Urladdningsskydd blybatteri?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Guldancistrus

Urladdningsskydd blybatteri?

Inlägg av Guldancistrus »

Hej!
Jag håller på att bygga en bergsprängare som ska drivas av ett blybatteri. Jag har köpt detta batteri: http://www.kjell.com/sortiment/el/batte ... 2ah-p32712 och en laddare.
Jag har läst att blybatterier som de flesta andra batterier tar skada av att laddas ur för mycket och därför tänkte jag att det kunde vara bra att ha någon typ av urladdningsskydd son stänger av strömmen när spänningen blir för låg.

Jag hittade detta på Biltemas hemsida: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... ydd-38245/ och ett liknande på Jula. Enligt den här sidan: http://www.kennethshem.se/laddablybatt.htm så är det 0% kvar av batteriet vid 11,92 volt och batteriskyddet från Biltema stryper vid ca11.2 volt.
Det borde väl betyda att jag får ut det mesta av batteriets kapacitet innan den slår av?

Tror ni att det är en bra ide att använda ett sådant batteriskydd som jag länkade till, eller finns det någon bättre lösning? Jag vill kunna använda så mycket kapacitet som möjligt utan att riskera batteriet går sönder.

/Oscar
Användarvisningsbild
olalofberg

Re: Urladdningsskydd blybatteri?

Inlägg av olalofberg »

Jag tycker det låter som ett billigt djupurladdningsskydd (även om prylen och sidan du länkade har delade meningar om när det ska brytas). Har dock sett de som bryter neråt 10.5V så jag tror inte det ska vara nån fara där.
Klarar du dig på 12V 10A då? En riktigt fet festarstereo kanske drar mer än 10A i peakarna...
undrar hur känsligt ett sånt där skydd är för lite högre strömmar än märkningen.
Men det kanske inte är så stor stereo med det där batteriet (även om det kortsiktigt borde vara god för mer än 10A)?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Guldancistrus skrev:

Jag hittade detta på Biltemas hemsida: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... ydd-38245/ och ett liknande på Jula. Enligt den här sidan: http://www.kennethshem.se/laddablybatt.htm så är det 0% kvar av batteriet vid 11,92 volt och batteriskyddet från Biltema stryper vid ca11.2 volt.
Det borde väl betyda att jag får ut det mesta av batteriets kapacitet innan den slår av?

/Oscar
det handlar ganska mycket om hur länge det är under 50% kemisk laddninsgrad då sulfatiseringen tar fart.

En ganska vanlig brytspänning är 10.8 Volt vid en urladdningstakt på 20 timmars urladdning - men man skall ha i minnet att djupurladdning kan ske vid allt högre slutspänning ju mindre ström/längre urladdningstid man har innan det laddas igen, men är urladdning inom 20 timmar och det laddas fort efter detta (inom 24 timmar) så kan man ligga 10.8 - 11 Volt brytspänning - en viktig sak är att det finns en hysteres så att när spänningen stiger för att lasten försvann - inte återaktivera brytaren igen förrän spänningen är kanske uppemot 12.5 Volt, annars kommer det klappra och slå på och på under en tid innan spänningen är tillräckligt låg.

Om det hamnar drifttider på flera dagar till veckor så skall aldrig batteriets laddningsgrad gå under 50% eller kring 12.5 Volt i vilospänning för en AGM telecom-batteri då spänning under detta så är sulfatiseringen påskyndad.
Användarvisningsbild
Guldancistrus

Inlägg av Guldancistrus »

Tack för svar! :)
Förstärkaren kommer inte dra mer än 3 ampere, så det ska inte vara något problem.
Jag funderar på om jag inte skulle kunna bygga en egen brytkrets med antingen en komparator, eller arduino.
Går det att lösa med en komparator?

Jag ska åka på läger nu på sportlovet och då ska jag använda bergsprängaren.

Blir batteriet dåligt av att laddas upp i intervaller? Jag vill inte ladda det utan uppsikt och jag kommer inte hinner ladda färdigt det i ett svep utan måste ladda det flera gånger under dagarna.

Går det bra att ha laddaren ansluten samtidigt som batteriet används?
xxargs

Inlägg av xxargs »

om du använder en modern elektronisk styrd laddare som CTEK mfl. olika tillverkare så kan du ladda och använda samtidigt - somliga kan man ställa in för fast spänning 13.8 Volt istället för automatikladdning enligt program och är ett lämpligt läge att använda parallellt med batteri och samtidig användning.

Den typen av laddare behöver man inte konstant övervaka utan kan vara inkopplad över natten utan bevakning utan att det skulle vara någon fara eller att batteriet skulle bli överladdad.

Läs bruksanvisningen noga för de laddare du tittar (många kan laddas ned i förväg) och funderar på och se vilka laddningsmoder dessa har.

då du inte kommer ha något jättebatteri över 80 Ah så duger en laddare som kan ge 3-3.6 Ampere.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Blybatterier har fördelen att de är relativt billiga. Men till deras nackdel hör att man kan inte ladda ur dem till mer än ca 50% sedan börjar de ta skada och bli försämrade. Kanske inte spelar så stor roll om man bara ska köra nått år, men ändå.
Lite senare i vår tänkte jag fixa lite med campingström, men jag tänkte skaffa ett litiumjärnfosfatbatteri närmare bestämt det här. Det är lättare än ett blybatteri, och går att ladda ur nästan helt. De 20Ah som batteriet har motsvarar nästan ett blybatteri på 40Ah pga det jag skrev ovan, plus att batteriet är betydligt lättare. Det går att ladda det hjälpligt med en vanlig blybatteri-laddare (fast bäst är naturligtvis en för batteritypen avsedd laddare).
Några nackdelar med litiumjärnfosfat? Jepp. De är dyrare.
Skriv svar