Gammal svartvit TV
Gammal svartvit TV
Halloj,
Jag har rensat mina föräldrars garage och hittade en massa gamla mer eller mindre fina saker. Bla hittade jag den här TVn. Jag tycker den är fantastiskt fin som den är men undrar om det finns någon chans att få beundra den med bild också?
Jag har rensat mina föräldrars garage och hittade en massa gamla mer eller mindre fina saker. Bla hittade jag den här TVn. Jag tycker den är fantastiskt fin som den är men undrar om det finns någon chans att få beundra den med bild också?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Gammal svartvit TV
Med en dekoder som kan mata ut VHF/UHF går det naturligtvis, annars får du ta en dekoder med scart, och en VHF/UHF videomodulator.
Tack för så snabbt svar!
Du får ursäkta mig men jag är ingen hejjare på sådant här:). Var köper man en dekoder och när jag väl gjort det, hur gör jag då?
Du får ursäkta mig men jag är ingen hejjare på sådant här:). Var köper man en dekoder och när jag väl gjort det, hur gör jag då?
Tja, det är ju en vanligt dekoder för digitaltv, modulator vet jag inte, kjell kanske?
Tack.
Kollar med Kjell imorgon.
Jag tror jag förstår på ett ungefär hur jag ska göra men det finns risk att jag ställer fler dumma frågor senare:).
Kollar med Kjell imorgon.
Jag tror jag förstår på ett ungefär hur jag ska göra men det finns risk att jag ställer fler dumma frågor senare:).
Lika dom monitorerna som Nik Nak använder i James Bond-rullen mannen med den gyllene pistolen.... tyckte väl att jag kände igen dom... haha
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det du ska ha är en sån här:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... uhf-p57169
Sen ansluter du bara en kabel med analog videosignal från din digitalbox till modulatorn och så modulerar den det till VHF eller UHF-signal som din gamla TV kan ta emot.
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... uhf-p57169
Sen ansluter du bara en kabel med analog videosignal från din digitalbox till modulatorn och så modulerar den det till VHF eller UHF-signal som din gamla TV kan ta emot.
En gammal video går bra också, tv boxens scart till videons scart, sedan från videons RF ut till TV'n.
Välj scartingång/AV på videon.
Kjelle
Välj scartingång/AV på videon.
Kjelle
Men en del digitalboxar kan väl skicka ut bilden på RF också, kan de inte det?
Har för mig att dilog 355 kan.
MVH: Mikael
Har för mig att dilog 355 kan.
MVH: Mikael
En Bond-TV alltså:).
Tack för svaren. Jag har en video med RF ut. Men visst kommer jag behöva någon form av adapter för på TVn är det ju bara ett litet hål.
Tur att jag är bra på andra saker i alla fall:)
Tack för svaren. Jag har en video med RF ut. Men visst kommer jag behöva någon form av adapter för på TVn är det ju bara ett litet hål.
Tur att jag är bra på andra saker i alla fall:)
Du bör också ha en adapter mellan 300 och 75 ohm - annars kan du dels få lite sämre bildkvalitet och i princip så kan din lilla svaga RF-modulator (i digitalboxen eller separat) läcka lite radiostrålning.
Billigast är nog att köpa en T-antenn för FM-radio med inbyggd övergång till koaxkontakt, typ denna:
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Tekni ... enn-24131/
Klipp den platta bandkabeln någon/några decimeter från koaxkontakten, skala och anslut på UHF- eller VHF-anslutningarna på TV'n. (De flesta RF-modulatorer i svensksålda produkter sänder på UHF). OBS att den där är ju egentligen endast avsedd för 88-108MHz medan UHF ligger på femdubbla frekvensen så det är väl viss risk för förluster.
Förr så fanns dessa adaptrar att köpa både här och var, nu verkar de utrotade.
Om du redan har en digitalbox eller t.ex. en VHS-video så kan du kolla om du får analog bild via vanlig antennkabel till en modern TV, i så fall behöver du inte köpa någon modulator.
P.S. för att få optimal bild så bör du egentligen ta Y/luma-signalen från en s-video-utgång eller från en Y/Pb/Pr (Y/b-y/r-y)-utgång (komponent). Du slipper då dels lite eventuell knottrighet och får dessutom kanske lite skarpare bild. Svartvit TV gav trots allt lite skarpare bild än färg-tv med perfekt utsändning och perfekt mottagare.
Billigast är nog att köpa en T-antenn för FM-radio med inbyggd övergång till koaxkontakt, typ denna:
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Tekni ... enn-24131/
Klipp den platta bandkabeln någon/några decimeter från koaxkontakten, skala och anslut på UHF- eller VHF-anslutningarna på TV'n. (De flesta RF-modulatorer i svensksålda produkter sänder på UHF). OBS att den där är ju egentligen endast avsedd för 88-108MHz medan UHF ligger på femdubbla frekvensen så det är väl viss risk för förluster.
Förr så fanns dessa adaptrar att köpa både här och var, nu verkar de utrotade.
Om du redan har en digitalbox eller t.ex. en VHS-video så kan du kolla om du får analog bild via vanlig antennkabel till en modern TV, i så fall behöver du inte köpa någon modulator.
P.S. för att få optimal bild så bör du egentligen ta Y/luma-signalen från en s-video-utgång eller från en Y/Pb/Pr (Y/b-y/r-y)-utgång (komponent). Du slipper då dels lite eventuell knottrighet och får dessutom kanske lite skarpare bild. Svartvit TV gav trots allt lite skarpare bild än färg-tv med perfekt utsändning och perfekt mottagare.