Parallella lytar med 100nF

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Parallella lytar med 100nF

Inlägg av Spisblinkaren »

MiaM skrev:Hur ser kalkylen ut när kondingarna suttit på plats i 30 år?

Är det verkligen alltid en bra idé att byta halvtorra elektrolyter istället för att parallellkoppla plastkondingar?
Det här är tredje gången jag försöker författa ett vettigt svar på denna rätt korkade fråga ;)

Se på glättning, t.ex.

Lyten "halvtorkar" (dvs tappar en del av sin kapacitans).

Lyten är vanligtvis på mF, plasten kanske max uF.

Vad har du kvar vid uttorkandet, jo uF.

Vad händer med ripplet/brummet då?

Jo, det hörs störande mycket.

Ett annat exempel är signalkondingar.

Vad händer med brytfrekvensen när lyten torkar ut då?

Jo, den försvinner ut i periferin.

Den enda kapacitans som består är den (parallellade) mini-plasten.

Och, vad hjälper det?

MVH/Roger
PS
Jag börjar bli full nu :D
E Kafeman
Inlägg: 3604
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Parallella lytar med 100nF

Inlägg av E Kafeman »

sen gissar jag att RL (Return Loss?) är samma som S11
Det är rätt. Return Loss beskriver hur mycket av ivägskickad signal som reflekteras tillbaka till källan. Ävern VSWR beskriver samma sak.
Observera att enheten är angiven som [-dB], dvs negativt dB och värdena är angivna som negativa tal.
Detta för att en negativ loss är en förstärkning, och någon förstärkning finns inte i systemet, så därav den negativa basenheten.
Värdena är även angivna relativt en systemimpedans som antas vara rent resistivt 50 Ohm och ingen reaktans.
Borde kanske vara utskrivet på diagrammen, men VSWR och RL är relativt 50 Ohm. Ofta underförstått när man inte skriver annat.
Förklara gärna vad du menar med självresonansen och hur du tycker den borde ha ökat.
Kurvorna visar reaktans relativt frekvensplanet. En annan vanlig typ av diagram i dessa sammanhang är Smith-diagram som visar Resistans relativt reaktans vilket är ger en bättre förståelse för hela impedansen, men där är å andra sidan inte frekvensplanet normerat, dvs den har ingen egen axel. Fördelen med Smith-diagram är att det är enklare att förstå vad som händer om t.ex. kopplar två impedanser parallellt, det blir typ vektor-matematik.
Den keramiska kondensatorn och elektrolyten parallellkopplade skapar en impedans-vektor som är ett rent resultat av de enskilda vektorerna. Dvs när resp. kondensator är uppmätt med både resistans och reaktans så hade inte sista mätningen behövts göras, det hade gått räkna ut baserat på tidigare mätning, genom att parallell-koppla vektor-värdena. I ett Smith-diagram ser resultatet mindre överraskande ut.
Även skiftning från kapacitiv till induktiv reaktans ser dramatisk ut, men i ett Smith-diagram är det en bara att vektorn förflyttar sej marginellt från undre halvan av diagrammet, till den övre halvan.

Syftet med en kondensator som sitter kopplat på DC-linan i en LF-förstärkare är att hålla spänningen stabil inom ett önskat intervall, typ +/- 100mV eller vad man nu har som krav.
Det som kan orsaka avvikelse är typiskt och förenklat brum resp rippel. Brum kommer från nätaggregatet och rippel orsakas av aktiva elektroniken som förbrukar ström i varieande takt pga av amplitudvariationer av insignal och brus.
Om man antar att kondensatorn i ett kort dynamiskt förlopp inte är kopplad till nätaggregatet, då måste den ensam svara för strömförsörjning av de elektroniska kretsarna. Det är så man brukar betrakta systemet när man analyserar kortare frekvensförlopp än vad nätaggregatet via induktiva ledningar hinner fylla kondensatorn bakifrån.
Om vi antar att kondensatorn stabiliserar en OP, vad kan orsaka att ripplet kommer gå utanför tänkt spec, 100mV? Det är lastberoende och OP'n drar olika med ström beroende på signal-amplitud och den last OP'n i sin tur ska driva.
Äve relativ små OP-laster kan orsaka ripple i strömmen och ripplet ökar av två anledning för en konstant last, det är vid låga signal-frekvenser, kondensatorn är ju spänningströg men är lastfrekvensen låg så börjar ripplet bli märkbart. Det andra som kan öka ripplet är beroende på utsignalens amplitud. Större spänningssving kräver mer ström. Detta gäller även internt i en CMOS-OP, det är större interna kapacitiva laster som ska övervinnas. Förstärkare som ska vara linjära upp till t.ex. 20kHz men ändå leverera hög förstärkning kräver högre interna strömmar. För att hålla strömmarna rimliga är oftast de reltiva kapacitanser, gate-kapacitanser designade för att vara så små som möjligt.
Då det alltid tar en viss tid att överföra en laddningsnivå intern från en transistor till en annan, uppstår ett fasfel. Detta är kritiskt i OP som jobbar med återkoppling. Blir summan fasfel mer än 180 grader vid gain över 1, uppstår självsvängning. Länt innan situationen med självsvängning uppstår kan man istället få fenomen typ ringning överlagrat på utsignalen. I synnerhet om lasten är lite induktiv. Högt IM vid låga frekvenser är typiskt problem i sådana kretsar.
För att motverka detta måste kretsen hållas stabil. Ju snabbare krets(högre effektbandbredd) ju större krav ställer det på t.ex. att avkopplingen är stabil även på högre frekvenser än 20 kHz. Egentligen är det inte frekvens utan spänningsderivatan som är intressant.

ESR är både positivt och negativt. ESR medverkar till att hålla ned Q-värdet så att resonans-polerna blir mindre kritiska, vilket kan minska risk för ringning på specifika frekvenser. De medverkar även som försämrare av ripplet.
Antag att OP'ns max dV/dI är uppmätt eller beräknat som en dynamisk resistans. När denna resistans är lika med resistansen i form av ESR kommer halva matningsspänningen förloras över kondensatorn resistans. Antag att DC är 10V och max accepterat rippel är 100mV vilket är en kvot 1:100. Då måste även ESR vara max en hundradel av OP:ns max dV/dI oräknat evt rippel som åstadkomms pga av att kondensatorn laddning förändras.
Ska man inte skapa onödigt hög IM i det hörbara området bör alltså avkopplingen vara anpassad efter den valda effektbandbredden. Ett komplimenterande sätt att att avkoppla är att även avkoppla OP'n signalutgång med kondenstor som är anpassad för dessa högfrekventa produkter. Det ser man ofta som RC-snubbers på utgången.

Som mina mätningar visade, var elektrolyten slut över 300kHz som kondensator. Även slöa OP-kretsar för LF-ändamål har ofta unity gain uppåt MHz-området. Att då inte avkoppla motsvarande designad effektbandbred plus god marginal, är inget annat än dålig design och leder förmodligen till usel ljudkvalitet.
Med lite otur är det uppenbart att en avkoppling som uppträder som en induktans i serie med en OP är att lägga grunden till en enkel oscillator.

Kod: Markera allt

Och vi har redan konstaterat att parallell plast inom AF är meningslös.
Reserverar mej mot "vi", det finns ingen designer med lite vett som får för sej att använda avkoppling som inte är designad för vald effektbandbredd.
Hur långsamma signaler komponenten sedan ska hantera är underordnat.
Genom att begränsa sin konstruktion till att enbart hantera små signaler vid lågt gain och välja OP-kretsar som på olika sätt undertrycker rippel på matningsspänningen kan det ändå fungera hyggligt med bristande avkoppling, men inget som hör hemma i god design.
Vissa OP har även möjlighet att begränsa max slevrate via därfär avsedda yttre pinnar. Även OP där designbladet föreskriver yttre R/C-snubber som komplement är inte helt ovanligt.

Mer om spänningsrippel på DC matningen finns här.
Det är skrivet av en relativt känd LF-guru, Kendall Castor-Perry, som nu jobbar på Cypress Semi.
Ett citat från denna länk: "Op-amps must have power supply rejection behaviour that tracks their open-loop gain,"
Det är gain , inte frekvens, men läs gärna för att förstå innebörden.
Användarvisningsbild
Ronny
Inlägg: 335
Blev medlem: 2 juni 2008, 23:10:22
Ort: Göteborg

Re: Parallella lytar med 100nF

Inlägg av Ronny »

Ytterligare information om kondensatorer vid RF- och mikrovågsfrekvenser:
Capacitors in Broadband Applications - American Technical Ceramics

-------------
Off topic angående resistorer.
Här finns information och exempel på hur resistorer av olika typer och kåpstorlekar beter sig som funktion av frekvens:
Resistors in Microwave Applications
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Parallella lytar med 100nF

Inlägg av MiaM »

rogerk8 skrev:
MiaM skrev:Hur ser kalkylen ut när kondingarna suttit på plats i 30 år?

Är det verkligen alltid en bra idé att byta halvtorra elektrolyter istället för att parallellkoppla plastkondingar?
Det här är tredje gången jag försöker författa ett vettigt svar på denna rätt korkade fråga ;)

Se på glättning, t.ex.
Var det inte audiosignalkretsar det gällde?

För t.ex. en utgångskonding för något med linjenivå så har man en elektrolyt för att garantera god frekvensgång vid låga frekvenser vid låg impedans på lasten. I praktiken har man dock oftast klart lindrigare last än vad utgången är specad för och då "räcker" plastkondingen. Den typiskt tunga impedans en linjeutgång ser är ju snarast kapacitans i långa kablar och det problemet påverkar endast diskanten och där räcker plastkondingen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Parallella lytar med 100nF

Inlägg av Spisblinkaren »

För att kunna driva stora kabelkapacitanser krävs låg utgångsimpedans hos linjesteget.

Inget annat.

Dvs "vår" konding har underordnad betydelse.

Om den inte enbart är av plast då förstås (dvs stor :D).

Annars pekar mina beräkningar på att plasten bör vara minst 1% av lyten för att spela nämnvärd roll (ungefär samma ESR).

MVH/Roger
PS
Jag ber om ursäkt för senast.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Parallella lytar med 100nF

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack E Kafeman för ditt långa och trevliga inlägg.

Dock tycker jag att OP-konceptet för AF mest är slapp design.

Det påminner lite om Windows 8 dvs "everything at once".

För vem har sagt att man behöver t.ex 1.8 Miljoner gånger i förstärkning (OP27)?

Speciellt ointressant blir det ju om man bara önskar förstärka över 100 gånger och trots 8MHz i GBW bara får 80kHz kvar.

Och när fasvridningen internt ju inte är försumbar och man återkopplar alltihop så tigger man ju om ringningar och/eller oscillationsproblem.

Och vad ska man egentligen med gain-precisionen till när återkopplingen (BF) i vårt fall är hela 85dB?

När behöver man en sån exakt förstärkning (Av=F/(1+BF)~1/B)?

Det är ju löjeväckande!

Likaså tycker jag CMRR/PSRR om typ 100dB är löjeväckande onödigt.

Det är inte speciellt svårt att linjärt reglera ner brum till en icke hörbar nivå (LM317+1000uF på Adj funkar ypperligt).

För vad ska man med mindre till?

Jag tycker att allt man behöver göra är som t.ex jag gjort genom att bygga en mikrofonförstärkare diskret mha endast två kaskadkopplade förstärkarsteg som totalt ger en förstärkning på 225ggr.

Min CMRR är nog \(-\infty\) men vadå, genom klokt val av layout och partvinnade kablar med skärm kommer det här funka hur bra som helst.

En annan jobbig sak med dessa OP är att folk alltid snokar reda vilka man använt, slår i datablad (eller tror sig veta) för att sedan komma med uppmaningen att man borde använt en annan OP alternativt rent ut säger att det där låter inte bra.

Det enda sättet att komma runt det är att bygga diskret.

Älskar man OP-konceptet tillräckligt mycket och vill slippa fördomar så kan man ju sen alltid bygga sig en egen.

Vilket jag faktiskt gjorde till mitt examensarbete.

Och då för att ELFA inte hade en OP som var snabb nog ;)

Så, då fick man skrutit lite.

Men ärligt talat, näst efter rörförstärkare är jag helt såld på diskret analog elektronik.

Det mest komiska av allt är dock att jag inte kan nåt :D

Men skam den som ger sig.

Håller förresten på och läser en bok i ämnet rekommenderad av Er faktiskt, Designing Analog Chips av Hans Camenzind.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Parallella lytar med 100nF

Inlägg av MiaM »

rogerk8 skrev:För att kunna driva stora kabelkapacitanser krävs låg utgångsimpedans hos linjesteget.

Inget annat.

Dvs "vår" konding har underordnad betydelse.
Nja, det är riktigt att utgångsimpedansen behöver vara låg, men det gäller endast vid högre frekvenser. Nere i basen så ger kapacitansen i kabeln inte så stor inverkan.

Plastkondingen kan då hjälpa till att behålla god prestanda över tid eftersom den tar hand om merparten av kabelkapacitansen så att säga.
E Kafeman
Inlägg: 3604
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Parallella lytar med 100nF

Inlägg av E Kafeman »

Camenzind, tyvärr död, men han var en mycket förståndig och underhållande man att lyssna på. Fas-stabilitet tillhör de problem han alltid brottades med i olika försök att förbättra, resp göra kretsar tåliga och mer självstabilserande för avvikelser. Just stabiliteten över stort driftområde och tåligheten mot produktionsavvikelser bidrog till att 555:an blev en storsäljande universal-timer.

Som hobbyist är 1000uF på en LM317 säkert försvarbart ekonomiskt och utrymmesmässigt, men för mej låter det lite väl märkligt.
1000 uF är ju hyggligt stort buffertlager av laddning, men skulle bufferten behövas för att motsvara dina behov av stabil DC-nivå efter en ur max-strömsynpunkt rätt begränsad LM317?
Det måste innebära att du har våldsamt rippel på matningsidan av LM317, som sedan ska låta LM317 pumpa ström mot en stor kondensator 50/100 ggr i sekunden. Det blir stora och närmast pulsade strömmar. Pulsningen gör att LM317 bara nyttjas en del av tiden, vilket ytterligare sänker max genomsnittlig ström som kan levereras.
Det är slugare att buffra upp laddning på matningssidan av LM317 och låta denna sedan leverera ström i jämnare takt till LF-steget, eller vad det nu är som ska drivas. Stora kondensatorer på reglerade sidan behövs möjligen som buffer om det finns enskilda kraftiga kortvariga laster över LM317's strömförmåga, typ ett tungt relä eller liknande, som ska drivas av samma reglerade spänning som en LF-förstärkare. Fast vem vill driva relä via stabilserad DC, som även ska hantera små LF-spänningar?

Storleken på en 1000 uF elyt gör att den inte kan placeras med korta gångvägar nära en LM317, men det är i vart fall måttlig nytta med det.
En LM317 har unity gain i sin reglerloop på ca 5 MHz. Har du kollat hur en 1000uF elyt-kondensator ser ut vid 5MHz? Den är en hygglig stor induktans. Högfrekvent rippel är garanterat.
En mindre elyt har bättre högfrekventa egenskaper, fast den blir flugskits-stor innan den duger till något vid 5 MHz.
LM317 är så pass snabb att den även kan användas som PWM-regulator. I datablad rekommenderas därför tantaler, ej elyter. Värden som rekommendera är 1-10uF nära kretsen. Då det ändå blir rätt långa tillledningar ska man undvika att hamna området låga reaktiva last vid 1-5 MHz då det lätt leder till oscillationer. Den 100uF kondensator jag mätte på tidigare i denna tråden är således olämplig i detta frekvensområdet. Gissa vad 1000uF är vid 5 MHz? Den är i bästa fall inte negativt för kretsens designade funktion om man kompletterar med andra kondensatorer.
Som du ser kan parallella kondensatorer ha ett syfte även för en enkel spänning-regulator, åtminstone om man som mål tänkt designa något välfungerande.
Dock tycker jag att OP-konceptet för AF mest är slapp design.
Tycker det är väl tufft att påstå. Med tanke på att du inte vet varför, så är det synd att då utgå ifrån att ingen annan heller vet varför det ofta är direkt avgörande för design-resultatet att använda både två och tre kondensatorer parallellt.
Visst, fallerar man redan på design av spänningsregulatorn, så spelar det ingen större roll, utan man kan lika gärna välja sopigaste tänkbara OP-kretsar, om de ändå ska drivas på undermålig spänning. Att använda exklusiva kretsar tillför inte mycket om inte resten kan svara upp.

Det är nu så att det ena hänger ihop med det andra vad gäller fasvridning och en OP's interna snabbhet. Vill man ha låg distorsion på låga frekvenser, stabilitet och högt CMRR så gynnas det av låg fasvridning.
Sen är det naturligtvis olika var man sätter sina kvalitetskrav men DC gain/unity gain/effektbandbredd/linjäritet har enkla matematiska samband som man inte som designer kan bortse från. Det är som Ohm's lag, det är lite svårt att designa något som inte följer dess begränsningar så betvivlar att du undkommer samma begränsning.

Har byggt en och annan ljud-förstäkare med diskreta transistorer och 741:or för många år sedan. När man lyckats med eget bygge där det faktiskt kom mer ljud än rök, då var man rätt stolt över "välljudet". Det var närmast en positiv överraskning att det blev ljud alls, då man byggt utan att ha riktig koll. Att det egentligen var rätt miserabelt vad gäller ljudkvaliteten, hade man lätt att överse med.

Bygga motsvarande modern bärbar elektronik med diskreta transistorer går bra men det blir istället en resväska med tillhörande bilbatteri om man vill bygga ett Bluetooth headset, och förmodligen kommer det vara nära omöjligt med hänsyn till de extrema fas-felen som diskreta transistorer medför att ens få ihop (de)modulatorn i BT-radion. Nu väljer man ett färdigt BT-chip, 4*4 mm stort, rymmer tusentals transistorer och inte en enda är onödig, med tanke på prispressen som råder när man designar sådana chip idag.
Att ens tänka att bygga med komplexa konstruktioner med 100.000 diskreta transistorer är i vart fall inte kommersiell gångbart och kräver mycket mer oändliga beräkningar jämfört med att köpa en färdig IC där någon annan gjort beräkningarna.
Ta något enkelt som 555:an, utan att tjuvkika på befintlig design och istället bygga efter eget huvud, vad som krävs för det kan man få en aning om genom att läsa om utvecklingsarbetet Camenzind gjorde. Förmodar att det är det du gör just nu.

Camenzind kände väl till problemen rörande tiden det tar att flytta en laddning från en punkt till en annan (och därmed fasfel), även om avstånden är så korta som de är inuti en OP.
Internt i en CMOS-krets är det i princip så enkelt att mottagaren består av en tillledning (serie-induktans) och en laddningsmottagare (kapacitans) vilket tillsammans skapar en fördröjning.
Genom att göra ledningen kort och transmissionslik (inte lätt med diskreta komponenter), samt göra laddningsmottagaren liten (låg kapacitans) får man ned tids-problemet.
Att det även möjliggör att kretsen som helhet blir snabbare är inte svårt att förstå. Det ligger även i logiken att små laddningsöverföringar kostar mindre energi, kretsen blir strömsnålare (och brusigare!).

Något som jag knåpar ihop som är bärbart i ena örat, som processar ljudet från mikrofonen för att undertrycka eko och vindbrus, paketera det i adresserade digtal strängar samt skicka över det per radio, det kan du säkert bygga med diskreta kretsar, men först blir det att lära sej rätt tung teori, sedan får du ägna hela din livstid och mera till att designa och bygga något som möjligen kan transporteras på en skottkärra och som i vilket fall har sämre prestanda i samtliga del-funktioner.

Du stirrar dej blind på OP-kretsars prestanda i datablad. Det är ofta data angivet openloop eller som gain och offset-spänningar som anges vid DC. Räkna istället baklänges. Bestäm vilket gain och linjäritet och distorsion du behöver för en viss funktion. Räkna om dessa värden till DC och open-loop-krav Då får du lättar att välja en "lagom" bra krets. Samma sak med drivspänning, hur mycket störningar denna vägen ska kretsen klara för att uppfylla dina krav? Ofta när det gäller OP så kan man inte få allt uppfyllt, t.ex. hög linjäritet och lågt egenbrus är lite motsatser till varandra och man får välja en diplomatisk lösning. Eventuellt är inbruset så pass högt att OP'n egenbrus blir oväsentligt, men det är då en fördel om man redan på designstadiet vet detta, och kan istället köpa andra egenskaper för samma peng.
Hur ser designen ut med hänsyn till IM eller dynamik, kommer OP'n nyttjas över stor del av sitt dynamiska utområde, bör designen ta hänsyn till crosstalk är något man bör ha med sej redan när man bläddrar bland kretsarna på ELFA.
Sedan finns så enkla saker som hur stort footprintet är, har kretsen ovanlig benkonfiguration, ytmonteringsbar som gör att man får ett reducerat antal möjliga kretsar som går att använda för en specifik design.

Du är inte ensam om att göra OP i diskret form, vad det nu är. Det finns de som ägnar sin själ åt att bygga bättre än vad färdiga OP's kan erbjuda. Här är en som försöker. OBS att fotot på sidan föreställer Bob Widlar, som designade LM741 (och inte minst LM10, mindre känd men anses unik i design-kretsar).
Länkens Sparkolabs, som säljer egna diskreta OP's, anser tydligen att en OP behöver 140dB gain (100000000000000 ggr) för anständig ljudkvalitet, vilket du anser är bortkastat? Det gör jag också, fast kanske inte på samma grunder.
En ideal OP har oändligt gain, är oändligt snabb, saknar intern fördröjning, inga linjäritets-defekter, brusfri, oändligt låg utimpedans och helst utan egen strömförbrukning. Rail2rail på samtliga pinnar givetvis. Har den också obetydligt footprint och lågt pris, skulle åtminstone valet av OP vara enkelt för mej.
Speciellt ointressant blir det ju om man bara önskar förstärka över 100 gånger och trots 8MHz i GBW bara får 80kHz kvar.
Lyxproblem, har man en krets som ger "onödigt" hög effektbandbredd, nyttjar man det till ytterligare stabilitet, aktiv avrullning av övre gränsfrekvens och minska IM eller undertrycka TDR genom att höja förstärkningen och resistivt dämpa överskottet.
Skjuter man fortfarande över målet med designen väljer man en billigare OP eller är man nöjd med att man för en gångs skull fick lite marginal på en del av konstruktionen.

För att komma tillrätta med instabilitet kan man använda Ohm's lag, fast anpassat för dynamiska olinjära skeenden.
Man vill finna/analysera resonans-polerna för att se om någon av dom kan bidra till instabilitet. Vanligen åskådliggörs detta med Bode och Nyquist-diagram och för riktigt höga frekvenser blir även Smith-diagrammet ett viktigt verktyg.
Sådana analyser gör man även om man designar med diskreta komponenter om man är intresserad av att få ut tänkt prestanda till så låg designkostnad som möjligt. Stirra dej inte blind på en enskild OP's prestanda, sätt in del i en komplett kedja och analysera var den svagaste länken finns, och som lönar sej bästa att åtgärda. Det gäller även det omvända, har din design blivit bättre än designmålet, kolla om du kan hitta en billigare och sämre komponent som du kan ersätta med.
Det är inte ovanligt att man i (kinesisk) konsumentelektronik, efter design kollar om alla parallella avkopplingskondensatorer var nödvändiga. Går en kondensator plocka bort utan allt för stora stabilitetsproblem, gör man det som en kostnadsbesparing,
Nackdelen är att produkten som ny är fungerande, men det finns inga marginaler för de kvarvarande åldrande kondensatorerna som tappar kapacitans med åldern och livlängden kan då bli kort på hela produkten. Vanligtvis strax över garanti-tiden.

Samma sak gäller för din design, även om du har måttliga krav på vad som är acceptabelt resultat, är det sällan fel att ha lite marginal för att tåla att åldras en aning utan att gå utanför spec.
Det mest komiska av allt är dock att jag inte kan nåt
Du kan en hel del, men fundera gärna ett varv extra vad som gör att det t.ex. finns en marknad för OP med "onödigt" bra prestanda.
Hobbymarknaden är inget som styr vad IC-tillverkarna producerar, och de som köper i stora volymer, köper så nära den kravspec som man har föreskriver, inte bättre.
Det är närmast denna kravpec som påverkar vilka kretsar som IC-tillverkarna satsar utvecklingskostnader på för att bli fördelaktigare än konkurrentens kretsar.

Vad gäller analogteknik är kondensatorer och induktanser viktiga byggstenar som man måste ha god koll på för att kunna designa analogt på ett bra sätt.
Ta som exempelvis kondensatorerna, som det finns oändligt många sorter av, därför att olika kondensatorer har brister, som kan kompenseras med andra typer av kondensatorer.
Vill vi ha stor lagringskapacitet försämras andra egenskaper. Rippeltålighet och spänningsberoende kapacitans, samt åldringsegenskaperna är andra problem-områden.
Även induktanserna har motsvarande problem-områden. För kondenstorn ser man en viss ljusning i och med super-kondensatorerna som bygger på att energin lagras i form av läges-energi istället för kemiskt bunden energi för elektrolyt-baserade kondensatorer. Du har säkert sett kondensatorer som man startar bilar med osv. på Youtube, men det finns värre kondenstorer på gång.
Dessa nya super-kondensatorer bygger på elektroder med nano-liknande uppbygnad. Ytterst tunnas lager. Tunna lager i kombination med hög kapacitet gör att det går göra små kondensatorer som fortfarande har hygglig kapacitet.
Det är möjligt att göra kondensatorer som bara är en hundradel i volym för motsvarande en elyt, men med samma kapacitet. Lägg till att ledningarna kan göras kortare än än elyterna samt lägre ESR och vi vinner hög-frekventa egenskaper.
Kanske kommer det i framtiden vara helt onödigt och gammalmodigt att behöva använda flera kondensatorer parallellt för att få bredbandigare egenskaper.
Då får du ta åt dej äran att det var du som först ifrågasatte denna dåliga, kompromissande konstruktionen med parallella kondensatorer.

En rolig grej med dessa kondensatorer är att man faktiskt kan tillverka dessa med relativt enkla medel.
Själva kondensator-tekniken är 150 år gammal, Helmholtz dubbel-lager, och ansågs vara avsomnad utan framtid, men väcktes till liv på nytt i samband med att nya kolstrukturer upptäcktes för några år sedan.
Här är ett exempel på hemgjord kondensator stor som ett halvt spelkort på 66000uF.
I och med att ingen elektrolyt deltar i kemiska process sker ingen åldring och kondensatorerna har högre max-effekt än motsvarande litium batteri-celler pga av dess extremt låga ESR.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Parallella lytar med 100nF

Inlägg av Spisblinkaren »

MiaM skrev:
rogerk8 skrev:För att kunna driva stora kabelkapacitanser krävs låg utgångsimpedans hos linjesteget.

Inget annat.

Dvs "vår" konding har underordnad betydelse.
Nja, det är riktigt att utgångsimpedansen behöver vara låg, men det gäller endast vid högre frekvenser. Nere i basen så ger kapacitansen i kabeln inte så stor inverkan.

Plastkondingen kan då hjälpa till att behålla god prestanda över tid eftersom den tar hand om merparten av kabelkapacitansen så att säga.
Jag förstår nu bättre vad du menar.

Du har ju helt rätt!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Parallella lytar med 100nF

Inlägg av Spisblinkaren »

E Kafeman, jag har aldrig känt mig så hedrad förut!

"Du kan en hel del..."

"Du får ta åt dig äran..."

Du kanske inte tror mig men jag känner nu faktiskt mest för att gråta.

Så jag tänker inte säga nå mer dumheter.

Inte nu i alla fall när känslan är på topp!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Parallella lytar med 100nF

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kommenterar en länk åt gången.

Först "Sparkos Labs".

Jag kände jag förstog 90% vilket var skönt.

Hans åsikt om att man borde använda dubbelpoliga operationsförstärkare för att generera mer gain vid högre frekvenser håller jag dock inte med om.

Man får nämligen precis samma problem med extrema slingförstärkningar.

Genom dubbla poler och än högre open-loop förstärkningar gör man det bara möjligt att använda färre diskreta OP för samma gain & bandbredd.

Men han missar att återkopplingen i sig är den stora boven vad gäller bra ljud.

Tänk dig t.ex att du skickar på en transient på en OP som har en lägre SR än signalen i sig.

Vad händer?

Jo du får kraftiga "skillnadsspikar" på ingången som gör att du faktiskt bör skydda ingången mha dioder.

För mig är det enda sättet att generera bra ljud att använda kaskadkopplade typ CS-steg där motkoppling används mycket sparsamt och då främst för att kompensera för brister i linjäritet hos transistorer och kanske tom utgångstrafo.

Jag vill bestämt hävda att denna mängd av motkoppling, med en sund design, aldrig behöver vara större än 14dB.

Och detta gäller alltså inte bara "superlinjära" trioder då t.ex JFETs försatta i rätt arbetspunkt också är mycket linjära.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Parallella lytar med 100nF

Inlägg av Spisblinkaren »

Om vi skall hålla oss till ämnet så kan man titta på bifogat.

Jag har ramat in de intressanta sakerna med rött.

Trissan/röret matas alltså med B+.

Detta är ett mycket vanligt sätt att ytterligare brumfiltrera rörförstärkare (efter seriös RC/LC-filtrering strax efter likriktarröret).

Utspänningen (Uout) tas alltså ut över både filterkondingen (Ca) och anodmotståndet (Ra) i serie.

Reaktansen hos Ca är löjligt lite vid 100Hz (33uF ger 50 Ohm).

Men säg att den är halvtorr och kass vid 20kHz.

Oberoende av (driv)rör är Ra av storleksordning 10k.

Med andra ord skulle Xc/ESR behöva närma sig 1k för att ens vara i närheten av att påverka Ra och därmed förstärkningen som man f.ö kan skriva

\(Av=-\frac{\mu Ra}{Ra+rp+(\mu+1)Rk}\)

Det är detta jag menar med att parallellkoppling av lytar med plast är fullkomligt onödigt!

Det skall dock kommas ihåg att Zk (Rk//Xck) förstärks my+1 ggr så valet av katodkapacitans är känsligare.

Men optionerna att dels skippa katodavkopplingen helt alternativt använda min kära Edison-bias finns alltid.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 22 februari 2015, 01:40:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Parallella lytar med 100nF

Inlägg av Spisblinkaren »

Den här länken kan vara intressant för alla som tror att bandbredd är allt som gäller:

Gibbs Fenomen

MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 23 februari 2015, 00:17:44, redigerad totalt 1 gång.
E Kafeman
Inlägg: 3604
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Parallella lytar med 100nF

Inlägg av E Kafeman »

En ideal OP ska ha oändligt gain och oändlig bandbredd för minsta egenpåverkan av det som ska förstärkas. Varför inte använda så nära ideala komponenter som det är möjligt, om det inte innebär någon merkostnad på annat sätt?

Filterkondingen i ditt schema sitter där för attt avkoppla såväl låg som hög-frekvent brus och cross-talk på inkommande spänningsmatningen.
Även om störningen är utanför hörbart område stjäl det dynamiskt utrymme och LF-störningar vill man inte heller ha den vägen.
För transistor-steget ska kondensatorn ha tillräckligt låg impedans för att inte orsaka olinjäriteter över använda frekvensutrymmet (LF?), samt buffra så att inte yttre spänningmatningskedjans impedans spelar in på stegets drivförmåga, vilket annars leder till frekvens-olinjära steg.
Fast är redan DC-matningens stabilitet och renhet tillfredställande så behövs ingen kondensator alls och Rc bortfaller också.
Anledningen att använda kondensatorn är för att man inte har tillräckligt ideal spänningsmatning och icke ideala ledningar för spänningsmatning och jord, men om det behövs mer än en kondensator beror på om man tror sej behöva stabilitet och filtrering över större frekvensområde. Ett utmärkt exempel på högfrekvent intermodulation som kan bli hörbart i en mindre bra avkopplad ljudförstärkare är att man kan höra AM-radio eller när kompressorn i kylskåpet startar i högtalaren. Störningarna från dessa källor kommer i huvudsak i MHz-området och trots att störningen i sej kan ha liten uppmätt amplitud på spänningsmatningen kan den bli fullt hörbar. Och som sagt i MHz-området är det närmast negativt att dutta dit en enskild elektrolyt.
Visst är det är ok med att använda en elektrolyt som enda avkoppling om det är så kvalitetskravet ser ut för den färdiga konstruktionen, men då får man tåla lite knäpp och ökat brus för utrustning som evt. avlyssnas i en lite störd miljö.
Annat exempel på dålig immunitet mot högfrekventa störningar är att man hör då mobiltelefonen kopplar upp sej mot basen, om man lägger luren i närheten av förstärkaren.
Idag i många kommersiella konstruktioner är det t.ex. vanligt med klass-D slutsteg även för hörlursförstärkare och mobiltelefoner. De arbetar typiskt kring 300kHz med relativt höga ström-pulser och skyddar man inte DC-överlagringen in på LF-steg , radio-steg, PLL mm, från sådan överlagring kan det bli så illa att funktionen inte blir distorderad utan uteblir helt.

Ett rätt extremt exempel är när man blandar analogt ljud och digitala kretsar på samma spänningmatning. Sedessa spänningsspikarna.
Det är störningar i MHz-området, men kan avsevärt sänka ljudkvaliteten på de LF-kretsar som delar spänningsmatning med en sådan krets, om man inte har anpassad avkoppling.
Den här länken kan vara intressant för alla som tror att bandbredd är allt som gäller
Förstår inte vad länken till Gibbs fenomen bidrar med. Gibbs visar att överslängens topp-amplitud på en fyrkantvåg som byggs upp med olika antal sinustoner marginellt beror på antalet summeringar av antalet övertoner. Fenomenet är mer av matematiskt intresse, vanliga icke-ideala digitala kretsar har andra mer viktiga egenskaper vad gäller beräkna överslängets storlek, som kan bli långt större i verkligheten, trots begränsad flankbranthet.
Gibbs fenomen är lika relevant till bandbredd som att den ideala kondensatorns kapacitans är inte är relaterad till bandbredd eller ens till frekvens, utan till dV/dI.
Därav följer att kvot-förändring av dV/dI kan åstadkommas genom att amplituden eller frekvensen ändras i ett LF-steg, vilket man kan använda som ett steg i att beräkna och dimensionera för en viss kapacitans-avkoppling av stegets strömförsörjning.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Parallella lytar med 100nF

Inlägg av Spisblinkaren »

E Kafeman, du skriver så otroligt intressant och trevligt!

Jag lär mig saker hela tiden och uppskattar verkligen den tid och energi du tar för att förklara för mig.

Jag kommer läsa precis alla dina länkar när denna tråd dött ut :)

Först vill jag vara än mer lite ovetenskapligt audiophilisk.

Vad jag försöker hävda är att hög motkoppling varken hör hemma inom audio eller är ens nödvändigt.

Föreställ att du bygger en "livfull" förstärkare vars prestanda inte riktigt duger för dig.

Du har då två val.

Antingen bygger du om den.

Eller också motkopplar du den (gjordes tydligen flitigt i början på röreran).

Men vad är det som säger att om du tvingar en förstärkare full av liv till att göra saker den egentligen inte vill skulle ge ett bättre ljud?

Vore det inte vettigare att använda mer linjära komponenter, linjära arbetspunkter, lagom förstärkning, tillräckligt bra frekvens- och fasgång redan från början för att på så sätt minimera tvånget?

För mig är det självklart att detta genererar bättre ljud.

Lika självklart som att Gibbs Fenomen tydligt pekar på att Nyquist-Teoremet (NT) bara delvis hör hemma inom audio.

Dvs, det går inte att återskapa en fyrkantsignal mha en oändligt viktad serie sinustoner utan typ 9% översläng.

Samtidigt kan min, och alla andras, funktionsgeneratorer generera "perfekta" fyrkantsignaler.

Slutsatsen måste således bli att NT inte är hela sanningen.

Nej, ut med OP-amparna och bygg diskret säger jag bara :D

Mer galenskap en annan dag :)

MVH/Roger
Skriv svar