Konstig ström-spänningskarakteristik, kiseldiod

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
F.Eriksson

Konstig ström-spänningskarakteristik, kiseldiod

Inlägg av F.Eriksson »

Hej på er!
Jag läser en experimentell kurs på högskolan som behandlar lite olika roliga elkretsar och sånt. Den senaste laborationen bestod i att automatisera uppmätning av ström-spänningskarakteristik för en kiseldiod med hjälp av programmet LabView och en multimeter+funktionsgenerator kopplade till datorn. Programmet jag och min labbpartner skrev gör så att funktionsgeneratorn ger en spänning på -2V till 5V i steg om 0.1 V i följande krets:
Screenshot.png
Programmet väntar sedan 300 ms och mäter sedan spänningen över dioden, och räknar ut strömmen genom den med hjälp av sambandet i=(U-Ud)/380 där U är funktionsgeneratorns utspänning och Ud den uppmätta spänningen över dioden, med +delen på multimetern kopplad till anoden på dioden ("ovanför" dioden i kopplingsschemat). Grafen över ström och spänning vi får ser ut så här:
extrauppg-frontpanel.png
Det skumma i detta är att dioden verkar leda ström åt samma håll när backspänning är pålagd som när framspänning har lagts på. Det är även lite konfunderande att ström verkar gå i backriktningen då framspänningen är låg, under 0.6V. Vi lyckas inte googla oss fram till vad som kan orsaka detta fenomen, och funderar över om något är fel med mätningarna. Det är dock betryggande att grafen går genom origo, samt att dioden börjar leda ström i framriktningen vid ca 0.7V framspänning, vilket den ska göra. Finns det någon rimlig förklaring till detta? :)

Tack på förhand,
Felix
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Konstig ström-spänningskarakteristik, kiseldiod

Inlägg av Icecap »

Självklart har dioder en läckström i backriktningen men denna ström ni har mätt känns overklig hög.

Vilken diod rör det sig om? Ifall det är en riktig kraftig diod (tål många Ampére) är det inte helt osannolikt med den läckström.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

Jag skulle säga multimeter inställd på resistansmätning istället för spänning.
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Nånting är fel. Du kan inte ha en positiv ström när du har en negativ spänning och sen över 0V får du en negativ ström...
F.Eriksson

Inlägg av F.Eriksson »

Tack för hjälpen, nu har vi hittat felet. I vårt program så är värdet på U i den nämnda formeln i=(U-Ud)/380 hälften så stort som det som funktionsgeneratorn spottar ut. Går på några minuter att åtgärd, håller tummarna för att vi får tillgång till ellabbet för att rätta till det igen nu!

Ha det fint,
Felix
Skriv svar