24v laddare med 8pins xlr kontakt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ElNormano

24v laddare med 8pins xlr kontakt

Inlägg av ElNormano »

Hej.

Jag ska installera om windows på en dator som sitter i en skogsmaskin, för att slippa sitta i maskinen en hel dag så tänkte jag om det går att köpa/tillverka en 24v laddare (typ som till en bärbar dator)

Har googlat lite på strömkontakten och kommit fram till att den heter xlr, rätta mig om jag har fel.

Någon som har nått tips?

Har mätt fram 24v på pinnen i mitten och 24v på pinnen som sitter "klockan 11" alltså nr3

Tack på förhand!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pucco

Re: 24v laddare med 8pins xlr kontakt

Inlägg av Pucco »

Det där är inte XLR. Jag tror det är en 8 polig DIN (DIN45326 pinout), möjligen Binder serie 680. http://www.farnell.com/datasheets/19201.pdf
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

(Tillägg: jag skrev detta innan jag sett att Pucco redan nämnt DIN-kontakt)

Det där ser ut som en 8-polig DIN-kontakt.

OBS att det finns två varianter på 8-poliga DIN-kontakter. På den du har så sitter pinne 1-7 i en snygg delcirkel. Den andra varianten har "nerhäng" på pin 6 samt 7 (de som sitter på var sida av "klacken").

http://sv.wikipedia.org/wiki/DIN-kontakt

Det verkar som att just den kontakt du behöver heter DIN 45326 medan den 8-poliga som är fel saknar DIN-nummer.

XLR finns bara med upp till 7 pinnar. Det finns en 8-polig "mikrofonkontakt" (förekommer på t.ex. radiogrejer) men där är pinnarna i cirkeln symetriskt placerade med samma vinkel mellan varje stift (alltså inget extra mellanrum vid "klacken").

Det är svårt att se på din bild om det finns någon låsning eller inte - men om så är fallet så kan du strunta i den om du bara ska ha för anslutning medan du har datorn lös inomhus. Det bör fungera även med en kontakt utan låsning.
ElNormano

Inlägg av ElNormano »

Stort tack till er båda!
Skriv svar