Pulsrelä som släpper igenom ström efter kvarglömd blinkers

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
AndreasC

Pulsrelä som släpper igenom ström efter kvarglömd blinkers

Inlägg av AndreasC »

Hej!

Jag bygger in en vibratorfunktion i sadeln till min mc, som ska triggas av x antal
pulser från blinkersreläet.

Jag har motorn men saknar ett pulsräknarrelä som jag kan koppla in i den befintliga slingan.

Jag undrar om det finns några färdiga kretsar som triggas av första blinken, för att sedan börja
räkna pulser eller tid (nollas ifall inte en ny puls kommer inom en specad tid) tills intervall x är uppnått.
Då ska 12V gå till motorn, tills blinkandet upphör.

Det svarta är det befintliga. Det blå är vad jag tror man skulle kunna göra. Rätta mig om jag har fel!

Bild

Tager tacksamt emot tips på detta.
Mvh Andreas
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Pulsrelä som släpper igenom ström efter kvarglömd blinke

Inlägg av Icecap »

Det enklaste att bygga är att ta en lämplig µC (Mikroprocessor) och programmera den rätt.

Den kan i sin tur driva en transistor som kan driva vibratorn.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag skulle nog fundera på en rent analog lösning.

En kondensator som laddas upp av pulserna och sakta laddas ut (en eller två dioder, två olika stora motstånd och en kondensator). Spänningen i kondensatorn triggar en enkel komparator (går väl åt två transistorer att göra en schmitt trigger?) som drar en effekttransistor som driver vibratorn.

En uC är enkel om man är van att programmera såna men den behöver ju skyddas från den "smutsiga" elen och komponenterna för att göra det blir väl nästan mer än vad som krävs till min lösning?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jäkligt trist att sitta på vibrationerna när man står och blinkar emdans man väntar på grönt ?

Min gamla hoj från tidigt 80tal har självavstängande blinkers, den använder pulser från (den wiredrivna) hastighetsmätaren
enbart tror jag. det funkar sådär, dessutom blir switchen stående i samma läge efter att den stängt av..
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Glenn skrev:Jäkligt trist att sitta på vibrationerna när man står och blinkar emdans man väntar på grönt ?
Finns nog de som rentav skulle finna det behagligt :lol:

Skämt åsido, på farsans Harley stängs blinkers av efter en viss max-tid verkar det som. Vet inte om det är kopplat till hastighetsmätaren på något vis så att de inte stängs av när man står stilla.

På de hojar jag själv haft fanns inget sådant alls och jag brukade själv alltid reagera på hur töntigt och "nybörjarmässigt" det såg ut när folk körde omkring med akiverad och glömd blinkers - säkert tänkte folk samma sak om mig också...
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Varför inte bygga en übertech-lösning, en krets som triggas av ett par hallswitchar tex. så när kurvan är tagen eller filen är bytt och vägen "rätats ut igen" så upphör blinkersen att blinka. Jämför funktionen hos en bil fast här sker det på elektronisk väg och med mycket mindre styrutslag.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Fast byter man fil eller liknande så gör du inte direkt några styruppslag... Funkar i regel bara när man står helt stilla.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Har folk verkligen så dåligt minne? Började övningsköra mc förra året och jag tror jag glömde blinkersen på en gång... Har iofs nött rätt mycket moppe på yngre dar så det sitter i ryggmärgen!

Men det kanske finns en marknad för det här, se till att få in allt i ett blinkersrelä så det blir plug and play. Dvs gps eller accelerometer för att hålla koll på hur långt man har färdats sen man slog på blinkersen :)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

gOry skrev:...och jag tror jag glömde blinkersen på en gång...
Precis, du *tror* det ja :-)
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Annars har iaf vissa BMW motorcyklar en väldigt trevlig funktion som stänger av blinkers efter X antal meter är körda.
Jag vet inte men jag hoppas/antar att antalet meter innan avstängning av blinkers är beroende utav hastigheten.

T.ex. är det kanske 20meter i hastigheter 0-5km/h och 500meter i hastigheter över 200km/h :)

Jag körde bara en sån hoj på två lektioner 2010 så jag noterade inte hur det funkade exakt. Jag tänker iaf bygga en sådan funktion till min hoj och då kommer jag helt klart använda en uC :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag skulle nog välja samma lösning. Dels se till att blinkersknappen är återfjädrande och då bara ger styrsignal till en µC. Denna µC får även pulser från hjulet/rörelsesapparaten och sedan får man klura ut regler för korrekt funktion.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

danielr112 skrev:Fast byter man fil eller liknande så gör du inte direkt några styruppslag... Funkar i regel bara när man står helt stilla.
Ja det är ju lite det som är problemet, om man tänker på det så vrider man styret VÄLDIGT lite när man kör, utan man lutar hojen istället.

Sen är nog ett av problemen att man är så van att blinkersen stängs av automagiskt för att man kör bil, jag kan inte minnas att jag hade problem med det när jag körde moppe, men det händer att man glömmer det på MC. (glömmer man det på hojen med automatik så märker man det när man inte kan föra spaken åt vänster (eller höger) nästa gång, för den står redan där, man får ta den till mittläget och tillbaka igen.)

Tror som sagt dom flesta som har automatik har det på nån slags sträcka-pulser, jag kollade schemat på min 80tals-japan och konstaterade till min förvåning att hastighetsmätaren skapade pulserna, känns något bakvänt :)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det är oftast inte vid filbyte man glömmer att stänga av utan efter att man just stått vid ett rödlyse. När man gör ett filbyte tar det oftast bara ett par sekunder och man har inte så mycket annat att hålla koll på, alltså kommer man ihåg att stänga av blinket "går liksom i ett".

När man står vid ett trafikljus däremot så hinner man börja fundera på annat och när man ska iväg så är det inte helt ovanligt med mötande trafik, gångtrafikanter vid övergångsställe på de väg man svänger mot osv. och det är då lättare att "glömma" bort blinkersen, dessutom så accelererar man ofta och då hörs inte heller blinkersen (ja, blinkersreläet på min MC låter så pass att jag normalt hör det).

Den lösning som hyperion föreslog kan funka, vill man köra på simpel timer så är det ju inte hela världen om blinket stängs av när man står vid rödljus, det hör man och kan starta om timern igen.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

PeterH skrev:Den lösning som hyperion föreslog kan funka, vill man köra på simpel timer så är det ju inte hela världen om blinket stängs av när man står vid rödljus, det hör man och kan starta om timern igen.
Blinkers på de MCn jag haft har inte gett ngt ljud ifrån sig, åtminstone inte hörbart genom motorbuller och hjälm.

Med tillgång till uC kunde man kanske ha en skaksensor och kräva X sekunders ordentlig och någorlunda kontinuerlig skakning innan auto-avstängning?

EDIT: Detekterad skakning skulle alltså göra gällande för uC att man färdas och inte står stilla.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Rent spontant så känns det vettigare att läsa av hastigheten och göra något smart av detta, men annars kan ju en kombo med hastighet/rörelse (gyro?) vara bra. Tyvärr är jag kass på kodning så jag kan bara bistå med heja-rop, men är någon programmeringskunnig sugen att knacka ihop något så är jag intresserad 8)
Skriv svar