Bitscope Micro

jpalsson

Bitscope Micro

Inlägg av jpalsson »

Hej,

Nån som äger ett Bitscope Micro och kan delge lite erfarenheter ?
Dvs. ett sånt här:
http://se.farnell.com/bitscope/bitscope ... 0-00001422

Rent realistiskt så förstår jag att den har begränsningar, själv har
jag ett 20MHz analogt skåp sen tidigare, vet inte hur den här prylen står sig mot det.
Men, storleken och möjligheten att driva den från en bärbara dator känns lite lockande.
Sen verkar ju både logikanalysator och funktionsgenerator finnas med, så den här prylen verkar ju lite praktisk.

Mvh

/Johan
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Bitscope Micro

Inlägg av TomasL »

Beror ju på vad du skall använda det till.
Den praktiska bandbredden är max 1 MHz. (har inget själv, men kikade på dess data)
jpalsson

Inlägg av jpalsson »

1 MHz ?
Hur fick du ut det ur databladet ?
För mig så räcker i och för sig 1MHz, de signaler jag vill generera och mäta blir inte mer än kanske 20-30 KHz

/Johan
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tja 40MS är inte så mycket, visserligen motsvarar det en analog bandbredd om 20 MHz, MEN det gäller fullständigt repetitiva signaler, dvs inte transienter, data etc, alltså signaler som ändrar sig över tiden.
Troligen blir bandbredden betydligt lägre, men som sagt, det beror på vad du skall använda det till.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

jpalsson skrev:För mig så räcker i och för sig 1MHz, de signaler jag vill generera och mäta blir inte mer än kanske 20-30 KHz
Om det är digitala signaler du vill titta på ("fyrkantsvågor") så behöver du mycket högre bandbredd än den faktiska frekvensen på dina vågor. Se t.ex. Wikipedias mycket snygga förklaring till detta. Det hela handlar om att bandbredden mäts som en sinusvåg, och en fyrkantsvåg är egentligen en oändlig serie av sinusvågor med ökande frekvens.

Jag tror att man brukar säga att för generella vågformer, i praktiken, så behöver man ca 10 ggr så hög samplingshastighet som vågens frekvens.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Och ändras sig vågen över tiden, ännu högre sampling.
Hyffsade skop ligger väl på typ 2GS eller högre för 100 MHz, då kan man ändå inte fånga transienter mm. (till det behöver man ett snabbt analogt minnesskop).
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Man kan väl alltid fånga transienter som inte är kortare än en samplingsperiod?

Sen undrar jag om du pratar om det som i.a.f. Tektronix kallar Equivalent Time Sampling (ETS) när du säger att man behöver ännu högre sampling om vågen ändrar sig? Med ETS kan man "emulera" (fuska sig till) en högre samplingshastighet än vad oscilloskopet egentligen klarar av, men bara om vågen är repetitiv, utan transienter m.m.

Regeln med 10x högre samplingshastighet gäller så vitt jag förstår utan ETS. Med ETS så lindras det kravet (men vågen måste vara repetitiv).

Rigols oscilloskop ligger på 2 GSa/s för 300 MHz, 4 GSa/s för 500 MHz och 5 GSa/s för 1 GHz.
Keysights (f.d. Agilents) ligger på 2 GSa/s för 200 MHz (2000 X-serien), 4 GSa/s för 500 MHz (3000 X-serien), och 5 GSa/s för 1,5 GHz (4000 X-serien).

Så 10x är nog ett bra riktmärke.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Förvisso, men man måste vara medveten om de digitala skopens begränsningar.
H.O

Inlägg av H.O »

Intressant läsning för den som vill fördjupa sig: http://cp.literature.agilent.com/litweb ... 5732EN.pdf
jpalsson

Inlägg av jpalsson »

Tack för alla jättebra svar !

Inser att jag borde kunnat det här, det är ju
egentligen grundläggande teorier.

Jag kommer ju också på att det här har jag ju sett exempel
på i samband med att jag testade en Fluke Scopemeter en gång.
Vet inte riktigt vad vad det klarade (mitten av 90-talet), men
jag kommer ihåg att kurvformen blev sämre och sämre ju
högre frekvens man matade på.
I jämförelse med ett analogt skåp så var det väldigt stor skillnad.

/Johan
Skriv svar