Jag läser en experimentell kurs på högskolan som behandlar lite olika roliga elkretsar och sånt. Den senaste laborationen bestod i att automatisera uppmätning av ström-spänningskarakteristik för en kiseldiod med hjälp av programmet LabView och en multimeter+funktionsgenerator kopplade till datorn. Programmet jag och min labbpartner skrev gör så att funktionsgeneratorn ger en spänning på -2V till 5V i steg om 0.1 V i följande krets: Programmet väntar sedan 300 ms och mäter sedan spänningen över dioden, och räknar ut strömmen genom den med hjälp av sambandet i=(U-Ud)/380 där U är funktionsgeneratorns utspänning och Ud den uppmätta spänningen över dioden, med +delen på multimetern kopplad till anoden på dioden ("ovanför" dioden i kopplingsschemat). Grafen över ström och spänning vi får ser ut så här: Det skumma i detta är att dioden verkar leda ström åt samma håll när backspänning är pålagd som när framspänning har lagts på. Det är även lite konfunderande att ström verkar gå i backriktningen då framspänningen är låg, under 0.6V. Vi lyckas inte googla oss fram till vad som kan orsaka detta fenomen, och funderar över om något är fel med mätningarna. Det är dock betryggande att grafen går genom origo, samt att dioden börjar leda ström i framriktningen vid ca 0.7V framspänning, vilket den ska göra. Finns det någon rimlig förklaring till detta?

Tack på förhand,
Felix