Vakuumpump för vakuumbord, billig hack
Vakuumpump för vakuumbord, billig hack
jag köpte ett vakuum bord på ebay för 600kr ink frakt, men hadde ingen pump till den, letade på ebay och på svenska butiker men hittade faan ingenting som var billigt och bra storlek.
Så jag använde mina skrotletarkunskaper på lokala returbilen och plockade upp 2st farthållar pumpar ifrån volvo 740 eller om det var ifrån s60, minns ej exakt.
Testade först med en pump på 15v det fungerade bra men pumpen blev lite väl varm.
så jag byggde en ny med två pumpar som körs på 12v istället. samt med en 1 liters vacuum tank för att motverkade läckage samt för min brytare så jag kan byta fräs ämne snabbt.
Har backventiler och filter och hela kittet
Kostade mig sammalagt för pumpen 300 kr
2 y kopplingar
1 backventil
2 skarv
2 fartkontroll pumpar
1 liter aluminium hållare.
lite slang typ
https://www.youtube.com/watch?v=8dn4n4Bx1pc
Så jag använde mina skrotletarkunskaper på lokala returbilen och plockade upp 2st farthållar pumpar ifrån volvo 740 eller om det var ifrån s60, minns ej exakt.
Testade först med en pump på 15v det fungerade bra men pumpen blev lite väl varm.
så jag byggde en ny med två pumpar som körs på 12v istället. samt med en 1 liters vacuum tank för att motverkade läckage samt för min brytare så jag kan byta fräs ämne snabbt.
Har backventiler och filter och hela kittet
Kostade mig sammalagt för pumpen 300 kr
2 y kopplingar
1 backventil
2 skarv
2 fartkontroll pumpar
1 liter aluminium hållare.
lite slang typ
https://www.youtube.com/watch?v=8dn4n4Bx1pc
Re: Vakuumpump för vakuumbord, billig hack
Ser jättebra ut, får kanske sno den idén till framtida vakuumbehov.
Re: Vakuumpump för vakuumbord, billig hack
Vilken funktion fyller fartkontroll pumpar i en bil?
-
- Inlägg: 8218
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Re: Vakuumpump för vakuumbord, billig hack
I halvgamla bilar så jobbar fartkontrollen via ett vakuumservo på gasvajern.
Om man har en turbo eller en diesel så finns det inget vakuum tillgängligt...
Men är det inte så att alla turbo och dieselbilar av denna generation har en vakuumpump för bromsservot?
Om man har en turbo eller en diesel så finns det inget vakuum tillgängligt...
Men är det inte så att alla turbo och dieselbilar av denna generation har en vakuumpump för bromsservot?
-
- Inlägg: 8054
- Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
- Ort: Alvesta, Småland
Re: Vakuumpump för vakuumbord, billig hack
Alla dieselbilar har i regel en extra pump. Antingen driven av veven via rem eller som kan ses här elektrisk.
När det gäller turbobilar (bensin) så har inte alla en extra pump.
Farthållare har ofta en egen liten pump.
Har byggt lite blandade atraktorer med dieselmotorer och framförallt på de som var byggda med 4wd och liknande så satte vi alltid en pump driven av veven och dom sög riktigt bra på lite varv. En sådan kan ju vara nåt att fundera på med hmm...Borde ge ganska mycket mera än de från farthållarna.
När det gäller turbobilar (bensin) så har inte alla en extra pump.
Farthållare har ofta en egen liten pump.
Har byggt lite blandade atraktorer med dieselmotorer och framförallt på de som var byggda med 4wd och liknande så satte vi alltid en pump driven av veven och dom sög riktigt bra på lite varv. En sådan kan ju vara nåt att fundera på med hmm...Borde ge ganska mycket mera än de från farthållarna.
Re: Vakuumpump för vakuumbord, billig hack
Min 740 Turbo har åtminstone ingen vacuumpump till bromsservot (däremot en till farthållaren), servot innehåller ju en viss volym "tomhet" som tydligen räcker.
Men en liten kul detalj är att värmeanläggningen också är vacumstyrd med vacuum från insuget. Då sitter såklart en backventil och en liten vacuumklocka så att luftflödet hamnar rätt även vid acceleration. Men om backventilen går sönder märker man hur luftflödet genom instrumentpanelen stryps i uppförsbackar
Men en liten kul detalj är att värmeanläggningen också är vacumstyrd med vacuum från insuget. Då sitter såklart en backventil och en liten vacuumklocka så att luftflödet hamnar rätt även vid acceleration. Men om backventilen går sönder märker man hur luftflödet genom instrumentpanelen stryps i uppförsbackar
Re: Vakuumpump för vakuumbord, billig hack
Dilemmat jag har märkt med andra pumpar i bilar iallafall dom jag har tittat upp är vacuum pumparna oftast mekaniska och inte elektriska som farthållarpumparna är
-
- Inlägg: 8054
- Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
- Ort: Alvesta, Småland
Re: Vakuumpump för vakuumbord, billig hack
Japp. Det är i regel bara för farthållare som dom är elektriska men å andra sidan är kapaciteten på den elektriska vs den mekaniska ganska stor.
- Retroperra
- Inlägg: 728
- Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Vakuumpump för vakuumbord, billig hack
har ingen ljudmätare, men låter mindre än själva fräsen iallaflal
på 15volt så lät det för mycket. men med två pumpar på 12v så är det tåligt
på 15volt så lät det för mycket. men med två pumpar på 12v så är det tåligt
Re: Vakuumpump för vakuumbord, billig hack
Kanske lite halft off-topic, skulle man kunna använda en kompressor för kylskåp som vakumpump?
Sen om någon vet, finns det "vakum brytare" som reglerar när pumparna skall gå och inte precis som i en kompressor?
Fast då reglerat på vakum?
Sen om någon vet, finns det "vakum brytare" som reglerar när pumparna skall gå och inte precis som i en kompressor?
Fast då reglerat på vakum?
Re: Vakuumpump för vakuumbord, billig hack
Tack för tipset! Jag satt precis och funderade på hur jag skulle lösa detta för mitt lilla vakumbord på jobbet! Får fråga min bilintresserade broder om han kan fixa lite skrot!
Re: Vakuumpump för vakuumbord, billig hack
Kompressor pump har jag sätt modelflyg människor använda tidigare men verkar vara dålig drag i dom. Ejektorpump kan vara bra men då ska man ha stark tryckluft för att skapa ett bra vacuum.
Annars titta in på http://returbilen.se/index2.html ta det självskrot <3 bästa som finns
Annars titta in på http://returbilen.se/index2.html ta det självskrot <3 bästa som finns
- Volvo245GLT
- Inlägg: 413
- Blev medlem: 9 januari 2012, 17:11:48
- Ort: Gävleborg
- Kontakt:
Re: Vakuumpump för vakuumbord, billig hack
Ett tips om man letar dessa vakuumpumpar på skroten är att sikta in sig på Volvo 850 och Saab 9000.
Båda dessa modeller från början av 90-talet är i normalfallet välutrustade med "lyx" som farthållare, elfönsterhissar och annat.
Pumpen på 850 sitter lättåtkomlig i motorrummet har jag för mig, på Saab får man lossa plåten mellan huv och vindruta.
Modernare bilar brukar ha elektroniskt gasspjäll, eller elektrisk servo för farthållarfunktionen.
Äldre modeller från främst Volvo har oftast inte så mycket utrustning. Mattor på golvet, tygklädsel (galon var standard annars) och quartz-ur var "lyx" på modellen jag främst intresserar mig för.
Båda dessa modeller från början av 90-talet är i normalfallet välutrustade med "lyx" som farthållare, elfönsterhissar och annat.
Pumpen på 850 sitter lättåtkomlig i motorrummet har jag för mig, på Saab får man lossa plåten mellan huv och vindruta.
Modernare bilar brukar ha elektroniskt gasspjäll, eller elektrisk servo för farthållarfunktionen.
Äldre modeller från främst Volvo har oftast inte så mycket utrustning. Mattor på golvet, tygklädsel (galon var standard annars) och quartz-ur var "lyx" på modellen jag främst intresserar mig för.