Audio. "splitta" en line-signal.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jonkers

Audio. "splitta" en line-signal.

Inlägg av jonkers »

Hej alla.

Länge sen jag var här. Kul att forumet fortfarande är aktivt.

Jag håller på att fixa till av-lösningen hemma och undrar om det finns ngt snyggt sätt att "splitta" en linjesignal till 2 identiska signaler. Det är stereosignal jag pratar om så 2 signaler till 4 om man skall vara petig.

Det är alltså en signal från ett ljudkort som ska gå till 2 olika slutsteg som ibland kommer att användas var för sig och ibland samtidigt.

Vore fint om man kunde fixa detta med "standardkomponenter" då jag har en hel del sånt hemma.

Är ganska rudis på den analoga biten av elektronik men detta torde vara ganska basic.

Tack för hjälp och gärna schema.

Puss - jonkers
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Tja, en op, kopplad som spänningsföljare till varje utkanal blir billigt och enkelt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Bara splitta kabeln funkar ju också. Lite fullösning över. Men det funkar.
jonkers

Inlägg av jonkers »

Oj. Tack för snabba svar.

Mja splitta kabeln vill jag ju inte göra då jag tänkte försöka få någon slags kvalite på bygget =).

Det här med op då, du orkar inte knåpa ihop ett litet enkelt schema?. Vilken op ska jag ha? Kanske blir en tur till elfa imorrn då.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Daneis fullösning med att splitta kabeln rakt av kan fungera alldelens utmärkt. Har man otur kan det bli missljud, men jag tycker du ska testa det först innan du bygger något mera "avancerat".
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

jonkers: Vet vilken funktion du är ute efter. I mitt fall har jag kopplat utgången från mixerbordet till ingången på ena förstärkaren. Ut från typ "rec-utgången" på förstärkaren till ingången på nästa förstärkaren.
Fungerar bra. Men om förstärkaren har en volymkontroll för rec-utgången så är det ett bra tips att ställa in så du får samma nivå in på båda förstärkarna.

Använder lösningen i studion med tre ihopkopplade förstärkare där varje har dubbla högtalarutgångar. Har inte märkt någon försämring av signalen. Bara man är noggran med nivåerna så blir det bra.

Billigt är det också. Kräver bara en extra sladd. :)
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Trafosplitt är en annan variant om det ska vara balanserat.
Då slipper du (nästan garanterat) störningar osv.
Fast Daneis förslag funkar utmärkt om förstärkarna ligger på samma nätfas.

/Hampus
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Å andra sidan så kostar en op-koppling under 50 spänn allt som allt, möjligen lite till om man inte har någon passande strömförsörning och vill skippa avkopplingskondingar. Har för mig att kjell o co har riktigt små dubbelspännings trafos för att bygga en passande strömförsörning. Jag kan rita ett schema om du vill?!
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Allvarligt talat... Tänk till lite nu!

Sannolikheten att du skall få BÄTTRE kvalitet på ljudet om du bygger en OP-förstärkar-split än om du använder en vanlig Y-kabel är ju absolut INGEN!

Ingångarna på ljudutrustning är ju ganska högohmiga. Alltså påverkas ljudet minimalt av en split. Inte ens nivån påverkas nämnvärt. Iaf om utrustningen är av hyffsad kvalitet. (och påverkas ljudet mot all förmodan så är det för att utrustningen är skit, inte för att du splittar och med så dålig utrustning så spelar ju påverkan från splitten ändå ingen roll!!! ;-)

Det finns ju däremot 100 saker som kan påverka ljudet negarivt i en förstärkarkoppling. Kretsdesign, värden på komponenter, kvalitet på komponenterna, störningar från nätdelen är bara några. Dessutom slipper du ju inte ens risken för jordslingor och liknande om du kör med OP-förstärkare!

Ett typiskt fall för KISS regeln! (Keep It Simple Stupid!)

//B1n4ry
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Risken för en OP-spänningsföljar spitter matad av en egen psu skulle försämra signalen är rätt obefintlig.... Men kan hålla med om att det inte är helt nödvändigt för det mesta.

En linjedrivare för LF-signaler är något som man lätt konstruerar så att det kan bli väldigt nära perfekt, och risken för jordslingor om du kopplar ihop två slutsteg med samma oballanserade signal är VÄLDIGT stor. Rita upp ett jordschema och fundera....
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Bengt-re: Jag håller med om att risken för jordslinga är stor, men om det är obalanderat eller balanserat spelar väl i stort sett ingen roll alls i det läget? Jordslinga blir det likt förbannat. Oavsett OP eller Y. För att slippa jordslingan är det trafosplitt som gäller. Dock brukar man kanske inte ha så långa kablar i sin hemmabioanläggning så att jordslingan blir ett problem.

Men som jag sa tidigare. Det är större risk att det blir sämre ljud om man bygger en egen op-split än om man bara använder ett Y.

I professionella audiosammanhang (som jag jobbar med) så splittar man rakt av med y- (=parallell-) kopplingar hela tiden utan att för den skull försämra ljudet. OP-förstärkare behövs bara om du vill splitta till väldigt många destinationer, eller om du har lååååånga kablar. I en hemmabio gäller som sagt KISS. Keep it Simple.

//B1n4ry
saddox
Kontakt:

Inlägg av saddox »

Mitt ljudkort(SB Live) har "rear" och "front" stereoutgångar. Dessa kan användas till sourround, men även och för att köra ut exakt samma ljud i båda utgångarna. Det borde vara det enklaste ifall du har liknande ljudkort.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om amn kör ballanserat så kan du slippa jordslingorna helt. Jorden används inte i signalen. Så om det är jordslingor så stör de inte. Och du kan klippa jorden om du vill bli av med dom.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

linjetrafo är bra, men tillför alltid risken för dist eller risken att det blir filtereffekt - inget som inte går att hantera, men ändå en risk.
Skriv svar