Stinkande LED

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Wedge

Stinkande LED

Inlägg av Wedge »

Fick hem lite Kinagrejor att leka med (om jag nu får tid nån gång).
Bland annat några LED-lister, förpackade i påsar som skyddar mot ESD och fukt (enligt texten på påsen).
Jag tror ju förstås att påsen är till för att bevara stanken. Phoh! Nya manicker (TV, dator etc) luktar ofta på ett speciellt sätt, det är visst flamskyddsmedel i plasten eller nåt. Tänk er sån lukt gånger tre, med ett rejält stänk bensin.
LED-listen är upprullad på en tunn plastbobbin, men den kan väl ändå inte stinka så kolossalt. Återstår silikonhinnan för vattentätning på LED-remsan, annars vette 17... varför stinker det så??
Nerre

Re: Stinkande LED

Inlägg av Nerre »

Vissa sorters silikon ger ju ifrån sig ättika när de härdar (eller lukt av ättika i alla fall), om den har förpackats innan det har fått ventileras bort kanske det kan förklara saken?
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Tänkte också på det, men det luktar inte alls som ättika på något vis.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Silikongummi som härdar och är av typen som inte utvecklar ättikasyre kan lukta ganska illa. Och kanske är kineserna inte lika känsliga med vilka kemikalier som finns i det hela...
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Kanske dom blandat i "lite av varje" i siliconen, jag kom osökt att tänka på den underbara rubriken "Slakteriet skar ner personalen". :mrgreen:
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Jag har nästan kommit att gilla doften av flammskyddsmedel (eftersom den oftast betyder att jag just köpt någon cool ny elektronikpryl) men om det luktar starkt av petroleum så är det nog plasten (bobbinen) som luktar.

Det kan ju också vara så att grejorna absorberat doften av den lagerlokal de befunnit sig i, tex har mögeldoft en tendens att bita sig fast och sitta i väldigt länge.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Har de självhäftande baksida? Har varit med om mjuk dubbelhäftande skumtape tape som luktat väldigt kraftigt när den varit ny. Lukten avtog snabbt sedan den satts upp och efter ungefär drygt ett år ramlade den ner. Då var den självhäftande ytan brunaktig och helt torr.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Silikonet eller vad det nu är som dessa vattentäta LED-lister är inbakade i luktar ganska illa. en kompis som köpte sa att det luktade grodor... :D
De är mjuka och fina men lite halvklibbiga på ytan. Om man i detta tillstånd lägger listerna mot varandra och låter dem ligga så några timmar så fastnar de i varandra.
Låter man dem ligga fritt och andas så blir de efter nån vecka ganska hårda, och den dubbelhäftande tejpen (som inte är av skumtyp, utan det är endast häftämne) har efter ytterligare några månader blivit lika hård som torkat karlssons klister. Det är mao rekommenderat att montera dem direkt efter man klippt upp påsen.
Har man haft dem legat öppnade ett år på hyllan så får man räkna med att ta fram limtuben om man ska använda dem.
En sak till. Vissa lister får man byta ut årsvis om man har dem tända några timmar varje dag. Hälften av mina lyser med hela sin längd som en ensam ny lysdiod, men de blir fortfarande precis lika varma, så effektiviteten har sjunkit och med marginal passerat en gammal glödlampa med koltråd. :D
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

What madmodder said.

Jag gjorde diskbänksbelysning av en sådan list, och den luktade illa först, men lukten avtog efter några veckor.
Ljusstyrkan avtog efter ett år, så jag bytte den nu häromveckan. Då var ingutningen stenhård.

Jag noterade dock mest ljusförsvagning i den ända där jag matade ström, så kanske är det värmen som knäcker dem?

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

hur var det nu, man skulle spara så mycket pengar på LED-belysning både pga strömförbrukningen OCH att dom hade mycket längre livslängd ?.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Om man gör rätt ja.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det var ju samma med lågenergilampor. När vi flyttade till hus passade vi på att skaffa lågenergilampor, men ok, vi köpte ju på Rusta, IKEA och liknande ställen. Men det gick ju sönder fler lågenergilampor det första året än vad det hade gått åt glödlampor under de tre år vid bodde i min lägenhet. Numera verkar de dock hålla längre även om det är lågpris.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag köpte en högspänningskabel en gång som fanimej luktade KOSKIT!! :sick:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Du ska inte köpa skitkabel Tekko. ;)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Man har ju hört uttrycket "lägga en kabel", och en sån brukar väl lukta skit?
Skriv svar