Lasermic.
Jag har byggt och grejat med sådana för 10 år sen.
En ir laserdiod lt022 och en mottagarmodul med en 741a o 386af amp , alltså en enkel am mottagare - ljusstyrka till ljud.
En fotodiod som sensor
Mottagaren försågs med kamera objektiv och sändaren med vanlig kollimeringsoptik
Rikta man den mot fönster kunde man i prototypstadiet höra tydligt i högtalaren när man knacka på glaset , eller tryckte på det kraftigt - häftigt.
Lade man folie över en högtalare kunde man lyssna på den.
Mottagaren var för övrigt ganska kul leksak för den var extremt känslig.
Svepte man den över stjärnhimlen knastra det, rikta man den en korsning där det kom bilar så knastra det också i takt med lampor.
När en bil blinkande så hördes detta också.
En sterainljus lät som en mindre storm.
En ir laserdiod lt022 och en mottagarmodul med en 741a o 386af amp , alltså en enkel am mottagare - ljusstyrka till ljud.
En fotodiod som sensor
Mottagaren försågs med kamera objektiv och sändaren med vanlig kollimeringsoptik
Rikta man den mot fönster kunde man i prototypstadiet höra tydligt i högtalaren när man knacka på glaset , eller tryckte på det kraftigt - häftigt.
Lade man folie över en högtalare kunde man lyssna på den.
Mottagaren var för övrigt ganska kul leksak för den var extremt känslig.
Svepte man den över stjärnhimlen knastra det, rikta man den en korsning där det kom bilar så knastra det också i takt med lampor.
När en bil blinkande så hördes detta också.
En sterainljus lät som en mindre storm.
som jag förstår det så finns det flera varianter på dessa. En variant är att skicka strålen i 45 grader mot en ruta tex och sedan ta emot den med 45 graders vinkel i speglad form. sen kan man också skicka strålen 0 grader och ta emot i noll grader också och då använda sig av en strålningsdelare.
den sistnämnda verkar ju helt klart enklast. så det blir nog den jag försöker mig på.
den sistnämnda verkar ju helt klart enklast. så det blir nog den jag försöker mig på.
Tron:Du kan skicka ljuset i vilken vinkel som helst utfallsvinkeln blir ju samma som infallsvinkeln. Man kan ju göra som i länken och ha flyttbar mottagare/sändare. Att räkna ut avståndet är det viktiga sen får man ha en tabell eller räknare till hands om man är på fältet.
Detta särskilt om man inte har synligt laserljus som jag antar att man har vid riktig avlyssning (osynligt ljus alltså). Annars får man ju en röd/grön punkt där man avlyssnar(och på väggen innanför). Men osynlig laser kan även den skada ögat
Detta särskilt om man inte har synligt laserljus som jag antar att man har vid riktig avlyssning (osynligt ljus alltså). Annars får man ju en röd/grön punkt där man avlyssnar(och på väggen innanför). Men osynlig laser kan även den skada ögat

Hej
Tron: Är tanken att du ska lyssna på folk eller bygga en mick för att spela in musik?
En variant på lasermick byggde en god vän till min syster.
Han tog en laser som var riktad mot en uppspänd folie.
Efter att strålen träffat folien fortsatte den mot ett CCD chips som med hjälp av en DSP översatte strålen till en ljudsignal.
Han fick goda resultat vill jag minnas men det tog tid att få till det.
Ett annat sätt som jag lurat på att bygga själv en vacker dag är att ersätta CCD chipset med ett rör
från en videokamera och på så vis få en analog signal istället.
Den behöver säkert också bearbetas på något sätt.
Tanken var att rören ger en mjukare signal än ett CCD chips som innehåller fasta celler.
Men om det funkar i verkligheten återstår att se.
/Hampus
Tron: Är tanken att du ska lyssna på folk eller bygga en mick för att spela in musik?
En variant på lasermick byggde en god vän till min syster.
Han tog en laser som var riktad mot en uppspänd folie.
Efter att strålen träffat folien fortsatte den mot ett CCD chips som med hjälp av en DSP översatte strålen till en ljudsignal.
Han fick goda resultat vill jag minnas men det tog tid att få till det.
Ett annat sätt som jag lurat på att bygga själv en vacker dag är att ersätta CCD chipset med ett rör
från en videokamera och på så vis få en analog signal istället.
Den behöver säkert också bearbetas på något sätt.
Tanken var att rören ger en mjukare signal än ett CCD chips som innehåller fasta celler.
Men om det funkar i verkligheten återstår att se.
/Hampus