TV-tuner som FM-mottagare?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Loial

TV-tuner som FM-mottagare?

Inlägg av Loial »

Har en liten fundering.
Finns det en möjlighet att använda en standard TV-tuner modul som FM-radiomottagare? har sökt lite men inte hittat nåt matnyttigt.
funderar på att bygga om tuner-delen i en gammal 70-tals stärkare jag har. Gillar chassit i den, men FM-radion är inte nåt vidare.
Funderar på om man kan styra en sådan modul m.h.a. en PIC eller liknande. Eller finns det kanske enklare lösningar på mitt problem?
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Visst går det, MEN, IF på tv-tuners ligger på 38MHz så du måste bygga en blandare som tar ner signalen till 10.7MHz och sedan en stereoavkodare...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

och... fm-mottagare är inte direkt dyra... köp en billig och slakta den och bygg in den i din fina låda - tror att det är smartst..
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Här finns exempel där man bla kan göra en mottagare med en äldre UV916 tuner som går från 45 - 890Mhz i 1Hz steg, kräver förstås en del kretsar runt om. Tror också man kunde göra en frekvensanalysator med någon. Bläddra ner till "TV tuner experiment".

Går kanske att ändra om något så att nyare varianter också kan fungera då dessa UV916 modellerna nog kan vara svåra att få tag på numera.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

hmm samma kille som försökte sälja freqvensräknare här, fråga honnom direkt :)
Skriv svar