Förgreningsklämma

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen

Förgreningsklämma

Inlägg av prototypen »

Någon som vet om det finns sådana klämmor för klenare tråd, 0,22 mm2.
Jag ska grena av en befintlig 60 trådig kabel som ligger där den ligger, jag kan inte dra efter den så jag kan klippa och sätta fiskögon.

Finns det fiskögon som är öppna i sidan?
image.jpg
Protte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av prototypen 8 februari 2015, 20:46:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Förgreninsklämma

Inlägg av Icecap »

Kanske 36-500-66?

Finns på Ahlsell, ELFA, Farnell, Swedol och med olika poltal. Vi använder enbart dessa då de medger stor skillnad i tråddiameter.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Jag hade ett liknande problem för ett par år sedan. Det var dock bara 20 trådar. Jag tog en IDC-kontakt och krimpade på. Det underlättar att göra en liten jigg för att hålla trådarna på plats.

Men det kanske är för bökigt med 60-trådar.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Icecap skrev:Kanske 36-500-66?

Finns på Ahlsell, ELFA, Farnell, Swedol och med olika poltal. Vi använder enbart dessa då de medger stor skillnad i tråddiameter.

Nej det går inte så bra, kabeln är sträckt så jag kan inte klippa av och få in en WAGO 222.
Dessutom är WAGOn alldeles för klumpig, fiskögon är 10 ggr bättre i det här fallet.

Prutte
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

cosmox skrev:Jag hade ett liknande problem för ett par år sedan. Det var dock bara 20 trådar. Jag tog en IDC-kontakt och krimpade på. Det underlättar att göra en liten jigg för att hålla trådarna på plats.

Men det kanske är för bökigt med 60-trådar.

En mycket god idé, man kan ju klämma dit 6 st 10 poliga MEN vad för kontakt klarar 0,5 mm massiv tråd och finns då motsvarande för slitskontaktering?

Protte
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Förgreningsklämma

Inlägg av mrfrenzy »

Jag ser två möjliga lösningar:
1) öppna upp isoleringen på kabeln med en stripax linda anslutande tråd runt, löd och isolera.

2) kapa och förläng kabeln så det går att grena, behövs 120st fiskögon och några meter ekkx...
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

mrfrenzy skrev:Jag ser två möjliga lösningar:
1) öppna upp isoleringen på kabeln med en stripax linda anslutande tråd runt, löd och isolera.

2) kapa och förläng kabeln så det går att grena, behövs 120st fiskögon och några meter ekkx...
1. Skulle ju funka, men med vad ska jag isolera med? Isoleringsband?
2. Är ju också möjligt, men då skulle man bara skarva i 5 cm tråd.

Ska försöka dra efter kabeln, den får gena i något hörn.

Protte
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det blir fult och du lär behöva skala bort ytterisoleringen längs en rätt lång sträcka, men en tänkbar lösning kanske är att trolla in krone-plintar (eller liknande)?

Det finns väl kroneplitar för kretskortsmontage? Sådana med lagom många poler kan kanske funka, där du i förväg löder fast "grenkabeln" på kretskortsbenen. Poängen med detta jämfört med de vanliga plintarna är att bara få en rad så att kabeln kan vara spänd genomgående utan strul.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det finns ett ställe där jag nog kan skala upp 60 cm och köra med ögon och sedan sätta en bit kabelkanal runt om.

Protte
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

prototypen skrev:Någon som vet om det finns sådana klämmor för klenare tråd, 0,22 mm2.
prototypen skrev:...MEN vad för kontakt klarar 0,5 mm massiv tråd...
Men, öhhh, vilken kabeltyp rör det sig om egentligen? :wink:

0,22mm2 lär väl gå bra i IDC-kontakter, medan 0,5mm2 kan väl kanske funka i röda modellen av "tjuvar" som du visar på bilden?

Annars finns ju alltid klassikern att löda. Det lär ju bli mest driftsäkert och lär också bli den lösning som mekaniskt tar minst extraplats.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

MiaM: Det är skillnad mellan en tråd som är 0,5mm i diameter och en tråd som har ett tvärsnitt på 0,22mm².

Eller rättare: det är i stort samma tråd! 0,5mm i diameter ger 0,196mm²
Nerre

Inlägg av Nerre »

Vart att tänka på är väl att de flesta såna där slits-lösningar (inklusive förgreningsklämman) kommer att skapa två hack i ledaren. Det är alltså en inte helt försumbar risk att ledaren tar så mycket skada att den går av vid lite mekanisk påverkan.

Det är ju lagom kul att klämma dit 60 såna där för att sen upptäcka att två av ledarna har gått av.
Tommy_Naseem

Inlägg av Tommy_Naseem »

du skulle inte kunna stämpla in kabeln i en Slits/löd plint?
Jag tänker på en 10 pars plint där du har anslutning för matarkabeln lödd på baksidan och sedan slår i korskopplingskabel på framsidan med ett Krone verktyg.
Om man då vänder på det så du löder på din förgrening på baksidan och låter bli att använda saxen på krone verktyget.
Men även denna lösning kräver att du har lite till kabel över för att få det snyggt

Eller sätt en modell större korskopplings låda och (en som rymmer 10 plint)
3 plint i varje ände och sen är det bara o börja klippa kabel för kabel och lägga över och köra KK tråd emellan.

Jag tror på min sista lösning eller dubbla plintlådor.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag tar tillbaka allt jag skrev om area/tvärsnitt o.s.v., det har aldrig hänt, denna tråd finns inte :oops: :mrgreen:
VikHe

Inlägg av VikHe »

Picabond finns med de egenskaper som eftersöks,

http://www.te.com/en/industries/telecom ... rview.html

Frågan är bara vad tillhörande verktyg kostar :/
Skriv svar