Min HP8590A saknar kabeln mellan GPIB-kortet och kontakten i bakkant. Tänkte tillverka en ny med en 24-pol IDC kontakt, flatkabel och en GPIB-lödhona. Är det vits att sätta beads på signalkablarna vid lödhonan. Eller gör de ingen nytta?
GPIB'n funkar, har testat med en lobotomerad IDE-kabel
Tror inte det sitter ngt orginal. Det var bara en tanke jag hade. Ena änden är klämd, andra lödd så det är lätt at sätta en bead på varje signal. Det var närmast för att inte få in EMI i analysatorn.
Oftast du för störningar in i en utrustning så kommer det CM, sätt en ferrite eller så många du har råd med på GPIB-kabeln. lLler låt bli, och gör det när du får problem!.
Det beror ju HUR man sätter ferriten, runt enskilda ledare så blir det drosslar på varje ledning som kommer att begränsa övre gränsfrekvensen.
Runt hela kabeln så kommer signalströmmarna att "motverka" varandra eftersom strömmen går fram och tillbaka.
En störning däremot har inte sin returström genom ferritkärnan så den dämpas.
Sedan blir det konstigt att bara prata om en ferrit, utan att betrakta värdet på denna.
Vilka frekvenser är det du vill dämpa, och hur mycket?
Att använda en godtycklig ferrit utan datablad är som att blanda ihop alla sina motståndsvärden i en låda och bara ta ett
på måfå och tror att det fungerar i alla situationer..
Blir ju också konstigt att sätta dit något då HP inte tycker det behövs.
Är det en verifierad förbättring må det väl vara men i detta fallet verkar det vara som att det inte finns något problem att lösa och då kan man ju klämma dit vad som helst och känna sig nöjd.
Sedan blir det konstigt att bara prata om en ferrit, utan att betrakta värdet på denna.
Vilka frekvenser är det du vill dämpa, och hur mycket?
Inkommande störningar från GPIB-kabeln, HFoch du har alldeles rätt i att det finns olika ferriter.Protte har även en poäng att HP skulle satt dit ngt om det hade behövts, så jag är kanske ute i ogjort väder.