Frågor om PLC programering

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
InFocus

Frågor om PLC programering

Inlägg av InFocus »

Hej hej!
Tänkte bara kolla om det är ok att ställa några frågor om PLC-programering?

Problemet är att jag har fastnat i en övning och jag är tom på idéer på varför det inte fungerar.

Det jag håller på med är sekvensstyrd programmering i Learnware och en övning som heter "Borrautomaten".
Själva övningen går ut på att en borr ska gå ner och borra i 5 sek och sedan upp igen, därefter så ska cylinder 1 gå in och sedan ut igen och samma sak med cylinder 2.
Men, cylinder 1 går endast ut och sen stannar det, jag har lagt till så att det går att styra ventilen med en knapp eftersom jag måste få in dem efter varje försök. Använder jag knappen så går programet följsamt som det ska.
På något sätt så får inte ventilen signal om att den ska öppna, eller så får den signalen för tidigt och jag har provat med timers, lägga till eller funktioner, men inget fungerar.

Kan lägga in koden om det är någon som kan/vill/ har lust at hjälpa mig. (skärmdump)

Tack på förhand. :)
Miramithe

Re: Frågor om PLC programering

Inlägg av Miramithe »

Lägg in skärmdump, alltid någon som kan. Har den kursen själv senare i vår, så fort jag är klar med mättekniken. Kolla om det finns någon uppdatering ute för den kursen å. Learnware är ju inte direkt buggfritt.
InFocus

Inlägg av InFocus »

Jag har den senaste versionen av Learnware, så förhoppningsvis så ska det fungera som det ska.
Vet inte hur många gånger jag har rivit mig i håret och dunkat huvudet i bordet.
Cylindrarna fungerar om jag lägger in en vanliga Set/Reset när dem går på givarna men ej med sekvensstyrning som sagt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
InFocus

Inlägg av InFocus »

Här är själva automaten med I/O listan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Joe

Inlägg av Joe »

Som du har programmerat nu så är två steg aktiva ett cykelvarv, M1 ännu längre.
Det är inte sekvensprogrammering.

Om du berättar i vilket steg det stannar är det lättare att hitta en lösning.

Sen tycker jag det är dåligt av P&L att lära ut Mitsubishi FX syntax, det vore bättre om de höll sig till IEC standarden.
InFocus

Inlägg av InFocus »

Det är sådär som de beskriver att man ska göra för sekvensstyrd programering, i en tidigare övning skulle man tända lampor som släcks vartefter man tänder nästa. :) Låter som att man sitter å lär sig nåt som man inte kommer att använda sen :/
Mitsubishi syntax? du menar med programstarten, och att man använder "M#" osv?
Det är i steg 20 det stannar, dvs M4. M4 skall dra utgången Y1 men där händer det inget, samma sak när den kommer till steg 22, där den skall dra utgång Y3, det fungerar när jag är med å drar utgångarna för hand.
Hur menar du att M1 ligger kvar längre?

Jag har gjort en ren och skär "sekvensstyrning" av bara cylindrarna men inte ens då fingerar det...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Är inte problemet att M3 är aktiv fortfarande och därmed drar Y2 fortfarande när M4 ska dra Y1? (Jag har inte kollat schemana nu alltså, bara spontan tanke kring vad problemet kan vara.)

Spontant är det väl lite designfel att ha en signal för ut och en för in? För är bägge aktiva samtidigt så får man ett läge som är otydligt.
InFocus

Inlägg av InFocus »

Nerre, det är två cylindrar
Y0 Cylinder 1 ut
Y1 Cylinder 1 in
Y2 Cylinder 2 ut
Y3 cylinder 2 in

När M3 blir till så ska den dra utgången Y0
M3 resetar M2 och ettar kontakten M3.
M3 och XO (cylinder ute) sätter M4.
M4 Resettar M3 dvs utgång Y0 och sätter Y1

Ut går det bra och borren fungerar ner och upp men ej cylindrarna
InFocus

Inlägg av InFocus »

Jag har antagit att utgången fortfarande är aktiv och satte därefter en timer för att utöka tiden så att jag visste med säkerhet att cylindern var i sitt ändläge, men det hjälpte inte heller.
Skickar jag en till signal, manuellt via en knapp så går det ju men ej på automatik...
Joe

Inlägg av Joe »

Nu ser jag felet, du kan inte adressera utgången mer än en gång (såvida den inte är Set - Reset), dvs rad 23 skall bort.

Om du tex på rad 6 sätter M2 och återställer M1 (I serie eller ett ben ner) så är det bra programmering, dvs två steg är inte aktiva samtidigt.

T1 förhindrar återställning av M1

Ja M8002 mfl är specifikt för Mitsubishi.
InFocus

Inlägg av InFocus »

Rad 23 har jag endast för att kunna återställa när det har blivit fel, dvs när jag trycker på x17 så ska den tvångsköra in cylindrarna.
T1 har jag där för att borrcylindern ska vara ner i 5 sek och borra innan den går upp igen ( vilket jag inte fick till utan att lägga den på reset)
Jag lyckades faktiskt att lösa problemet, dock på ett sätt som jag inte tycker är helt korrekt, jag fick sätta en timer, så att om givare X0 (cylinder 1 är ute) så ska den efter x sekunder sätta utgången Y1, då går cylinder in igen.

När jag la till saftblandaren tillsammans på M4 så lägger utången Y1 (cylinder 1) och Y7 (saftblandaren) dragen hela tiden utan att något händer.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Du behöver tänka "baklänges". Varje utgång ska bara finnas med en gång, sen får du bygga upp de villkor som ska göra att utgången är aktiv. Det låter som du tänkt "framlänges", d.v.s. utgår från tillstånden och försöker titta på vad vart och ett av dem ska styra.
Joe

Inlägg av Joe »

Oavsett vad du tänker dig att rad 23 skall utföra så ska den bort, vill du handköra så gör det i rad 20 LD M4 OR X17 OUT Y1 & 22 LD M6 OR X17 OUT Y3

Om du tänker dig att M1 är borr till och ner (ingen ide att köra ner och fast borren först för att sen försöka starta den)
M2 är borr upp och stopp
Då kan du lägga in T1 som villkor att sätta M2
X4 villkor för att starta T1
InFocus

Inlägg av InFocus »

Joe skrev:Nu ser jag felet, du kan inte adressera utgången mer än en gång (såvida den inte är Set - Reset), dvs rad 23 skall bort.

Om du tex på rad 6 sätter M2 och återställer M1 (I serie eller ett ben ner) så är det bra programmering, dvs två steg är inte aktiva samtidigt.

T1 förhindrar återställning av M1

Ja M8002 mfl är specifikt för Mitsubishi.
Programmet är uppbyggt så hela tiden

M1 (R)M0
M3 [vilkor] (S)M0

M2 (R)M1
M0 [vilkor] (S) M1

M3 (R)M2
M1 [vilkor] (S) M2

M0 (R) M3
M2 [vilkor] (S) M3

M1 (y1)
M2 (y2)
M3 (y3)

Så ska man göra enligt Learnware för sekvensprogramering
InFocus

Inlägg av InFocus »

haha!!!
:razz: :razz:
Tack som F*N! det funkar, utången skulle bort bort bort!
nu går det utan timrar och hej å hå!!!

Made my day! :bravo: :bravo: :bravo: :vissla: :razz:
Skriv svar