Pulsrelä som släpper igenom ström efter kvarglömd blinkers
Re: Pulsrelä som släpper igenom ström efter kvarglömd blinke
Lite overkill och lite mycket jobb kanske men lite roligt om det fungerar som jag tänkt.
En gps enhet och en arduino som känner av hur långt man åkt.
Den triggas med blinkers (fjädrande) och sätter utgång och sparar position och
läser av att efter ca 200m så ska den stänga av blinkers.
En gps enhet och en arduino som känner av hur långt man åkt.
Den triggas med blinkers (fjädrande) och sätter utgång och sparar position och
läser av att efter ca 200m så ska den stänga av blinkers.
Re: Pulsrelä som släpper igenom ström efter kvarglömd blinke
200 meter är väldigt långt i stan... Det vore bättre med tid i kombination med avstånd tror jag.
Edit: det räcker kanske att avståndet är valbart?
Edit: det räcker kanske att avståndet är valbart?
Re: Pulsrelä som släpper igenom ström efter kvarglömd blinke
Eller så fixar du en liten lysdiod i hjälmen som blinkar samtidigt som blinkers och en trådlös överföring av denna signal. Då lär du inte glömma att stänga av iaf.
Re: Pulsrelä som släpper igenom ström efter kvarglömd blinke
Jag skulle nog också välja en rätt så analog lösning.
En krets som förlänger blinkpulserna lite längre än pausen mellan två vanliga blink, så att det blir en konstant signal medan man blinkar (och något ögonblick efteråt).
Blinkpulserna skickas via diod och motstånd in i en konding så att den sakta laddas upp.
Så fort "pulsförlängaren" inte ger signal ut så laddas kondingen hastigt ur via någon transistor.
När kondingen fått tillräckligt hög spänning så sätter vibrationen igång, grindat med blinkpulserna.
Lämpligt kan kanske vara att göra en detektor för motorvarv som ger signal när motorn går på högre varv än tomgång. En pulsförlängare på den signalen gör att den inte falsktriggar på ev. tomgång vid växelbyte (om det är manuell växellåda och det händer att man går ner på tomgång - jag vet inte riktigt hur fordonet i fråga är utfört / körs?). Om denna pulsdetektor inte ger signal så laddas också kondingen ur. Det gör att kretsen inte går igång vid tomgångskörning vid rödljus, däremot går den igång så fort man börjar köra när det blivit grönt.
Fast det där med rödljus eller allmänt väntan i korsning beror ju lite på var man kör. Det finns ju orter där det inte finns några trafikljus och knappast heller uppstår några väntetider.
Men annars så borde det väl gå att göra ett klickljud precis som i en bil, fast antingen med en starkare riktad fukttålig högtalare eller kopplat till nån intercom/handsfree/hörlurgrej.
En krets som förlänger blinkpulserna lite längre än pausen mellan två vanliga blink, så att det blir en konstant signal medan man blinkar (och något ögonblick efteråt).
Blinkpulserna skickas via diod och motstånd in i en konding så att den sakta laddas upp.
Så fort "pulsförlängaren" inte ger signal ut så laddas kondingen hastigt ur via någon transistor.
När kondingen fått tillräckligt hög spänning så sätter vibrationen igång, grindat med blinkpulserna.
Lämpligt kan kanske vara att göra en detektor för motorvarv som ger signal när motorn går på högre varv än tomgång. En pulsförlängare på den signalen gör att den inte falsktriggar på ev. tomgång vid växelbyte (om det är manuell växellåda och det händer att man går ner på tomgång - jag vet inte riktigt hur fordonet i fråga är utfört / körs?). Om denna pulsdetektor inte ger signal så laddas också kondingen ur. Det gör att kretsen inte går igång vid tomgångskörning vid rödljus, däremot går den igång så fort man börjar köra när det blivit grönt.
Fast det där med rödljus eller allmänt väntan i korsning beror ju lite på var man kör. Det finns ju orter där det inte finns några trafikljus och knappast heller uppstår några väntetider.
Men annars så borde det väl gå att göra ett klickljud precis som i en bil, fast antingen med en starkare riktad fukttålig högtalare eller kopplat till nån intercom/handsfree/hörlurgrej.
Re: Pulsrelä som släpper igenom ström efter kvarglömd blinke
Egentligen bör väl en fet indikatorlampa i instrumentklustret kunna göras tillräckligt svårmissad även vid dagsljus - men blir tråkigt low tech 

Re: Pulsrelä som släpper igenom ström efter kvarglömd blinke
Det kan ju hända att också vi som kör MC gillar när våra fordon inte ser ut som skit(?) Att sätta en stor indikator är inte aktuellt för mig som idag har LCD som visar all data (hastighet, varv, bränsle, temp, klocka m.m.) 

Re: Pulsrelä som släpper igenom ström efter kvarglömd blinke
Det borde inte vara svårt att mäta avstånd med t.ex. en µC. Att mäta ungefärlig tid lär knappast vara ett problem heller.
Ett par simple regler borde klara resten:
* Om hastigheten är under X km/t är blinksträckan avståndsberoende.
* Om hastigheten är över X km/t är det filbyte och en viss tid som gäller, t.ex. 5 sek.
* Om den blinkar tid och hastigheten sjunker kraftigt under den tid byter den till sträcka.
Tänker man igenom sitt körmönster ska det nog bli ganska enkelt att ställa upp lite regler som fungerar.
Man kan såklart putsa och polera på dessa regler men man kan göra det eftersom.
Ett par simple regler borde klara resten:
* Om hastigheten är under X km/t är blinksträckan avståndsberoende.
* Om hastigheten är över X km/t är det filbyte och en viss tid som gäller, t.ex. 5 sek.
* Om den blinkar tid och hastigheten sjunker kraftigt under den tid byter den till sträcka.
Tänker man igenom sitt körmönster ska det nog bli ganska enkelt att ställa upp lite regler som fungerar.
Man kan såklart putsa och polera på dessa regler men man kan göra det eftersom.
Re: Pulsrelä som släpper igenom ström efter kvarglömd blinke
Dessutom, kör man i en korsning eller precis efter den kollar man sällan på instrumenten, det är skillnad på en bil där dom vanligen är mer i synfältet.
Re: Pulsrelä som släpper igenom ström efter kvarglömd blinke
Jag har en Harley där jag monterat en box för styrning av allt. Där funkar blinkersen så att den går på tid (ca 10 sek) när man trycker in knappen sen slutar den om man under tiden trycker på den andra knappen går den över till andra sidan och börjar en ny omgång på 10 sek, trycker man samma knapp innan tiden gått ut så stängs den av. Trycker man in bägge samtidigt så blir det varningsblinkers.
När man står vid en vägkorsning eller trafik ljus behöver man oftast inte blinka medans man står still, man placerar sig i trafiken så att det blir tydligt vart man ska. Vid behov är ju då bara att trycka in knappen för blinkers igen om man tycker att man kan ha en otydlig placering.
Man måste alltid köra mc som om alla andra i trafiken är idioter.
När man står vid en vägkorsning eller trafik ljus behöver man oftast inte blinka medans man står still, man placerar sig i trafiken så att det blir tydligt vart man ska. Vid behov är ju då bara att trycka in knappen för blinkers igen om man tycker att man kan ha en otydlig placering.
Man måste alltid köra mc som om alla andra i trafiken är idioter.