av denna display i MPLAB. MPLAB X eller MikroC
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- lillahuset
- Gått bort
Re: 3.2inch TFT LCD 240x320 RGB Touch Screen Display
Varför inte lägga upp fullständig dokumentation?
- SeniorLemuren
Om du orkar klicka på länken på första raden i mitt inlägg och rolla ned lite på sidan så finner du den info som är tillgänglig för produkten. Får se då om den fullständiga informationen hjälper dig ytterligare då, för att leverera ett svar, eller om du bara ville vara snorkig i största allmänhet.
Det är data för drivkretsen de anger, i princip fullständigt ointressant, vad du vill ha är data på displayen, de finns tyvärr inte i länken.
Du behöver displaytillverkarens datablad, eftersom drivkretsen i sig är väldigt generisk, hur du skall kontrollera den, beror på vad displaytillverkaren implementerat drivkretsen
Du behöver displaytillverkarens datablad, eftersom drivkretsen i sig är väldigt generisk, hur du skall kontrollera den, beror på vad displaytillverkaren implementerat drivkretsen
- lillahuset
- Gått bort
TomasL gav ett svar jag inte känner något behov att upprepa.
har kört den där på en Arduino Due
den går på 5 volt från början du kan köra på 3,3 om du vill finns en bygelarea för det.
den där texten kan du nästan bortse helt från,
så blir det när en kines kopierar en kines och sedan kör allt han hittar genom google translate
den går på 5 volt från början du kan köra på 3,3 om du vill finns en bygelarea för det.
den där texten kan du nästan bortse helt från,
så blir det när en kines kopierar en kines och sedan kör allt han hittar genom google translate

Har du kört "exakt" den displayen, eller bara en liknande, det finns hundratals varianter av den, med samma typbeteckning, e n del har Solomon drivaren en del har andra drivare, så bara för att man hittar ett datablad med samma beteckning, är det inte nödvändigt att det är samma display.
Personligen, senioren, du har gjort ett dåligt köp, förmodligen ger det dig mer huvudvärk än nödvändigt.
Köp istället från en renommerad leverantör, där du kan få riktiga data på dem, kostar troligen en hundring eller två mera, men väl värt besväret.
Personligen, senioren, du har gjort ett dåligt köp, förmodligen ger det dig mer huvudvärk än nödvändigt.
Köp istället från en renommerad leverantör, där du kan få riktiga data på dem, kostar troligen en hundring eller två mera, men väl värt besväret.
Henning Karlsen har skrivit ett bibliotek som stödjer både touch och display.
http://www.henningkarlsen.com/electroni ... .php?id=52
Där finns en hel del info om inkoppling också.
Här är en wiki på en av många kloner
http://www.elecfreaks.com/wiki/index.ph ... een_Module
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- SeniorLemuren
För dig kanske det är bättre att strö omkring hundringar som förmodligen kan använda tiden till att arbeta och ta in pengar.TomasL skrev:Köp istället från en renommerad leverantör, där du kan få riktiga data på dem, kostar troligen en hundring eller två mera, men väl värt besväret.
För mig som är "fattigpensionär" och disponerar min tid helt fritt lönar det sig att lägga tid på att lösa problem. Dessutom lär man sig en hel del på köpet som du missar när du betalar för enkla lösningar, så var inte så snabb att döma när du inte har förutsättningarna klara för dig.

Nu menade jag, betala 200 istället för 100, och få med fullständig dokumentation, typ.
Nej, jag, eftersom jag är knalle, betalar helst inte för nånting.
Nej, jag, eftersom jag är knalle, betalar helst inte för nånting.
- SeniorLemuren
Tack för ett snabbt och informativt svar. Jag är ganska säker på att lösa problemet med den info jag fått. Har dessutom hittat ytterligare ett bibliotek skrivet för just MikroC för PIC som jag tycker bäst om att jobba med.nifelheim skrev:
Henning Karlsen har skrivit ett bibliotek som stödjer både touch och display.
http://www.henningkarlsen.com/electroni ... .php?id=52
Där finns en hel del info om inkoppling också.
Här är en wiki på en av många kloner
http://www.elecfreaks.com/wiki/index.ph ... een_Module
Jag har givetvis inte kört " exakt den displayen" , min display ligger ju på bordet här hemma
Min är däremot exakt likadan med SSD1289 till displayen och XPT2046 till touchen

Min är däremot exakt likadan med SSD1289 till displayen och XPT2046 till touchen