Trasig MOSFET-controller?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bos
Kontakt:

Trasig MOSFET-controller?

Inlägg av bos »

Farsan har en gammal parabolmottagare (Nokia Mediamaster 9802s) som gett upp, och han bad mig kolla på den.

Jag kan konstatera att moderkortet är strömlöst och PSU:n ger inga likspänningar ut. Har mätt på switchtransformatorn (strömsatt) och där är alla lindningar i 10mV-intervallet. En högspänningskonding visar 300V. Det sitter en ST P6NB80FP n-kanal powerfet som jag inte vet hur jag ska mäta på, men strax innan den sitter en controller som heter UC3844BN (datablad: http://www.alldatasheet.com/datasheet-p ... 844BN.html).

Jag läser detta datablad och tillverkaren har varit vänlig nog att ha en Vref-pinne som ska ge 4.95-5.05V ut hela tiden. Mäter jag den pinnen ser jag 0.6V. Vcc mäter jag till 14V, så det verkar som att controllern får ström men då den ger fel referens anar jag att det är den som gett upp.

Tänkte sen mäta på utgången på controllern, men direkt när jag kopplade oscilloskop-probens jordkrok till kretskortets jordpunkt så slog verkstans jordfelsbrytare ut. Hur jag ska tolka det vet jag inte.

Det finns inga brännmärken eller något sådant alls på kortet.

Har ingen erfarenhet av såna här saker. Kan det räcka att byta ut UC3844BN mot en ny, eller brukar det vanligtvis vara följdfel av andra komponenter som gett upp?
Tekko

Re: Trasig MOSFET-controller?

Inlägg av Tekko »

Skopets jord är ju kopplad till nätjord, så att koppla till GND på likriktad 230V = fetingkortis.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Var kopplar jag då jordkroken?
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Kör ALLTID oscilloscop på en skyddstrafo(fulltrafo 230-230 VAC).

Kjelle
Användarvisningsbild
olalofberg

Inlägg av olalofberg »

Jag brukar ha en Jord-till-ojord kabel som jag brukar köra skåpet på, och tycker det funkar i de
flesta fall, men det kanske inte räcker fullt ut? (eller kanske är ful-lösning :? )

Måste man rigga med en 230 till 230 trafo bara för att kunna köra ett skåp utan att behöva oroa sig
för jord-fenomen? (Vet att vi brände nån apparat med skåpet på mitt första jobb utav samma anledning...)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Kjelle skrev:Kör ALLTID oscilloscop på en skyddstrafo(fulltrafo 230-230 VAC).
Egentligen är det väl lämpligare att köra det man mäter på genom skyddstrafo, så får man det flytande i förhållande till nätjord och får ett extra lager skydd emot nätet vilket kan stoppa en och annan dödsrisk.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

olalofberg skrev:Jag brukar ha en Jord-till-ojord kabel som jag brukar köra skåpet på, och tycker det funkar i de
flesta fall, men det kanske inte räcker fullt ut? (eller kanske är ful-lösning :? )

Måste man rigga med en 230 till 230 trafo bara för att kunna köra ett skåp utan att behöva oroa sig
för jord-fenomen? (Vet att vi brände nån apparat med skåpet på mitt första jobb utav samma anledning...)
Det bryter väl i princip emot alla elsäkerhetsregler man kan hitta..
Scopet är inte dubbelisolerat, så plötsligt riskerar du att om något går fel i scopet så kan dess jord bli nätspänningsförande, vilket inte är alls lämpligt särskilt då man gärna ansluter just scopets jord till allt man mäter på och pillar på den konstant. Har du då en jordad apparat nära dig och tar på båda samtidigt så är du förmodligen död.

Ja, scopet på skyddstrafo, eller det du mäter på på skyddstrafo, eller en differentiell probe (alt. differentiell mätning med två kanaler på scopet) är det som gäller för att slippa sådana problem.
svanted

Inlägg av svanted »

så man ska koppla skåpet till skyddstrafo?
men switchnätdelen inte?
då är det 50% chans att jordklämman får 240V när man sätter den på primärsidan nätdelen? beroende på hur man vänder stickproppen....
är det bra det?

det är väl ändå viktigast att mätobjektet har skyddstrafo pch att skåpet är skyddsjordat?
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Jag brukar använda en liten växelriktare (sinus) på 300 W som får mata objekten uppe på bänken, i de fall den räcker till.
Långt ifrån idiotsäkert, men man slipper smaka på nätspänning om t.ex. chassit på en apparat är "live".

Vad gäller felsökningen: Gör nätdelen något försök att starta upp när den får ström? Ger den ifrån sig något högfrekvent pip eller klick, eller är det bara tyst?
Vanliga fel när det gäller primärsidan i sådana agg brukar vara att den stora kondingen är kass, eller switchtransistorn. Fel på denna kan ev. ha skadat IC:n i fråga.
Användarvisningsbild
olalofberg

Inlägg av olalofberg »

Ok, måste tydligen fixa nåt för skåpet... frågan är om en vanlig UPS räcker, skiljer den av tillräckligt?

Jag antar att en vridtrafo inte skiljer av bra nog.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

vridtrafos är vanligen sparkopplade, det ska finnas nån modell avsedd för just heta TV-chassis eller nåt som är fullkopplad men det är väldigt ovanligt tyvärr.

själv har jag ett "TV-oscilloscope" man kan ha vid speciella tillfällen, det är inte jordat alls.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Volvo245GLT skrev:Vad gäller felsökningen: Gör nätdelen något försök att starta upp när den får ström? Ger den ifrån sig något högfrekvent pip eller klick, eller är det bara tyst?
Vanliga fel när det gäller primärsidan i sådana agg brukar vara att den stora kondingen är kass, eller switchtransistorn. Fel på denna kan ev. ha skadat IC:n i fråga.
Angående ljudet vet jag inte, jag är i princip stendöv så jag kan inte avgöra.

Gällande kondingen så visar den 300V på min DMM när jag strömsatt nätdelen. Ska jag löda loss den och mäta kapacitansen?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Angående mosfeten så kan du mäta motståndet mellan benen på den och är den kass så är det väldigt låg resistans mellan några eller alla, de går nämligen oftast i kortslutning när de förstörs.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om du har två hyggligt stora och snarlika vanliga nättrafos så kan du korsbefrukta dem för att få en isoleringstrafo. Koppla ihop båda trafonas sekundärer, anslut 230V in på ena trafons primär så får du ut ca 230V på andra trafons primär.

Det är nog en fördel om de har en gnutta skillnad i specad sekundärspänning, säg t.ex. om du har en som är specad för 24V och en för 22V så matar du in 230V på primären på 24V-trafon och tar ut 230V på primärlidningen på 22V-trafon. Detta kompenserar för trafoförlusterna.

Angående isolertrafo - det är mycket bättre att köra det man mäter på via isolertrafo än att köra oscilloskopet med isolertrafo. Mäter man på nåt med nätspänning så blir ju hela oscilloskopet strömförande - ställ det i så fall på isolerande underlag och med behörigt avstånd från allt annat, och tänk på att t.ex. metall på frontpanelen och ev. metall i proben är strömförande!

I det läget att man mäter på strömförande saker med oscilloskopet så kvittar det ju för övrigt att en fulsladd som kopplar bort jorden bryter mot alla elsäkerhetsregler - oscilloskopet är ju redan så strömförande det kan bli.

OBS att när du löste ut jordfelsbrytaren så kan du ha skadad likriktarbryggan. Nätdelen har ju likritad 230V så det finns inget som är fas eller nolla. Det blir pulserande likspänning istället för sinusväxelspänning om man mäter mellan jord och valfri punkt i nätdelen (efter likriktarbryggan).
svanted

Inlägg av svanted »

jag vidhåller att skåpet ska INTE sitta via en isolertrafo!!!!
det ska vara skyddjordat på vanligt sätt, då märker man att det man sätter jordklämman i är strömförande!
Skriv svar