3d printa höghållfast...
3d printa höghållfast...
dinosaurieskallen såg ju ut att vara väldigt homogen men hur är det med hållfastheten?
går det att printa delar i plast som håller för hög belastning av ngn plast som inte blir spröd av kyla?
skulle det gå att tillverka drivhjul till en snöskoter?...
vet inte plasttypen men gissar på någonslags polyamid..
går det att printa delar i plast som håller för hög belastning av ngn plast som inte blir spröd av kyla?
skulle det gå att tillverka drivhjul till en snöskoter?...
vet inte plasttypen men gissar på någonslags polyamid..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: 3d printa höghållfast...
Nylon kanske kan fungera?
Blir väldigt hållbart och ganska segt, men hur det fungerar i kyla har jag ingen aning om.
Blir väldigt hållbart och ganska segt, men hur det fungerar i kyla har jag ingen aning om.
- frownlayer
Re: Sv: 3d printa höghållfast...
Rent allmänt så är nylon, känsligt för låg luftfuktighet, och därmed vinter. kolla om det går få tag i abs med glasfiber. Det man fungera bättre.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Går det att få så täta utskrifter som krävs för att uppnå det som eftersöks? Det måste ju vara det primära problemet och materialet sekundärt problem.
Ett av huvudproblemen är väl att plasten printas i lager och att plasten är svag mellan olika lager, även om själva tråden är stark.
Så länge som man tänker på detta så kan man ju göra t ex kugghjul 3d-printade. T ex att man skriver ut kugghjul liggandes (vilket man ändå gör), då kommer ju kraften längs med de olika lagren istället för tvärs. Men för andra former, typ dinosaurieskallar, så kan jag tänka mig att olika partier är olika starka i olika riktningar.
Så länge som man tänker på detta så kan man ju göra t ex kugghjul 3d-printade. T ex att man skriver ut kugghjul liggandes (vilket man ändå gör), då kommer ju kraften längs med de olika lagren istället för tvärs. Men för andra former, typ dinosaurieskallar, så kan jag tänka mig att olika partier är olika starka i olika riktningar.
hinner inte laborera med just drihjul nu, säsongen är för kort för det...
men om det går att göra låter visa sig då det är allmänt intressant att printa tåliga delar..
men just drivhjul till en skoter är kanske vanskligt då man riskerar att skada mattan om alla hjul utom ett pajjar...
eller om kuggarna går av.

men om det går att göra låter visa sig då det är allmänt intressant att printa tåliga delar..
men just drivhjul till en skoter är kanske vanskligt då man riskerar att skada mattan om alla hjul utom ett pajjar...

eller om kuggarna går av.
För riktigt starka 3d printade produkter är dessa nog unika:
https://markforged.com/
Dubbla printhuvuden där ett av dem lägger ut valbart tillsatsmaterial, glasfiber eller kolfiber.
https://markforged.com/
Dubbla printhuvuden där ett av dem lägger ut valbart tillsatsmaterial, glasfiber eller kolfiber.
... eller kanske fräsa en gjutform för plastdetaljen... eller "lost wax"...
det stör mig mycket att jag inte har mera tid....
då skulle jag provat gjuta dem... eller gjuta ett block och fräsa ut dem.
men tror att aluminium mot gummi blir för hög friktion och nöter hårt på kuggarna på mattan...
man måste nog göra själva kuggarna på hjulet av plast, och skruva fast den...
typ:
då skulle jag provat gjuta dem... eller gjuta ett block och fräsa ut dem.
men tror att aluminium mot gummi blir för hög friktion och nöter hårt på kuggarna på mattan...
man måste nog göra själva kuggarna på hjulet av plast, och skruva fast den...
typ:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Jag skrev en länkarm till krängningshämmaren på bilen i somras och den såg fortfarande ut att må bra sist jag kollade för nån månad sedan: http://umforum.ultimaker.com/index.php? ... s/?p=70778
Det går att få imponerande hållbarhet om man går upp några storlekar på munstycket, skriver ut tjocka lager och ser till att inte kyla för mycket.
Dessutom går det snabbare att skriva ut då.
Men precis som "bellasoda" säger så är det bra att tänka på i vilken riktning man belastar sakerna, då vidhäftningen mellan lagren tenderar att vara den svaga punkten.
Det man lätt glömmer när man ska göra en reservdel i 3D-skrivaren är att man ofta kan förbättra designen hållfasthetsmässigt, då delen man ska ersätta ofta ser ut på ett visst sätt av tillverknings eller kostnadskäl. Skäl som kanske inte existerar längre när man använder 3D-skrivare och bara ska ta fram enstaka exemplar.
Plasten till drivhjulet är antagligen någon Nylon (polyamid), eventuellt med iblandat smörjmedel.
Skulle jag skriva ut ett skulle jag prova med ABS och antagligen ändra/förstärka den på lämpliga ställen.
Men jag kan absolut inte garantera att det håller eller fungerar längre perioder då plasten i originalet troligen är lite speciell.
Det går att få imponerande hållbarhet om man går upp några storlekar på munstycket, skriver ut tjocka lager och ser till att inte kyla för mycket.
Dessutom går det snabbare att skriva ut då.
Men precis som "bellasoda" säger så är det bra att tänka på i vilken riktning man belastar sakerna, då vidhäftningen mellan lagren tenderar att vara den svaga punkten.
Det man lätt glömmer när man ska göra en reservdel i 3D-skrivaren är att man ofta kan förbättra designen hållfasthetsmässigt, då delen man ska ersätta ofta ser ut på ett visst sätt av tillverknings eller kostnadskäl. Skäl som kanske inte existerar längre när man använder 3D-skrivare och bara ska ta fram enstaka exemplar.
Plasten till drivhjulet är antagligen någon Nylon (polyamid), eventuellt med iblandat smörjmedel.
Skulle jag skriva ut ett skulle jag prova med ABS och antagligen ändra/förstärka den på lämpliga ställen.
Men jag kan absolut inte garantera att det håller eller fungerar längre perioder då plasten i originalet troligen är lite speciell.
intressant att krängningshämmarstaget håller
det vore ett intressant projekt men kanske olämpligt då det kan bli bogsering av skotern en lång sträcka om det inte håller...
och belastningen på hjulens piggar blir ju precis fel så det får nog vara...
beställde iaf nya hjul idag....

det vore ett intressant projekt men kanske olämpligt då det kan bli bogsering av skotern en lång sträcka om det inte håller...
och belastningen på hjulens piggar blir ju precis fel så det får nog vara...
beställde iaf nya hjul idag....